Projekt, który przenosi zarząd nad centrum kongresowym ICE Kraków z likwidowanej Spółki Kraków 5020 na Agencję Rozwoju Miasta Krakowa wpłynął do Rady Miasta Krakowa kilka dni temu.
Podstawą korzystania przez Spółkę z obiektu ICE Kraków ma być umowa dzierżawy obiektu, zawarta pomiędzy Gminą a Spółką na okres 3 lat.
Spółka, a nie podmiot komercyjny
Jedną z zagwozdek jaką miał urząd miasta przy podjęciu tej decyzji było zdecydowanie czy ICE Kraków powinno być zarządzane przez podmiot prywatny czy przez spółkę. Analiza pozyskana przez Biuro Nadzoru Właścicielskiego UMK nie pozostawiła jednak wątpliwości.
"Z wniosków zawartych w analizie wynika, że w Polsce obsługa obiektów o podobnych funkcjach jak ICE Kraków, będących własnością jednostek samorządu terytorialnego realizowana jest w zasadzie przez spółki komunalne, z marginalnym udziałem rynku prywatnego" - czytamy w projekcie
Przeprowadzona analiza objęła również analizę struktury rynku podmiotów oferujących usługi związane z organizacją oraz obsługą wydarzeń takich jak konferencje i kongresy oraz ofertę operatorów obiektów przeznaczonych, przynajmniej częściowo, na wynajem powierzchni w ramach wydarzeń takich jak konferencje i kongresy.
Jak wynika z badań, operatorzy takich obiektów nie rozszerzają swojej zasadniczej działalności. "Ograniczają się do wsparcia technicznego oraz ewentualnych usług gastronomicznych. Niechętnie rozszerzają swoją działalność o obsługę innego rodzaju np. organizację, promocję lub prowadzenie wydarzenia".
Oferta ICE Kraków kształtuje się inaczej.
ICE Kraków nie rentowne i do remontu
Za powierzeniem tego zadania spółce komunalnej (a nie innemu podmiotowi) zdaniem miasta przemawia m.in. fakt, że:
sprawowanie nadzoru nad spółką komunalną odbywa się przez Gminę Miejską Kraków,
w związku z planowanym w najbliższych latach generalnym remontem ICE Kraków szacowanym na kilkadziesiąt mln złotych, a co za tym idzie wyłączeniem budynku z użytkowania na czas prowadzonych prac wydaje się mało prawdopodobne, aby na rynku udało się znaleźć podmiot prywatny, który objąłby funkcję operatora ICE Kraków;
Zgodnie z zamierzeniami Spółka ma prowadzić w obiekcie ICE Kraków m.in. działalność kulturalną. Zdaniem urzędników może to doprowadzić do efektu synergii z Centrum Muzyki, w którym również takowa działalność jest planowana.
"Komplementarność sal w Centrum Muzyki i ICE Kraków stworzy potencjał do rozszerzenia oferty obydwu obiektów i umożliwi organizację imprez o charakterze kulturalnym, biznesowym oraz edukacyjnym" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Zarządzanie przez Spółkę zarówno ICE Kraków jak i Centrum Muzyki może również zdaniem urzędników przyczynić się do optymalizacji działalności i kosztów poprzez:
wykorzystanie doświadczenia i wiedzy (know-how) pracowników zatrudnionych do wykonywania czynności związanych z prowadzeniem ICE Kraków w zakresie realizacji zadania związanego z zarządzaniem Centrum Muzyki
optymalizację kosztów przy operatorstwie nad dwoma obiektami użyteczności publicznej ICE Kraków i Centrum Muzyki (pośrednich, kosztów ogólnych i zarządu oraz kosztów organów Spółki)
zbieżny przedmiot działalności obiektów ICE Kraków i Centrum Muzyki: wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi oraz działalność obiektów kulturalnych
dywersyfikację portfela nieruchomości dzierżawionych i wynajmowanych na potrzeby zapewnienia siedzib i miejsca prowadzenia działalności dla miejskich instytucji i podmiotów kultury (obiekty na Wesołej, Centrum Muzyki) czy organizacji kongresów, wydarzeń kulturalnych, spotkań (ICE Kraków, Centrum Muzyki)
Koszty
Ile to nas będzie kosztować? W roku 2025 koszty realizacji zadania pokrywane z budżetu Miasta będą wynosić 2,7 mln zł na kwartał.
Wydatki z budżetu Miasta Krakowa na działalność ICE Kraków w 2025 roku wyniosą łącznie 8.1 mln. zł.
Czytaj również
