https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Remont ul. Mogilskiej. Będą duże zmiany w komunikacji

Marcin Karkosza
Ul. Mogilska od strony ronda Mogilskiego (zdjęcie archiwalne).
Ul. Mogilska od strony ronda Mogilskiego (zdjęcie archiwalne). fot. Robert Szwedowski
1 lutego rusza przebudowa torowiska między rondem Mogilskim a placem Centralnym. Ulicą Mogilską i al. Jana Pawła II przestaną jeździć tramwaje, a samochody osobowe i autobusy będą musiały pomieścić się na jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Objazdem przez al. Pokoju pojadą tramwaje linii 4, 10 i 52.

Poważne utrudnienia dotkną też mieszkańców Krowodrzy oraz Bieżanowa, ponieważ na okres przebudowy zawieszone zostaną linie tramwajowe nr 5 i 9. Wczoraj, w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu odbyło się spotkanie dotyczące przygotowań do zmian na okres przebudowy, która zakończy się za rok.

Niestety, na kilkanaście dni przed rozpoczęciem prac urzędnicy wciąż nie wiedzą, jak ostatecznie zostanie zorganizowana komunikacja w mieście.

Największe utrudnienia czekają mieszkańców Prądnika Czerwonego, Grzegórzek i Czyżyn. Na początek z ruchu wyłączone zostanie torowisko pomiędzy rondami Mogilskim i Czyżyńskim. Pięć linii tramwajowych, które kursują na tej trasie, zastąpić ma tymczasowa linia autobusowa - w sumie 15 pojazdów.

W założeniu autobusy mają jeździć Mogilską co 4-5 minut, ale przejazd ulicą ma zostać zwężony do jednego pasa ruchu w każdym kierunku.

- Już teraz na Mogilskiej codziennie tworzą się olbrzymie korki - zauważa Dominik Jaśkowiec, radny dzielnicy III. - Nie wiem, jak auta i autobusy zmieszczą się na tym odcinku, szczególnie po zakończeniu ferii zimowych.

Linie tramwajowe numer 4, 10 i 52, które do tej pory z ronda Mogilskiego wjeżdżały w ul. Mogilską, od 1 lutego kierowane będą na rondo Grzegórzeckie, potem na al. Pokoju i dalej w kierunku Nowej Huty. Zmniejszy się częstotliwość ich kursowania. Dla przykładu, linia nr 52 pojedzie w godzinach szczytu co 10, a nie jak dziś co 5 minut.

- Wprowadziliśmy tę zmianę, ponieważ maksymalna przepustowość torowiska na alei Pokoju wynosi 27 tramwajów na godzinę - wyjaśnia Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Tamtędy już teraz jeżdżą linie nr 1, 14 i 22, dlatego nie możemy skierować na nią wszystkich tramwajów, które kursują Mogilską.

Ucierpią duże osiedla
Od lutego z rozkładu jazdy znikną linie tramwajowe nr 5 i 9. Decyzja ta uderzy przede wszystkim w mieszkańców Bieżanowa i Prokocimia, ponieważ tramwaje numer 9 jako jedyne dojeżdżają z tej części Krakowa bezpośrednio na rondo Grzegórzeckie i Mogilskie. Ucierpią także osoby jadące linią nr 5 z Krowodrzy Górki.

Mieszkańcy tych rejonów miasta zostaną prawdopodobnie zaskoczeni dużymi zmianami w komunikacji miejskiej, gdyż planami ZIKiT zdziwieni są nawet radni poszczególnych dzielnic.

- O wszystkim dowiadujemy się w ostatniej chwili. Boję się, że czeka nas chaos - mówi Wojciech Krzysztonek, przewodniczący dzielnicy Czyżyny. - Ze zmianami powinni móc się zapoznać mieszkańcy, którzy muszą dotrzeć do pracy, szkoły, na uczelnię. Kilka miesięcy temu pytaliśmy ZIKiT o utrudnienia. Dostaliśmy tylko zdawkową informację dotyczącą remontu - denerwuje się radny.

- Remont ma ruszyć niebawem, a nie ma jeszcze żadnych informacji - mówi Jakub Kosek, przewodniczący dzielnicy Prądnik Biały, który o zawieszeniu "piątki" dowiedział się od naszego reportera. - Powinny one już pojawić się na przystankach i tramwajach.

Podobnie wypowiada się Zbigniew Kożuch, przewodniczący dzielnicy Bieżanów-Prokocim. Nie wie, co urzędnicy zaproponują mieszkańcom w zamian za tramwaje linii 9. - Niedawno mieliśmy na tej trasie dwie linie - 51 i 9. Najpierw zlikwidowano "51", a teraz chcą nam odebrać "9" - oburza się radny. - Obiecano, że będzie komunikacja zastępcza, jednak do tej pory nie wiemy, jak będzie wyglądać.

Lepiej dopiero w kwietniu
Nie wiadomo, jak długo funkcjonować będzie komunikacja zastępcza w kształcie zaproponowanym przez urzędników. Remont odcinka od ronda Mogilskiego do Czyżyńskiego potrwać ma pół roku. Możliwe jednak, że sytuacja poprawi się w kwietniu, kiedy do ulicy Mogilskiej przyłączona zostanie ul. Lema. Z pewnością będą mogli pojechać nią kierowcy. ZIKiT nie wyklucza jednak, że na nowej ulicy pojawi się także autobus.

Normalny ruch Mogilską przywrócony zostanie dopiero w przyszłym roku, kiedy zakończy się cała, warta 143 miliony złotych przebudowa torowiska od ronda Mogilskiego do pl. Centralnego, wraz z jezdnią, chodnikami i sygnalizacją świetlną.
Współpraca Dawid Serafin

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 32

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bar-ka
Nieczynne schody ruchome w Rondzie Mogilskim

Od soboty 1.lutego rozpoczął się remont torowiska na odcinku Rondo Mogilskie - Plac Centralny. W związku z powyższym ruch tramwajowy został wstrzymany, a w miejsce tego została wprowadzona autobusowa komunikacja zastępcza - linia 704, dowożąca pasażerów z Czyżyn do Ronda Mogilskiego. Końcowy a zarazem początkowy przystanek tego autobusu został zlokalizowany vis a vis hotelu Chopin. Pasażerowie linii tramwajowych dojeżdżających od strony ulic Lubicz , Powstańców Warszawy, z Krowodrzy Górki, a chcący dojechać w stronę Czyżyn autobusem zastępczej linii 704 są zmuszeni pokonać ok.30 schodów wzwyż, co dla osób starszych i niepełnosprawnych jest nie lada wyzwaniem. Owe schody z założenia, projektu i wykonania są RUCHOME. Niestety tylko z nazwy, bo od dłuższego czasu tkwią w BEZRUCHU.
z
zasmucona
Na czas remontu usunięto tramwaj 9 z Mistrzejowic,w zastępstwie dano tramwaj 77, tylko komuś coś się pomieszało,bo co to za zastępstwo, skoro ów tramwaj jedzie z Piastów??? Nie dość,że urzędnik ZIKIT nie zrozumie urzędnika z os. Zgody, bo tramwaj docelowy ustalił na godz. 07.21 z Mistrzejowic - nie ma szans zdążyć na czas do urzędu. Proponujemy również przesunąć godziny przyjmowania stron-ZWŁASZCZA W OKRESIE TERMINU PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI!!! Ten pomysł nie przejdzie,a ludzie wyniosą nas z urzędu.Powrotna droga na Mistrzejowice tez nie opiewała radością,najpierw 502 z myślą,że jednak coś nadjedzie na Mistrzejowice - niestety - czekanie 15-20 min by wreszcie spóźniona 14 przyjechała-na dodatek zatłoczona,bo zbierała wszystkich. MASAKRA...
L
Lopez
Urzędnik ZIKiT nie wziął pod uwagę faktu, że siedzi za biurkiem i g..o wie na temat komunikacji miejskiej w Krakowie. Nie wie, że np. tramwaj nr 9 jest już pełny na pierwszym przystanku. Dlaczego? Bo jest to linia mająca pętlę na dużym osiedlu, jedzie na drugi koniec Krakowa i jeździ co 20 min (kompletny debilizm i brak odpowiedzialności tego kto to wymyślił) podczas gdy pozostałe co ok. 10min.
j
justyna
Na to tez jest rada: zwiększony ruch autobusowy po trasie nr 3 można puścić "górą" tj z obrońców krzyża przez rondo hipokratesa, rondo piastowskie, wiślicką i dalej bora-bora aż do centrum. W ten sposób ominiemy remontowaną ul. andersa. Poza tym ten remont na pewno nie będzie trwać tyle co kompleksowa przebudowa mogilskiej
goska
W tym wszystkim nikt nie wzol pod uwage ze od 1 lutego wchodza nowe strefy parkowania i wiele osób z konieczności przesiadzie sie na komunikację! Głównie w rejonie mogilskiego, to dopiero bedzie jazda :)
?
Skoro 52 jedzie z pominieciem Mogilskiego to jak dostac sie na Mogilskie? Wepchac sie do 50tki? A moze jednak autobusy zastepcze dojezdzalyby do Grzegorzeckiego?
j
justyna
Dodatkową kwestią są linie zastępcze pokrywające się co najmniej z trasą tramwaju nr 5 na odcinku „hucianym” - można puścić ten tramwaj ze wzgórz przez rondo kocmyrzowskie (tam mieszkańcy wzgórz, stoków przesiedliby się na inne trajtki jadące do centrum, bo obecnie z tego co widzę zostanie im tylko linia nr 1 jadąca „przytkanym” torowiskiem przez aleję pokoju) np. do os. piastów lub mistrzejowic (którym zabrano linię 9 i okrojono częstotliwość kursowania 52), pleszowa czy kombinatu.

Kolejna sprawa to transport mieszkańców bieżanowa i prokocimia w miejsce likwidowanego tramwaju 9.
Obecnie bez przeszkód (ale z przesiadką) dojadą oni linią w okolice rond mogilskiego i grzegórzeckiego. Jeżeli 9 miała służyć bieżanowowi głównie do transportu na wschód, to nalezałoby pomysleć raczej o zwiększeniu częsotliwości linii jadacych do Huty i Mistrzejowic przez nowohucką (174 i 78) i a także koniecznie 163 (przez rybitwy – dodatkowe kursy mogłyby omijać osiedle złocień, tylko pruć od razu na most wandy, żeby było szybciej)

Co o tym myślicie?
j
justyna
ZIKIT nie wziął pod uwagę tego że mieszkańcy osiedli nowej huty oraz czyżyn obecnie dojeżdzają do centrum co najmniej na 3 sposoby:
1 - tramwajem przez Mogilską
2- tramwajem przez al. Pokoju
3- autobusem przez Bora Komorowskiego (lub Dobrego Pasterza)

Jeżeli z ruchu tramwajowego zostanie wyłączona mogilska, to logicznym jest, że zwiększy się ilość pasażerów dojeżdżających trasami nr 2 i 3.
Pasażerowie będą raczej w ostateczności wybierać autobusową komunikację zastępczą poprowadzoną trasą nr 1. Na tej trasie zostaną ci którzy mieszkają bądź pracują przy mogilskiej/jana pawła/okolicznych osiedlach oraz studenci AWF i PK. Resztę odstraszy perspektywa stania w korku na tych ulicach, które będą miały czynne po 1 jezdnię w każdym kierunku dla ruchu autobusowego i samochodów.

Wniosek: zwiększy się ilość pasażerów dojeżdżających trasami nr 2 i 3., w związku z tym należałoby:
Ad 3)
KONIECZNIE zwiększyć liczbę i częstotliwość linii autobusowych jeżdżących z placu centralnego/alei przyjaźni/dworca w czyżynach/ew. mistrzejowic do centrum miasta przez bora-komorowskiego/pilotów/olszę/aleje.
Należałoby przy tym rozważyć możliwość odcinkowego wydzielenia pasa ruchu w okolicach ronda młyńskiego wyłącznie dla autobusów - już teraz są tam fatalne korki

Ad 2) poprowadzić dodatkowe autobusy również przez aleję pokoju, co najmniej z ronda kocmyrzowskiego lub dworca w czyżynach.
Skoro maksymalna przepustowość torowiska na alei Pokoju wynosi 27 tramwajów na godzinę, to wyłącznie one nie poradzą sobie ze zwiększoną ilością ludzi, którzy będą szukać alternatywy dla armagedonu na remontowanej mogilskiej
z
zumzulu
Trasa 3 też będzie zakorkowana, gdyż planowany jest remont Al. Andersa więc dojazd do najstarszej części Huty będzie karkołomny. Ma być także ... remont Nowohuckiej więc cały ruch będzie AL. Pokoju!!!!!
j
justyna
ZIKIT nie wziął pod uwagę tego że mieszkańcy osiedli nowej huty oraz czyżyn obecnie dojeżdzają do centrum co najmniej na 3 sposoby:
1 - tramwajem przez Mogilską
2- tramwajem przez al. Pokoju
3- autobusem przez Bora Komorowskiego (lub Dobrego Pasterza)

Jeżeli z ruchu tramwajowego zostanie wyłączona mogilska, to logicznym jest, że zwiększy się ilość pasażerów dojeżdżających trasami nr 2 i 3.
Pasażerowie będą raczej w ostateczności wybierać autobusową komunikację zastępczą poprowadzoną trasą nr 1. Na tej trasie zostaną ci którzy mieszkają bądź pracują przy mogilskiej/jana pawła/okolicznych osiedlach oraz studenci AWF i PK. Resztę odstraszy perspektywa stania w korku na tych ulicach, które będą miały czynne po 1 jezdnię w każdym kierunku dla ruchu autobusowego i samochodów.

Wniosek: zwiększy się ilość pasażerów dojeżdżających trasami nr 2 i 3., w związku z tym należałoby:
Ad 3)
KONIECZNIE zwiększyć liczbę i częstotliwość linii autobusowych jeżdżących z placu centralnego/alei przyjaźni/dworca w czyżynach/ew. mistrzejowic do centrum miasta przez bora-komorowskiego/pilotów/olszę/aleje.
Należałoby przy tym rozważyć możliwość odcinkowego wydzielenia pasa ruchu w okolicach ronda młyńskiego wyłącznie dla autobusów - już teraz są tam fatalne korki

Ad 2) poprowadzić dodatkowe autobusy również przez aleję pokoju, co najmniej z ronda kocmyrzowskiego lub dworca w czyżynach.
Skoro maksymalna przepustowość torowiska na alei Pokoju wynosi 27 tramwajów na godzinę, to wyłącznie one nie poradzą sobie ze zwiększoną ilością ludzi, którzy będą szukać alternatywy dla armagedonu na remontowanej mogilskiej

Co o tym myślicie?
j
justyna
ZIKIT nie wziął pod uwagę tego że mieszkańcy osiedli nowej huty oraz czyżyn obecnie dojeżdzają do centrum co najmniej na 3 sposoby:
1 - tramwajem przez Mogilską
2- tramwajem przez al. Pokoju
3- autobusem przez Bora Komorowskiego (lub Dobrego Pasterza)

Jeżeli z ruchu tramwajowego zostanie wyłączona mogilska, to logicznym jest, że zwiększy się ilość pasażerów dojeżdżających trasami nr 2 i 3.
Pasażerowie będą raczej w ostateczności wybierać autobusową komunikację zastępczą poprowadzoną trasą nr 1. Na tej trasie zostaną ci którzy mieszkają bądź pracują przy mogilskiej/jana pawła/okolicznych osiedlach oraz studenci AWF i PK. Resztę odstraszy perspektywa stania w korku na tych ulicach, które będą miały czynne po 1 jezdnię w każdym kierunku dla ruchu autobusowego i samochodów.

Wniosek: zwiększy się ilość pasażerów dojeżdżających trasami nr 2 i 3., w związku z tym należałoby:
Ad 3)
KONIECZNIE zwiększyć liczbę i częstotliwość linii autobusowych jeżdżących z placu centralnego/alei przyjaźni/dworca w czyżynach/ew. mistrzejowic do centrum miasta przez bora-komorowskiego/pilotów/olszę/aleje.
Należałoby przy tym rozważyć możliwość odcinkowego wydzielenia pasa ruchu w okolicach ronda młyńskiego wyłącznie dla autobusów - już teraz są tam fatalne korki

Ad 2) poprowadzić dodatkowe autobusy również przez aleję pokoju, co najmniej z ronda kocmyrzowskiego lub dworca w czyżynach.
Skoro maksymalna przepustowość torowiska na alei Pokoju wynosi 27 tramwajów na godzinę, to wyłącznie one nie poradzą sobie ze zwiększoną ilością ludzi, którzy będą szukać alternatywy dla armagedonu na remontowanej mogilskiej

Co o tym myślicie?
m
malkontent
Do olimpiady zdazymy
n
nhucianin
już dawno nie istnieje dla urzędniczej nomenklatury.
j
jony
Ma zmienić numer , bo kursować będzie co 10-min tak mówił p.Morcinko
G
Gość
"bezprzegubowy" oznacza to samo co "nie posiadający przegubów". W przypadku autobusów oznacza to autobus "krótki".
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska