Dokładnie w 7 minut najszybszy pociąg dojeżdża z przystanku Kraków Piastów do Krakowa Głównego.
Przystanek wybudowano w sąsiedztwie ul. Powstańców, w miejscu gdzie linia kolejowa nr 8 łączy się z linią kolejową nr 95. Podróżni mogą korzystać z trzech peronów, a dostęp do nich możliwy jest ze znajdującego się nad torami wiaduktu drogowego, przy którym powstały klatki schodowe i windy.
Na platformach zainstalowano wiaty, ławki i tablice informacyjne. Jest jasne oświetlenie i system nagłośnienia. Bieżącą informację o odjazdach pociągów zapewniają infokioski.
Z otwartego w połowie grudnia przystanku Kraków Piastów można dojechać również do Podłęża, Miechowa, Słomnik i Kielc.
Miasto dostrzega potrzebę kolejnej inwestycji na osiedlu Piastów
Problem w tym, że wysiadając na przystanku Kraków Piastów nie można się przesiąść na tramwaj. Pętla tramwajowa jest w odległości ok. 500 metrów. Od lat przedłużenie linii tramwajowej w kierunku przystanku jest tylko na etapie wizji.
W krakowskim magistracie przypominają, że w 2016 roku na zlecenie Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa została sporządzona „Koncepcja programowo-przestrzenna układu komunikacyjnego w rejonie os. Piastów”.
W 2019 roku dla jednego z wariantów koncepcji Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) wydał ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ), która została zaskarżona i konieczne było zaktualizowanie dokumentów środowiskowych dla ponownego rozpoznania sprawy w zakresie tej decyzji.
- W dniu 4 września 2023 roku zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji DUŚ przez GDOŚ i aktualnie trwa rozpatrywanie sprawy przez ten organ - wyjaśniają w urzędzie. - Gmina Miejska Kraków dostrzega potrzebę integracji nowych osiedli mieszkaniowych oraz wybudowanego przystanku kolejowego Kraków Piastów z miejską infrastrukturą komunikacyjną w Krakowie, niemniej jednak dalsza realizacja tego zadania zależna jest od uzyskania ostatecznego i prawomocnego rozstrzygnięcia przez GDOŚ - dodają.
Niezależnie od tego, we wrześniu br. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie (ZIM) złożył wniosek o ujęcie zadania „Budowa układu komunikacyjnego w rejonie os. Piastów” w przyszłorocznej edycji Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa (WPF) i przyznanie środków finansowych w latach 2026-2027 na kolejny etap realizacji tego zadania czyli na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zezwalającej na realizację na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Prace będą możliwe pod warunkiem znalezienia pieniędzy
Przy założeniu uzyskania decyzji DUŚ przez gminę Kraków, urząd w pierwszej połowie 2025 r. planuje ogłoszenie postępowania na aktualizację koncepcji w niezbędnym zakresie oraz opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID, co możliwe będzie dopiero w III kwartale 2025 r.
- Efektem w 2025 roku może być jedynie zawarcie umowy z wykonawcą, tym samym płatność w 2025 roku nie będzie realizowana. Dopiero w 2026 roku możliwe będzie rozliczenie ewentualnych zmian w koncepcji oraz wszczęcia postępowania o wydanie decyzji ZRID, natomiast w 2027 roku rozlicznie uzyskania decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności lub ostatecznej - przyznają w magistracie.
Zaznaczają tam, że planowane działania Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK będą możliwe pod warunkiem zapewnienia finansowania.
Potrzeba ponad 100 milionów złotych
Zgodnie z informacjami przekazanymi do budżetowych poprawek miejskich radnych szacunkowe koszty realizacji to:
15 mln zł - budowa ul. Powstańców od ul. Piasta Kołodzieja do ul. Morcinka. Zakładany czas realizacji: ok. 1,5 roku.
Budowa nowego odcinka linii tramwajowej, o długości ok. 500 m, ma być poprowadzona od istniejącej pętli tramwajowej przy ul. Piasta Kołodzieja do ul. Powstańców.
Mógłby powstać również nowy terminal tramwajowo-autobusowy przy ul. Powstańców.
