MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rekord w tunelu na zakopiance. Nie uwierzycie ile aut przejechało tam w ciągu jednego dnia!

Łukasz Bobek
Tunel pod Luboniem Małym
Tunel pod Luboniem Małym GDDKiA
Rekord przejazdów przez tunel pod Luboniem Małym na zakopiance! W niedzielę 11 sierpnia przejechało tędy aż 44 217 aut. Dotychczasowy rekord (40 524) to wynik z 10 września ubiegłego roku. Jak dotąd, tylko w te dwa dni liczba aut jadących tunelem przekroczyła 40 tysięcy.

Jak zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, niemal każdego tygodnia tych wakacji średnia dzienna liczba pojazdów jadących przez tunel rośnie:

  • 1. tydzień 24-30 VI - 26,4 tys.
  • 2. tydzień 1-7 VII - 26,5 tys.
  • 3. tydzień 8-14 VII - 28,0 tys.
  • 4. tydzień 15-21 VII - 30,7 tys.
  • 5. tydzień 22-28 VII - 30 tys.
  • 6. tydzień 29 VII – 4 VIII - 30 tys.
  • 7. tydzień 5-11 VIII - 33,2 tys.

 

Przez siedem tygodni wakacji tą trasą przejechało niemal 1,5 mln samochodów (dokładna liczba to 1 440 858). Średnio dziennie było to 29,4 tys. pojazdów. Zaś w 2023 roku wyniosła ona ok. 21 tys. aut na dobę.
 

- Dla porównania, przez pierwsze siedem tygodni ubiegłorocznych wakacji z tunelu skorzystało niewiele ponad 1,3 mln pojazdów (1 328 490). Ruch w tym okresie wzrósł więc o 8,5 proc. - informuje GDDKiA.

Koszt budowy tunelu pod Luboniem Małym wyniósł niemal miliard zł, a prace trwały sześć lat. Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace prowadzone były w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.   
Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r.

- Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebiliśmy pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów, przebiliśmy nawę tunelu w kierunku Krakowa – dodają drogowcy.

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę, dokładnie 75 sekund. W tunelu działa odcinkowy pomiar prędkości, zainstalowanych jest tam 170 kamer.

Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na której ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy się zmniejsza. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.

Paweł Ziętkowicz zmarł po spotkaniu w remizie OSP w Białym Dunajcu

Śmierć strażaka w Białym Dunajcu. "Nasz syn nie żyje, a spra...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragedia w Połtawie. 41 ofiar po rosyjskim ataku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska