https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prezydent chce podwyższyć ceny biletów MPK. Mieszkańcy przygotowali projekt uchwały w sprawie likwidacji miejskiej telewizji

Piotr Tymczak
Aktywiści zabiegają o likwidację telewizji Kraków 5020 i przeznaczenie zaoszczędzonych w ten sposób pieniędzy na komunikację miejską.
Aktywiści zabiegają o likwidację telewizji Kraków 5020 i przeznaczenie zaoszczędzonych w ten sposób pieniędzy na komunikację miejską.
Miejscy aktywiści przygotowali projekt obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej w sprawie likwidacji spółki Kraków 5020 odpowiedzialnej za prowadzenie kontrowersyjnej telewizji Hello Kraków. Zaoszczędzone w ten sposób miliony złotych proponują przeznaczyć na dofinansowanie komunikacji miejskiej, na którą brakuje pieniędzy, a nie szukanie oszczędności poprzez sięganie do kieszeni krakowian i podwyższanie cen biletów MPK. Swoje postulaty przedstawili przed środową sesją Rady Miasta, w programie której znalazły się punkty dotyczące zwiększenia opłat za przejazdy tramwajami i autobusami oraz większych stawek w strefie płatnego parkowania.

- Jest potrzeba, żeby prezydent wycofał się z niefortunnej decyzji dotyczącej powołania spółki Kraków 5020, a rada miasta też to odkręciła. Konieczne jest rozwiązanie spółki, a dzięki zaoszczędzonym pieniądzom można chociażby dofinansować komunikację miejską. Nie powinno się sięgać do kieszeni mieszkańców w szukaniu oszczędności – przekonywał Krzysztof Kwarciak ze Stowarzyszenia „Ulepszamy Kraków!”, radny Dzielnicy VII Zwierzyniec.

Aktywiści w środę (11 stycznia) przyszli pod krakowski magistrat, gdzie przed rozpoczęciem sesji Rady Miasta przedstawili swoje postulaty i oczekiwania. Przybyli wraz z symbolicznym czekiem na 25 mln zł. Przekonywali, że tyle będzie można zaoszczędzić na likwidacji spółki Kraków 5020 i przekazać na komunikację zbiorową, na która w budżecie w tym roku brakuje ok. 300 mln zł.

- Często kursujące, wygodne autobusy i tramwaje, łączące wszystkie dzielnice, a wszystko za przystępną cenę. Tak powinna wyglądać krakowska komunikacja zbiorowa - przekonywała Joanna Malita-Król, z Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Działaczka przypominała, że prezydencka propozycja podwyżek zakłada między innymi, że bilet miesięczny na wszystkie linie, dla mieszkańca płacącego podatki w Krakowie, zamiast 80 zł ma kosztować 119 zł, czyli 50 proc. więcej. - Podwyżkami zostaną ukarani więc ci, którzy nie dość, że karnie płacą podatki w Krakowie, to jeszcze regularnie korzystają z komunikacji zbiorowej na podstawie biletu sieciowego - alarmowała mieszkanka.

Organizatorzy akcji podkreślili, że można w Krakowie składać inicjatywę uchwałodawczą i tak też zdecydowali. W przypadku projektu uchwały o likwidacji spółki Kraków 5020 mieszkańcy będą się mogli podpisywać poprzez internet. Warunek jest taki, że trzeba mieć zameldowanie w Krakowie. Niezbędne będzie też posiadanie profilu zaufanego. - Lada dzień ruszy zbiórka podpisów elektronicznych. Minimalnie potrzeba 300 podpisów, ale liczymy, że będzie ich znacznie więcej - podkreślali inicjatorzy przedsięwzięcia, w które zaangażowały się inicjatywy: Akcja Ratunkowa dla Krakowa, Stowarzyszenie "Ulepszamy Kraków!", Alternatywa Młodych dla Krakowa.

Ceny dobijają do 20 tysięcy złotych za metr. Coraz droższe m...

Tomasz Pytko z Alternatywy Młodych dla Krakowa przypominał, że druga miejska telewizja Hello Kraków (wcześniej Play Kraków News), prowadzona przez spółkę Kraków 5020, zdążyła już zmienić ramówkę mimo, że nie zdobyła nawet garstki stałej widowni.
- Takie działanie może nosić znamiona korupcji politycznej. Wiele działań redakcji i spółki co najmniej rzecz ujmując jest nieetyczna. Jest narzędziem do lansowania, na pewno nie jest narzędziem do promowania Krakowa jako destynacji turystycznej. Jest narzędziem do lansowania twórców, władz miasta i ich jedynej słusznej wizji - wyliczał Pytko. - Nie pozwólmy na dalsze przepalanie milionów z naszych kieszeni. Skoro władze miasta nie mają własnej autorefleksji - pomóżmy im w podjęciu decyzji - dodał.

Polska pierwsza w rankingu CNN

od 16 lat
Wideo

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Brajanusz
11 stycznia, 13:24, Zbigniew Rusek:

Tramwaje kursują cześto, czasem az nadto często, natomiast autobusy - zdecydowanie za rzadko. Powinno się zwiększyć częstotliwośc kursowania autobusów (chociaż odtworzyć tą sprze wakacji letnich).

Gdyby tramwaje i autobusy kursowały jak rozsądne pomysły w twojej głowie, to nie mielibyśmy transportu publicznego w Krakowie :)

G
Gość
11 stycznia, 11:00, Rhw:

NARESZCIE ROZSĄDNE ZACHOWANIE MIESZKAŃCÓW ! BRAWO !

MIESZKAŃCY KRAKOWA NAJLEPIEJ PRZY NAJBLIŻSZYCH WYBORACH NIE GŁOSOWAĆ NA LEWACKĄ POSTKOMUNĘ, TO UNIKNIECIE ICH GŁUPICH DZIAŁAŃ !

ja tez popieram. dość regionalnej propagandy ministrantów i harcerzy

G
Gość
11 stycznia, 13:07, Gość:

Niedawno czytałem, że UMK szykuje się do zakupu kilkudziesięciu samochodów dla urzędników — i to samochodów kosztownych, elektrycznych. Dlaczego w sytuacji, gdy szykuje się podwyżki cen biletów dla mieszkańców — UMK nie skasuje w ogóle tzw. „samochodów służbowych”?

Urzędnicy mogą dojeżdżać do pracy komunikacją miejską — bądź rowerem, co zalecają przecież mieszkańcom — a w razie potrzeby skorzystania z samochodu (ale to w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach!) mogą wezwać taksówkę.

Dlaczego W OGÓLE JAKIKOLWIEK urzędnik ma dysponować „samochodem służbowym”? Jak chce rozbijać się samochodem, to niech sam sobie kupi. Za swoje, a nie z pieniędzy podatnika samochód — a potem i paliwo.

Czy ktoś w ogóle próbował tutaj szukać oszczędności? Bo ja tu widzę spore możliwości, biorąc pod uwagę liczbę „służbowych” samochodów w UMK. Na które my — pasażerowie MPK, którym właśnie będą podrażać bilety — łożymy.

a ja słyszałem że sprzedajecie alkochol bez akcyzy..... ile już poszło?

G
Gość
w sumie sie im nie dziwie... takiego szitu jak pokazuje ta regionalna tv to nie widziałem. nie da sie tego ogladać!!!!! niska jakośc obrazu, wystrój jak za prl, a kasa idzie na to niebotyczna
G
Gość
11 stycznia, 13:24, Zbigniew Rusek:

Tramwaje kursują cześto, czasem az nadto często, natomiast autobusy - zdecydowanie za rzadko. Powinno się zwiększyć częstotliwośc kursowania autobusów (chociaż odtworzyć tą sprze wakacji letnich).

„Wakacje letnie” to „masło maślane”.

Wakacje są tylko w lecie — bo to, co jest w zimie, to są ferie.

Przynajmniej w Polsce tak mamy.

Z
Zbigniew Rusek
Tramwaje kursują cześto, czasem az nadto często, natomiast autobusy - zdecydowanie za rzadko. Powinno się zwiększyć częstotliwośc kursowania autobusów (chociaż odtworzyć tą sprze wakacji letnich).
G
Gość
Niedawno czytałem, że UMK szykuje się do zakupu kilkudziesięciu samochodów dla urzędników — i to samochodów kosztownych, elektrycznych. Dlaczego w sytuacji, gdy szykuje się podwyżki cen biletów dla mieszkańców — UMK nie skasuje w ogóle tzw. „samochodów służbowych”?

Urzędnicy mogą dojeżdżać do pracy komunikacją miejską — bądź rowerem, co zalecają przecież mieszkańcom — a w razie potrzeby skorzystania z samochodu (ale to w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach!) mogą wezwać taksówkę.

Dlaczego W OGÓLE JAKIKOLWIEK urzędnik ma dysponować „samochodem służbowym”? Jak chce rozbijać się samochodem, to niech sam sobie kupi. Za swoje, a nie z pieniędzy podatnika samochód — a potem i paliwo.

Czy ktoś w ogóle próbował tutaj szukać oszczędności? Bo ja tu widzę spore możliwości, biorąc pod uwagę liczbę „służbowych” samochodów w UMK. Na które my — pasażerowie MPK, którym właśnie będą podrażać bilety — łożymy.
M
Misiu
BRAWO!!!!!!!!!!! Popieram
R
Rhw
NARESZCIE ROZSĄDNE ZACHOWANIE MIESZKAŃCÓW ! BRAWO !

MIESZKAŃCY KRAKOWA NAJLEPIEJ PRZY NAJBLIŻSZYCH WYBORACH NIE GŁOSOWAĆ NA LEWACKĄ POSTKOMUNĘ, TO UNIKNIECIE ICH GŁUPICH DZIAŁAŃ !
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska