https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rewolucja w komunikacji. "Inteligentne" światła przyspieszą nam tramwaje

Paulina Korbut
infografika Grażyna Gajewska
Tramwaje nie będą się już spóźniać, a czas przejazdu po ich całej trasie ma się znacznie skrócić. Także kierowców czeka miła niespodzianka - przybędzie dróg, na których pojedziemy na "zielonej fali".

Wszystko dzięki rozbudowie obszarowego systemu sterowania ruchem (UTCS) w Krakowie. Do końca br. "inteligentne" światła mają się pojawić w ciągu ul. Monte Cassino i Kapelanka. Na początku przyszłego roku - w Bronowicach, na al. Pokoju i Nowohuckiej.

Zasada pierwsza - w mieście najważniejszy jest tramwaj. Dlatego jeśli będzie zbliżał się do skrzyżowania, na którym działają "inteligentne światła", będzie zawsze przepuszczany jako pierwszy. Samochody będą czekać na swoją kolej. - Teraz system UTCS obejmuje 96 sygnalizacji świetlnych na obszarze Starego Miasta, Kazimierza, Podgórza. Sprawnie funkcjonuje to w przypadku Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, choć ciągle zarzuca się mu, że staje na rondzie Grzegórzeckim - wskazuje Grzegorz Sapoń, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu publicznego. - Tak, zatrzymuje się, ale co najwyżej raz. A nie jak kiedyś, dwa razy - podkreśla Sapoń. Do końca roku przybędzie 39 "inteligentnych świateł", m.in. na Ruczaju. Kolejne obszary (m.in. odcinek rondo Mogilskie - al. Jana Pawła II - plac Centralny) zostaną dołączone do 2015 r.

- Szacujemy, że dzięki temu systemowi na Mogilskiej tramwaj przyspieszy o minutę. Gdyby nie nowy przystanek, jaki zbudujemy przy parku Lotników, przejazd komunikacją miejską byłby tamtędy szybszy nawet o trzy minuty - twierdzi Sapoń. To jednak nie wszystko. Jeśli uda się pozyskać środki unijne na lata 2014-2020, "inteligentne światła" pojawią się też m.in. na Zakopiańskiej, ul. Turowicza, Wielickiej, 29 Listopada.

System UTCS ma docelowo objąć wszystkie trasy tramwajowe w mieście. Dopiero wtedy zostaną dołączone autobusy, bo pojazdy trzeba wyposażyć w specjalne komputery pokładowe, które będą z nimi współpracować.
Zasada druga - system dostosowuje się do natężenia ruchu samochodowego.Jeśli na jakiejś odnodze skrzyżowania jest duży korek, system UTCS wydłuża tam "zielone światło".

- Taką zieloną falę planujemy wprowadzić teraz na ul. Bobrzyńskiego i Grota-Roweckiego, bo ruch samochodowy jest tam równoległy do tramwajowego. Choć czeka nas trochę utrudnień. W celu prowadzenia takiego rozwiązania musimy zsynchronizować płynny przejazd wszystkich uczestników ruchu - mówi Łukasz Gryga, kierownik Wydziału Zarządzania Ruchem w ZIKiT. Poza tym system potrzebuje czasu, by "nauczyć się" miasta.

System nie zwiększy drastycznie przepustowości tam, gdzie jest tylko jeden pas ruchu albo fatalne torowisko. Inna sprawa to zdarzenia losowe. Na Alejach Trzech Wieszczów jest ustawiona "zielona fala", ale wystarczy drobna kolizja, która powoduje zajęcie np. buspasa i zaraz pół miasta stoi w korku. Gryga odpiera też zarzuty, że system UTCS faworyzuje bardziej samochody niż np. pieszych.

- Dzięki "zielonej fali" kierowcy będą częściej wybierać te trasy, przestaną jeździć "bokiem", żeby skrócić sobie przejazd. Zyskają na tym mieszkańcy tych bocznych ulic, ale i piesi czy rowerzyści - podkreśla.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bez cenzury
Czas najwyższy powołać lobby lub niezależną , obiektywną i logicznie myślącą organizację grupy ludzi reprezentujących miasto - w celu przeciwdziałania głupocie urzędników lub importowi głupoty z innych krajów .
m
mieszczuch
Czas najwyższy powołać lobby lub niezależną , obiektywną i logicznie myślącą organizację grupy ludzi reprezentujących miasto - w celu przeciwdziałania głupocie urzędników lub importowi głupoty z innych krajów .
m
mieszczuch
Czas najwyższy powołać lobby lub niezależną , obiektywną i logicznie myślącą organizację grupy ludzi reprezentujących miasto - w celu przeciwdziałania głupocie urzędników lub importowi głupoty z innych krajów .
m
mieszczuch
Czas najwyższy powołać lobby lub niezależną , obiektywną i logicznie myślącą organizację grupy ludzi reprezentujących miasto - w celu przeciwdziałania głupocie urzędników lub importowi głupoty z innych krajów .
f
fala
Komu się udało przejechać aleje na zielonej fali niech kliknie Lubię to.

nikt? no właśnie...
t
trzeba jechac z predkoscia
110 km/h w strone Czerwonych Makow ;]
krakus
projekt - jak wejdzie ten system w godzinach Szczytu to -SUPER !
s
s.
Koszty kosztami... ile trwała budowa tunelu? Wyłączyć Mogilską i JP2 z ruchu (i tramwajowego i kołowego, bo przecież budowa takiego tunelu zajmie szerokość całej jezdni) na najbliższe 15 lat? Veto!
s
s.
Światła nie poprawiają przepustowości skrzyżowań - i nie mają tego na celu. Światła poprawiają bezpieczeństwo. Skrzyżowania bez świateł mają większą przepustowość ale i większą ilość kolizji.
Pod dworcem akurat ruch jest na tyle mały, że światła dość solidnie przyhamowałyby tam tramwaj...
M
MIGu
Ciekawe jak tramwaje ominą dworzec przy którym światła w ogóle nie działają :P
- m - a
Tylko stopniowe oddzielanie ruchu samochodowego od ruchu pojazdów szynowych ,ruchu rowerowego i pieszego da oczekiwane efekty . Światła i system sterowania ruchem mogą pomóc , ale nie rozwiążą problemu kolizyjności pojazdów szynowych z samochodami. Tunele ,estakady i inne bezkolizyjne rozwiązania to lekarstwo na poprawę płynności ruchu w Krakowie. Szkoda że w Krakowie każdy projekt odbywa się najtańszym kosztem - np. przebudowa ul. Mogilskiej do Placu Centralnego. Od Ronda Mogilskiego do dawnej Polfy torowisko powinno być w tunelu jak pod ul.Lubomirskich.
A
Ala
Jak oni chcą skrócić czas przejazdu jak w tym momencie tramwaje są opóźnione ok 5-6 min na drugiej końcówce i jak to się ma np do 50 zanim objedzie pętlę na której ma 6 min postoju odjeżdża opóźniona już z pętli. Powinniście najpierw doprowadić do tego aby tramwaje w tym momencie były w miarę punktualne!!
s
slavo
Toż tutaj ZIKIT nie ma się czym chwalić, sprawa raczej do prokuratury. Za kilkanaście milionów zł, tramwaj przyspieszy o 60 sekund, mistrzostwo świata w marnowaniu pieniędzy.
Pewnie taniej było by zatrudnić emeryta, stał by na skrzyżowaniu sterował ruchem.
t
tomek
zwłaszcza inteligentne światła na skrzyżowaniu z ul Chmieleniec gdzie zawsze auta oraz tramwaje muszę swoje odstać
p
[email protected]
jaka jest wartość tej minuty ?
czy opłaca się ?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska