Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rząd obiecuje 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego do 2030 roku Na liście m.in małopolska BDI, obwodnice Krakowa, Oświęcimia i Nowego Sącza

Bogumił Storch
Bogumił Storch
BDI ma odkorkować Wadowice i skrócić dojazd do Krakowa
BDI ma odkorkować Wadowice i skrócić dojazd do Krakowa Bogumił Storch
Ministerstwo Infrastruktury opracowało nowy program drogowy, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji. Wszystko razem, według premiera Mateusza Morawieckiego, kosztować będzie ponad 290 mld zł. Jest wśród nich także Beskidzka Droga Integracyjna. Pierwszy etap budowy BDI ma rozpocząć się w 2024 roku, o ile skończy się sądowy spór z ekologami, którzy nie chcą tej inwestycji.

Ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu oraz dokończenie trwających inwestycji, pełna sieć autostrad i dróg ekspresowych. Takie są założenia przyjętego przez Radę Ministrów 13 grudnia 2022 roku Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Ministerstwo Infrastruktury opracowało nowy program drogowy, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji w trzeciej dekadzie XXI w.

Do budowy dróg podchodzimy kompleksowo, realizujemy pełną sieć dróg szybkiego ruchu. Program zakłada ukończenie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu i połączenie wszystkich polskich regionów i miast wojewódzkich siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym programie przeznaczona zostanie kwota ok. 294,4 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski - wyjaśnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Podstawowym źródłem finansowania inwestycji ujętych w RPBDK jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami unijnymi. Jak zapewniają w rządzie, limit finansowy nowego programu powinien pozwolić na zakończenie praktycznie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów.

Program zakłada m.in poszerzenie 370 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa – Wrocław oraz w Małopolsce: Wrocław – Tarnów.
Kolejnym z małopolskich projektów, które rząd chce zabezpieczyć finansowo jest Beskidzka Droga Integracyjna.

Tak duże inwestycje nigdy nie są łatwe, ale jeśli chodzi o Beskidzką Drogę Integracyjną sprawa jest jednak jeszcze bardziej skomplikowana niż w przypadku innych dróg. Tutaj problemem bowiem nie są tylko pieniądze. Decyzja środowiskowa dla budowy tej trasy wydana została w lipcu 2018 r., ale do tej pory nie jest ona prawomocna z powodu odwołań i skarg ekologów oraz grupy mieszkańców, związanej ze Stowarzyszeniem „Inicjatywa Wolne Wadowice”, byłego burmistrza Wadowic Mateusza Klinowskiego. Jego zdaniem droga w planowanym obecnie przebiegu zniszczy krajobraz Wadowic i uniemożliwi przyszły rozwój miasta jako ośrodka turystycznego.

Co prawda w styczniu 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi wniesione na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, ale Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice” złożyło skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA).

Nadal trzeba czekać na rozstrzygnięcie NSA w tej sprawie - poinformowała Iwona Mikrut-Purchla z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Pierwsze etap budowy BDI ma rozpocząć się w 2024 roku, o ile znikną te sądowe przeszkody.

Część inwestycji jest już jednak prowadzona. Zakończone zostały np. badania geofizyczne, które są podstawą do badań geologicznych.

Województwo małopolskie. Jakie drogi powstaną?

  • S52 Bielsko-Biała - Głogoczów - 61 km,
  • obwodnica Oświęcimia w ciągu DK nr 44 - 9 km,
  • S7 na odcinku gr. woj. świętokrzyskiego - Kraków - 55 km,
  • budowa drogi dwujezdniowej klasy GP (na parametrach klasy S) w ciągu DK7 na odc. Rabka - Chyżne - 35 km,
  • dalsza rozbudowa A4 od Wrocławia do Tarnowa, w tym odc. o długości ok. 136 km na terenie woj. małopolskiego,
  • A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej rozbudowa autostrady o trzeci pas ruchu - 17,1 km,
  • S52 Północna Obwodnica Krakowa - 14,5 km,
  • budowa DK nr 75 klasy GP na odc. Brzesko - Nowy Sącz - ok. 50 km,
  • budowa obwodnicy Zatora w ciągu DK nr 28 - 2,1 km,
  • budowa obwodnicy Nowego Sącza i Chełmca w ciągu DK nr 28 - 1,4 km,
  • budowa obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK nr 79 - 10,3 km.

Kęty i Wadowice czekają na BDI. Co to za droga?

Odcinek S52 od węzła Suchy Potok do Głogoczowa o długości ok. 61 km ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Na tym odcinku powstać powinno, zgodnie z projektem, 13 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice, Skawina i Głogoczów.

Pierwszy raz w historii zmieniono kurs planetoidy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska