https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przedpremierowe pokazy filmów nominowanych do Oscara w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie. Sprawdźcie terminy

Paweł Gzyl
"September 5"
"September 5" Materiały prasowe
W najbliższych dniach Małopolski Ogród Sztuki zaprasza na przedpremierowe seanse trzech nominowanych do tegorocznego Oscara tytułów - "Nasienie świętej figi" (22 lutego o godz. 17.15), "I'm Still Here" (23 lutego o godz. 17.15) i "September 5" (25 lutego o godz. 18.15). Bilety: 30 zł (normalny), 25 zł (ulgowy) i 22 zł (klubowy/senior).

"Nasienie świętej figi" to jeden z najbardziej uznanych i głośnych tytułów tego sezonu nagród. Film Mohammada Rasoulofa ("Zło nie istnieje", "Rękopisy nie płoną") zdobył Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie, a także nominację do Złotego Globu i znalazł się na oscarowej shortliście.

Mohammad Rasoulof wpadł na pomysł filmu w 2022 roku, kiedy został uwięziony wraz z reżyserem Jafarem Panahi za podpisanie petycji wzywającej irańskie siły bezpieczeństwa do zachowania powściągliwości podczas protestów publicznych. W trakcie zdjęć sąd w Iranie skazał reżysera na osiem lat więzienia i chłostę. Aby uniknąć ponownego uwięzienia, Rasoulof zbiegł do Niemiec. W trakcie festiwalu w Cannes apelował: "Moje jedyne przesłanie dla irańskiego kina brzmi: nie bójcie się zastraszenia i cenzury w Iranie. Są całkowicie niezdolni do rządzenia, nie mają innej broni niż terror".

"Nasienie świętej figi" umieszcza widza w samym środku politycznych zawirowań, które dzielą irańskie społeczeństwo i niszczą relacje rodzinne. Głównymi bohaterkami filmu są dwie siostry, które dowiadują się, że ich ojciec to pracujący dla rządu sędzia śledczy. Wraz z finansowymi korzyściami i awansem społecznym, pojawiają się nowe zasady i obowiązki. Ich surowość i restrykcyjność budzi w dziewczynach sprzeciw. Atmosfera w domu gęstnieje, a sytuacja dodatkowo się pogarsza się, gdy znika służbowa broń ojca. Z dnia na dzień cała rodzina znajduje się w poważnym niebezpieczeństwie.

"I’m Still Here" to próba rozliczenia z brazylijską traumą narodową, związaną z okresem wojskowej dyktatury z lat 60. i 70. Film w reżyserii Waltera Sallesa ("W drodze", "Dzienniki motocyklowe") jest oparty na wspomnieniach Marcelo Rubensa Paivy, którego ojciec został w tym okresie aresztowany i już nigdy nie wrócił do domu. Jego nagłe zniknięcie odbiło się na całej rodzinie, a w szczególności na matce Paivy, Eunice, która przez lata próbowała dociec prawdy na temat losu męża.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kultura i rozrywka

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

W "I’m Still Here" w rolę Eunice wciela się Fernanda Torres, tworząc wybitną kreację zdeterminowanej, silnej kobiety, która rzuca wyzwanie reżimowi. Mimo represji ze strony władz, które dotykają także jej najbliższych, Eunice zostaje prawniczką i poświęca swoje życie walce o sprawiedliwość dla ofiar wojskowej dyktatury. Jako starsza wersja bohaterki na ekranie pojawia się matka Torres - ikona brazylijskiego kina, Fernanda Montenegro, która była pierwszą aktorką z Brazylii nominowaną do Oscara. Nominację przyniósł Montenegro występ w innym filmie Sallesa, "Dworzec nadziei".

Brazylia, rok 1971. Rubens Paiva, były lewicowy kongresmen i otwarty krytyk brazylijskiego reżimu, zostaje aresztowany i znika bez śladu. Jego żona, Eunice , rozpoczyna długą walkę o sprawiedliwość. Zdeterminowana, by odkryć prawdę, bohaterka stawia czoła wojskowej dyktaturze, urzędnikom, a nawet dawnym przyjaciołom. Eunice stopniowo odkrywa ogromną skalę łamania praw człowieka i jako prawniczka staje się głosem ofiar reżimu.

Nowy obraz reżysera pielęgnuje pamięć o jednym z najmroczniejszych rozdziałów brazylijskiej historii i oddaje hołd tym, którzy walczyli z dyktaturą. "I’m Still Here" to opowieść o żałobie i utracie, ale również o sile i poświęceniu w imię prawdy. Tak, jak pisze Barbara Hollender, "film Sallesa robi duże wrażenie, są w nim ból, rozpacz, strach, ale też hart ludzi, którzy w czasach dyktatury próbują zachować wewnętrzną wolność".

Akcja filmu "September 5" rozgrywa się podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 roku i opowiada o amerykańskim zespole transmisyjnym, który relacjonował na żywo zamach terrorystyczny. Sposób realizacji relacji z tych wydarzeń na zawsze zmienił przekaz medialny i do dziś ma znaczący wpływ na wiadomości na żywo.

Geoff, młody i ambitny producent, stara się udowodnić swoją wartość swojemu szefowi, legendarnemu dyrektorowi telewizji Roone Arledge. Wraz z Marianne, niemiecką tłumaczką, nieoczekiwanie przejmuje stery relacji na żywo. Narracje się zmieniają, czas mija, a sprzeczne plotki się rozprzestrzeniają. Geoff zmaga się z trudnymi decyzjami i szuka odpowiedzi na pytanie: jak relacjonować przebieg przestępstwa, którego sprawcy chcą być w centrum uwagi?

Film Tima Fehlbauma ("Hell", "Nowa Ziemia") nie tylko oddaje napięcie tamtych chwil, ale także skłania do refleksji nad tym, jak media kształtują rzeczywistość. W rolach głównych wystąpili Peter Sarsgaard ("Pamięć"), John Magaro ("Poprzednie życie"), Ben Chaplin ("Wykopaliska") oraz znana z filmu "Pokój nauczycielski" niemiecka aktorka Leonie Benesch.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

NASZ PATRONAT
XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska