https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Proponują stworzenie kolei miejskiej w Krakowie i atrakcyjniejsze ceny biletów

Piotr Tymczak
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! ma pięć postulatów dotyczących rozwoju połączeń kolejowych w Krakowie.
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! ma pięć postulatów dotyczących rozwoju połączeń kolejowych w Krakowie. Andrzej Banaś
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! wystosowało petycję do władz Krakowa oraz Małopolski, w której zaproponowało nowe rozwiązania dotyczące rozwoju połączeń kolejowych na terenie miasta. "Z niektórych zbudowanych za wiele milionów złotych stacji kolejowych w Krakowie korzysta mniej niż 9 pasażerów dziennie" - piszą wnioskodawcy.

"Na wielu trasach kolej mogłaby być świetną alternatywą dla zakorkowanych krakowskich ulic. Rzadko kursujące składy, niekorzystna taryfa biletowa i problemy z dojazdem komunikacją miejską do części stacji sprawiają jednak, że mało kto wykorzystuje pociągi do przemieszczania się w obrębie miasta" - napisano w petycji.

W petycji znalazło się pięć postulatów:

  • Stworzenie kolei miejskiej, czyli uruchomienie pociągów kursujących na krótszych trasach z większą częstotliwością.

  • Dobudowa przystanków kolejowych i wykorzystanie potencjału linii towarowych, a także inwestycje, które przystosują do ruchu pasażerskiego tzw. „małą obwodnicę towarową” biegnącą przez Prądnik Biały, Grzegórzki i Podgórze - w tym wypadku konieczna jest dobudowa łącznic oraz przystanków, ważne jest także wykorzystanie olbrzymiego potencjału linii kolejowej do Nowej Huty.

  • Bardziej atrakcyjna taryfa biletowa - miesięczna karta na pociągi i komunikacje miejską kosztuje 159 zł. Dla porównania warszawiacy za korzystanie z dużo bardziej rozbudowanego systemu płacą tylko 98 zł.

  • Synchronizacja kolei z resztą komunikacji miejskiej - w pobliżu stacji kolejowych powinny powstać przystanki autobusowe i bardzo potrzebne jest również zsynchronizowanie rozkładów jazdy.

  • Połączenie tramwaju z pociągiem - składy dwusystemowe, które mogą się poruszać po torach zarówno kolejowych jak i tramwajowych.

- Metro pozostaje na razie tylko kreską na mapach pokazywanych podczas miejskich prezentacji i perspektywa realizacji inwestycji jest niestety bardzo odległa. Zresztą kolejka podziemna jak już powstanie, to rozwiąże problemy transportowe tylko części miasta. Dlatego pociągi w przyszłości mogą stać się dobrym uzupełnieniem systemu. Na zakup pociągów, budowę łącznic i nowych stacji potrzeba wielu milionów złotych. Proporcjonalnie jest to jednak najtańszy oraz najszybszy sposób, żeby poprawić możliwość przemieszczania się po Krakowie - przekonuje Krzysztof Kwarciak, przewodniczący Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska