Ogłaszanie przetargów, podpisywanie umów jest ważnym elementem realizacji procesu inwestycyjnego. To impuls dla branży budowlanej i rozwoju gospodarczego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły w tym roku postępowania przetargowe o wartości ok. 15 mld zł. Do końca roku planowane jest ogłoszenie kolejnych zamówień i osiągnięcie łącznego pułapu 17,5 mld zł w 2024 r. W przyszłym roku zarządca infrastruktury kolejowej również planuje realizację ambitnego planu – ogłoszenie przetargów o łącznej wartości ok. 15 mld zł. Ponadto w tym roku podpisane zostały umowy na ponad 17 mld zł.
Podsumowanie roku na kolei w Małopolsce
Zmiany na lepsze widać także w województwie małopolskim. Z efektów realizowanych inwestycji korzystają pasażerowie, a przewoźnicy mogą tworzyć atrakcyjną ofertę, jak np. na trasie z Krakowa do Zakopanego, na której od grudnia br. najszybszy pociąg PKP Intercity (IC Tatry) jedzie w rekordowym czasie 2 godz. 1 min.

Lepszy dostęp do kolei zapewniają nowe przystanki. Od połowy grudnia pociągi zatrzymują się na trzech nowych obiektach, które powstały w krakowskiej Nowej Hucie – Kraków Piastów, Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek. Dzięki inwestycjom PLK SA zrealizowanym w ramach tzw. programu przystankowego uruchomione zostało nowe połączenie aglomeracyjne, obsługujące trasę Kraków Główny – Podłęże. Ponownie udało się zwiększyć potencjał komunikacyjny kolei w stolicy Małopolski. Dzięki zrealizowanym w ostatnich latach projektom codziennie tysiące ludzi dojeżdża do Krakowa koleją, a przewoźnicy notują kolejne rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów.
Wielką metamorfozę przeszła stacja Zakopane. W czerwcu do zmodernizowanych trzech peronów dołączył czwarty. Nowe obiekty zapewniają komfort wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przewoźnicy mogą swobodnie planować postoje nawet dłuższych pociągów dalekobieżnych. W najbliższych latach w woj. małopolskim zrealizowane będą kolejne miliardowe inwestycje kolejowe. Dalsze skrócenie czasu dojazdu do stolicy polskich gór będzie możliwe po zakończeniu budowy linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko”. Ta największa inwestycja Polskich Linii Kolejowych w regionie nabiera rozpędu. Modernizowane są tory kolejowe na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz – Limanowa. We wrześniu ogłoszony został przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem. Kolejne, wielomiliardowe postępowania przetargowe są przygotowywane – m.in. na modernizację odcinków Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale. W planach jest uruchomienie wszystkich postępowań przetargowych dla projektu do końca przyszłego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy w 2030 roku.

Z końcem listopada rozpoczęły się prace na trasie Sucha Beskidzka – Żywiec. Inwestycja poprawi jakość podróży koleją między województwami: małopolskim i śląskim. Po zrealizowaniu prac modernizacyjnych czas przejazdu pociągów na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec skróci się o blisko 30 minut. Najszybszy pociąg relacji Żywiec – Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 minut.
Ważnym elementem rozwoju sieci kolejowej są również inwestycje w bieżące utrzymanie. W tym roku PLK SA poprawiły parametry linii kolejowej Kraków – Oświęcim. Podróżni mogą m.in. korzystać z odnowionych peronów w Zelczynie i Jaśkowicach. We wrześniu zakończyły się prace poprawiające stan techniczny szlaku Kamionka Wielka – Nowy Sącz, na linii Tarnów – Leluchów. Przebudowany został tor na długości ok. 4 km oraz wyremontowano 12 obiektów inżynieryjnych. Istotnym efektem prac są także sprawniejsze podróże pociągiem oraz wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Zapewniła go przebudowa 5 przejazdów kolejowo-drogowych w Kamionce Wielkiej i w Jamnicy. W ramach prac utrzymaniowych odnowiono również obiekty na linii kolejowej nr 100, czyli małej obwodnicy towarowej Krakowa. Nowy blask zyskały wiadukty nad ul. Pilotów, Mogilską i Dekerta. Remont przeszedł również most kolejowy nad Wisłą.
