Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawnik radzi. Wypadek w drodze z lub do pracy. Jakie przysługują świadczenia?

Redakcja
Marcin Król, radca prawny w Fundacji Instytut Państwa i Prawa odpowiada na pytanie - kiedy można mówić o wypadku w drodze z pracy i jakie świadczenia przysługują pracownikowi?

Na wstępie należy wskazać, że wypadek w pracy i w drodze do i z pracy nie są pojęciami tożsamymi.

Z każdego z tych ze zdarzeń pracownikowi przysługują inne świadczenia.

Definicja wypadku w drodze do pracy i w drodze z pracy zawarta została w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z prawem za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana.

Jednakże uważa się, że wypadek nastąpił w drodze do pracy lub z pracy, mimo że droga została przerwana, jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.

Przykładowo, za wypadek w drodze do i z pracy uznany będzie zdarzenie, które nie odbyło się na trasie najkrótszej, ale najdogodniejszej dla pracownika.

Za wypadek w drodze do pracy i z pracy będzie również uznane zdarzenie, jeżeli przerwa w drodze wynika z niezbędnych potrzeb pracownika, do których zaliczyć przykładowo można zakupy artykułów spożywczych, wykup recepty w aptece.

Nie będzie z kolei uznanym za wypadek w drodze do pracy i z pracy, jeżeli przerwa spowodowana była przykładowo spotkaniem towarzyskim.

Za czas niezdolności do pracy wskutek wypadku w drodze do pracy i z pracy pracownikowi przysługuje 100 proc. wynagrodzenia, a jeżeli niezdolność trwa powyżej 33 dni zasiłek chorobowy również w maksymalnej wysokości.

Pracownikowi nie przysługuje prawo do jednorazowego odszkodowania.

O wypadku pracownik powinien niezwłocznie powiadomić pracodawcę, który powinien ustalić okoliczności zdarzenia, wypełniając kartę wypadku w terminie 14 dni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska