https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Proponują stworzenie kolei miejskiej w Krakowie i atrakcyjniejsze ceny biletów

Piotr Tymczak
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! ma pięć postulatów dotyczących rozwoju połączeń kolejowych w Krakowie.
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! ma pięć postulatów dotyczących rozwoju połączeń kolejowych w Krakowie. Andrzej Banaś
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! wystosowało petycję do władz Krakowa oraz Małopolski, w której zaproponowało nowe rozwiązania dotyczące rozwoju połączeń kolejowych na terenie miasta. "Z niektórych zbudowanych za wiele milionów złotych stacji kolejowych w Krakowie korzysta mniej niż 9 pasażerów dziennie" - piszą wnioskodawcy.

"Na wielu trasach kolej mogłaby być świetną alternatywą dla zakorkowanych krakowskich ulic. Rzadko kursujące składy, niekorzystna taryfa biletowa i problemy z dojazdem komunikacją miejską do części stacji sprawiają jednak, że mało kto wykorzystuje pociągi do przemieszczania się w obrębie miasta" - napisano w petycji.

W petycji znalazło się pięć postulatów:

  • Stworzenie kolei miejskiej, czyli uruchomienie pociągów kursujących na krótszych trasach z większą częstotliwością.

  • Dobudowa przystanków kolejowych i wykorzystanie potencjału linii towarowych, a także inwestycje, które przystosują do ruchu pasażerskiego tzw. „małą obwodnicę towarową” biegnącą przez Prądnik Biały, Grzegórzki i Podgórze - w tym wypadku konieczna jest dobudowa łącznic oraz przystanków, ważne jest także wykorzystanie olbrzymiego potencjału linii kolejowej do Nowej Huty.

  • Bardziej atrakcyjna taryfa biletowa - miesięczna karta na pociągi i komunikacje miejską kosztuje 159 zł. Dla porównania warszawiacy za korzystanie z dużo bardziej rozbudowanego systemu płacą tylko 98 zł.

  • Synchronizacja kolei z resztą komunikacji miejskiej - w pobliżu stacji kolejowych powinny powstać przystanki autobusowe i bardzo potrzebne jest również zsynchronizowanie rozkładów jazdy.

  • Połączenie tramwaju z pociągiem - składy dwusystemowe, które mogą się poruszać po torach zarówno kolejowych jak i tramwajowych.

- Metro pozostaje na razie tylko kreską na mapach pokazywanych podczas miejskich prezentacji i perspektywa realizacji inwestycji jest niestety bardzo odległa. Zresztą kolejka podziemna jak już powstanie, to rozwiąże problemy transportowe tylko części miasta. Dlatego pociągi w przyszłości mogą stać się dobrym uzupełnieniem systemu. Na zakup pociągów, budowę łącznic i nowych stacji potrzeba wielu milionów złotych. Proporcjonalnie jest to jednak najtańszy oraz najszybszy sposób, żeby poprawić możliwość przemieszczania się po Krakowie - przekonuje Krzysztof Kwarciak, przewodniczący Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gajewska o poparciu wyborców dla Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze

Wybrane dla Ciebie

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

NASZ PATRONAT
XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska