https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Remont dworca sparaliżuje ruch w całym Krakowie?

Piotr Rąpalski
W marcu rozpocznie się remont górnej płyty Regionalnego Dworca Autobusowego. Potrwa do wakacji. Władze RDA wymyśliły, że stworzą tymczasowe przystanki na wąskiej ulicy Zygmunta Augusta. Odjeżdżać miałoby stąd 490 autobusów dziennie i jechać przez ulicę Lubicz, gdzie już robią się korki. Autokary tamowałyby też ruch tramwajów. Mieszkańcy boją się sparaliżowania miasta. Jeden z nich wymyślił więc inne miejsce dla tymczasowego dworca.

Remont górnej płyty dworca nakazał nadzór budowlany. Płyta przecieka i jest już mocno zniszczona. - Podczas kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego budynku dworca, płyty górnej z estakadą najazdową i płyty dolnej z dojazdem - ujawnia Maria Rajca, zastępca inspektora nadzoru budowlanego w Krakowie. Zaznacza przy tym, że konstrukcja nie stanowi zagrożenia dla pasażerów.

Remont jest jednak nieunikniony, inaczej dworzec trzeba byłoby zamknąć. - Na trzy miesiące zostanie wyłączona z użytkowania górna płyta dworca. Odprawy autobusów zostaną przeniesione w okolice parku Strzeleckiego, gdzie urządzimy tymczasowe przystanki - mówi Marcin Wnuk, dyrektor administracyjny Małopolskich Dworców Autobusowych.

Dokładnie nie wiadomo, ile potrwa remont. MDA raz podaje, że do czerwca, innym razem, że do sierpnia, czyli już w czasie sezonu wyjazdowego.

Podczas remontu czynna będzie dolna płyta dworca. Przenieść trzeba połowę autobusów. Wynajęta przez MDA firma przygotowała koncepcję tymczasowej organizacji ruchu. Po pierwsze chce odwrócić kierunek jazdy na jednokierunkowych ulicach: Topolowej (od ulicy Rakowickiej do Zygmunta Augusta) i Zygmunta Augusta oraz zaślepić ul. Kurkową u wlotu w Augusta. Mieszkańcy i kierowcy samochodów osobowych nie mogliby na tych jezdniach parkować.

Autobusy przyjeżdżałyby od ul. Rakowickiej, przez Topolową do Augusta. Po zabraniu pasażerów wjeżdżałyby w ul. Lubicz. MDA nie szuka miejsca dalej od dworca, aby pasażerowie mieli dostęp do kas i toalet.

- To będzie tragedia dla miasta i jego mieszkańców. Autokary manewrując przy wyjeździe zablokują przejazd tramwajów na jednej z najważniejszych tras. Zrobią się korki - zauważa Berenika Rewicka, radna dzielnicy Grzegórzki. Wraz z mieszkańcami ul. Augusta wylicza też inne problemy. Zniszczenie nawierzchni jezdni i pobliskich zabytkowych kamienic. Brak zadaszenia, co spowoduje, że podróżni będą stać na deszczu.

MDA odbyło już rozmowy z ZIKiT, który zarządza ruchem w mieście.
- Przekazaliśmy uwagi dotyczące takiej organizacji ruchu, by nie było to uciążliwe dla mieszkańców - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKIT. - Teraz czekamy na konkretny projekt.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że wstępną koncepcję odrzuciła już policja.
MDA przedstawia zatem wizję drogowego końca świata, a urzędnicy czekają. Tymczasem Grzegorz Kompa, jeden z mieszkańców ul. Augusta, podsuwa swoją koncepcję prowizorycznego dworca.

Uważa, że można by stworzyć go pod estakadą na ul. Wita Stwosza, między dwoma małymi rondkami przy RDA. To bliżej dworca niż planuje jego kierownictwo. Dwa z czterech pasów jezdni można by wykorzystać na przystanki dla autokarów, a pozostałe dwa na miejsce do wsiadania.

Parking pomiędzy można wynająć od prywatnej firmy na poczekalnię. Samochody osobowe nie mogłyby tu wjeżdzać, ale według Kompy spowoduje to mniejsze ograniczenia w ruchu.

- Z Wita Stwosza będzie można skręcić na rondzie w prawo i wyjechać na parking nad Dworcem Głównym - tłumaczy Kompa. - Jadąc od strony ronda Mogilskiego dalej będziemy mogli wjechać w tunel i wyjechać w okolicy ulicy Pawiej. Nie tamujemy też ruchu tramwajów.

Ma też argumenty finansowe. Wykorzystując trzy ulice na tymczasowy dworzec w strefie parkowania, MDA będą musiały zwrócić miastu straty, jakie poniesie, gdy kierowcy nie będą mogli tam parkować i płacić w parkomatach. Ponadto trzeba będzie wynająć parking dla mieszkańców okolicznych ulic. Koszty szacuje się na ok. 100 tys. zł miesięcznie. Władze MDA będą też musiały później wyremontować ulice, na które dziennie będzie wjeżdżać pół tysiąca ciężkich autokarów.

Wczoraj Kompa wraz z radnymi dzielnicy pokazał swoją koncepcję przedstawicielowi MDA. Ten uznał ją za możliwą do realizacji. Do czwartku ma dać dzielnicy odpowiedź. Wcześniej MDA planowało 14 stycznia przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami. Jeśli przyjmie koncepcję Kompy nie będą konieczne, bo w tym rejonie nikt nie mieszka. - Jeśli jednak MDA uprze się przy swojej organizacji ruchu, już mogę powiedzieć, jaki będzie wynik konsultacji. Zrobi się awantura - kwituje Kompa.

Masz pomysł, dokąd można przenieść dworzec na czas remontu? Napisz w komentarzu na forum pod artykułem.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pasazer
Zwracam sie do WLADZ KRAKOWA ..JEZELI DECYDUJECIE SIE NA REMONT DWORCA W KRAKOWIE TO NA LITOSC BOSKA ZROBCIE WINDY I RUCHOME SCHODY BY PASAZEROWIE Z WALIGAMI NIE MECZYLI SIE TASZCZAC TOBOLY NA GORNA PLYTE.I INFORMACJE DAJCIE NA KAZDEJ PLYCIE BYSMY NIE LATALI W POSZUKIWANIU INFORMACJI ROZKLADU JAZDY .KOMU POTRZEBNA TA GALERIA TAAAKA OGROMNA I DROGA...LITOSCI..CZY DWORZEC AUTOBUSOWY NIE MOZNA BY BYLO ZROBIC WSZYSTKIE ODJAZDY NA PARTERZE?NARZEKACIE ZE BIEDA W POLSCE... TO PO CO KOMU TA GALERIA ..PREZYDENCIE KRAKOWA POMYSL TROCHE O PASARZERACH KTORZY TAK PRZEKLINAJA OD DAWNA NA TEN DWORZEC...
z
z Mogilskiej
Juz sa :-) a co bedzie dalej? Strach sie bac.....
n
noname
ul. Mogilskiej (od 3 lutego) przeczuwam ogromne korki w tym rejonie...
s
s.
Owszem, dworce komunikacji masowej w centrum to raczej ewenement w Europie ale akurat nie są zjawiskiem negatywnym, powiedziałbym wprost przeciwnie, pomysł całkiem dobry.

Problem nie w lokacji, problem w partaninie. To nie kwestia gdzie urządzać dworce stałe a gdzie dworce tymczasowe, to kwestia żeby nie trzeba było urządzać dworców tymczasowych częściej niż przez 2-3 miesiące raz na 40 lat! A nie tak jak u nas, 5 lat remontu, potem rok działalności do następnego remontu! Przecież ta płyta była dopiero co robiona! Lokacja dworca jest w porządku, to jego wykonanie - od projektu po jakość materiałów jest d.d.!
s
s.
Mogłaby sobie Straż Miejska w zasadzie dorobić za przekroczenie czasu parkowania...
s
s.
Co to ma wspólnego z dworcem?
s
s.
Z dolnym się zgodzę ale z tym nad dworcem to raczysz żartować?

Przyjeżdżam na RDA, dolną płytę. Osoba, która ma mnie odebrać jest nieomalże nad moją głową na parkingu nad dworcem. Aby tam dotrzeć:
- windą lub schodami wydostaję się na poziom górny RDA.
- Dookoła budynku dworca, po schodach w dół do tunelu "Magda".
- Na peron 5
- Dalej po schodach w górę do parkingu górnego. Bez windy.
Około 5 pięter wspinaczki z bagażem, w poziomie 280m podróży.

Alternatywa 2:
- Ruchomymi schodami w dół do peronu tramwajowego.
- Przez peron na drugą stronę dworca.
- Zapomnianym przez boga i ludzi tunelem w lewo, długimi ruchomymi schodami na peron 1.
- Wywspinać się na płytę dworca nad peronem 1.
418m podróży w poziomie na piechotę, ok. 3 piętra wspinaczki.

Alternatywa 3.
- Ruchomymi schodami do tunelu tramwajowego. Ruchomymi schodami do Galerii Krakowskiej.
- Windą na 2 poziom parkingu.
- Przez kładkę na parking i do naszego celu. 460m i tylko pół piętra pochylnią w górę z przystanku tramwajowego - jeśli akurat wiesz o istnieniu kładki między Galerią a parkingiem nad dworcem i chcesz się włóczyć z bagażami po parkingu Galerii.
s
s.
To musi być choć względnie blisko budynku dworca autobusowego. Oryginalna koncepcja to kawałek Bosackiej i skraj parku bractwa kurkowego. Nowa to jakieś 100m od dolnej płyty albo 200 "po płaskim" od górnej płyty do proponowanego miejsca dotychczasową trasą dojazdową dla autobusów do górnej płyty. Do wspomnianego placu najkrótsza trasa, "tunelem północnym" to pół kilometra.

Jakby co, już prędzej "bezimienna" uliczka od Rakowickiej, za kościołem. Albo wydzielić kawałek parkingu nad dworcem, choć dostęp tam z RDA jest porażający.
a
alek
Na wprost politechniki jest ogromny parking - wynająć i tymczasowo zagospodarować na te miesiące i problem z głowy. W tych krakowski instytucjach to na prawdę bezmózgie plecaki zasiadają
g
gosc
Dosłownie kilka metrów dalej pod estakadą jest parking, ale pewnie dupę ściska bo płatny.
nie wypominając o parkingu nad dworcem, a jak sobie np na lotnisku radzisz?
d
dr Wiktor Wektor
a jeśli przyjechałem by kogoś odebrać z autobusu z cięzkim bagażem? to co? gdzie mam zaparkować? też na kiss&drive?? mysleć ludzie, myslec
m
marian
... najczesciej te miejsca oznaczone jako K&R zajmuje pewien taksówkarzyna z wyrazem twarzy mówiacym: "spróbuj mi zwrócic uwage, to bejsbolem dostaniesz".
g
gniewko_syn_ryba
To pozwać inwestora za partactwo !!!
k
kierownik
bo sami oczywiście na nic kreatywnego nie wpadną, tylko po najmniejszej linii oporu, a czy komuś to będzie przeszkadzać to nie ma znaczenia - przecież to nie ich problem. matko przenajświętsza, gdzie my żyjemy ??!!??!! a może by któryś z radnych albo ze swity prezia wkoncu pomyslal i przeniosl osrodki komunikacyjne POZA MIASTO, jak to jest W CYWILIZOWANEJ EUROPIE do której tak wszyscy zajadle dążą ?? Bo poki co to jestesmy afryką w centrum europy !! dworzec w czyzynach, ciezkie pieniadze na zajezdnie, a nie ma skad autobusu odprawic... masakra.
p
podpis
RANKING 2 NAJBARDZIEJ NIELUBIANYCH PORTALI INTERNETOWYCH WG MNIE:

1 BANKIER

2 MONEY

3 GAZETA

4 WOLNEMEDIA

ad1 1i2 notorycznie usuwają i cenzurują wypowiedzi ( nawet nie da się życzeń złozyć publicznie bo natychmiast usuwają i blokują IP) większej inwigilacji i cenzury nie widziano nawet w chinach! sic- i to w polsce jest takie coś możliwe - nie czytam i NIGDY NIE BĘDĘ CZYTAĆ BANKIERA ANI MONEY

ad 3 nie ma anonimowego komentowania - niestety też popupy wyskakują

ad 4 niestety to tylko nazwa :) poważnie. ani anonimowego wolnego komentowania ani wolności wypowiedzi. piszesz wielkimi literami to ci admin usunie :) gratulacje - a tak fajnie się czytało wolne media . tylko z nazwy
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska