Instytucja Rzecznika MŚP została ustanowiona na mocy obowiązującej od kwietnia Konstytucji Biznesu. - Rzecznik ma stać na straży praw przedsiębiorców i zapewnić, by zasady zapisane Konstytucji były stosowane w praktyce – mówiła nam Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
Na jej wniosek 22 czerwca premier Mateusz Morawiecki powołał na to stanowisko Adama Abramowicza, wieloletniego posła PiS, od początku obecnej kadencji szefa Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. Abramowicz zrezygnował z mandatu posła i – zgodnie z wymogami Konstytucji biznesu – oddał legitymację partyjną. Jego kadencja jako Rzecznika MŚP ma potrwać 6 lat.
Polityczny rodowód rzecznika budzi od początku gigantyczne kontrowersje wśród przedsiębiorców. - To powinien być ktoś z nas, zaproponowany oddolnie, a nie narzucony z góry. PiS jest bardzo karną partia, tak wszyscy mają wykonywać polecenia jednej osoby, więc nie możemy być pewni, że w sytuacji sporu przedsiębiorców np. z ministerstwem finansów pan rzecznik stanie po stronie przedsiębiorców – komentuje Janusz Strzeboński, prezes Małopolskiego Porozumienia Organizacji Gospodarczych, reprezentującego głównie MŚP.
- Dajmy mu szansę! – apeluje Jadwiga Emilewicz przypominając, że Abramowicz uzyskał pozytywne opinie czterech dużych organizacji pracodawców: Związku Rzemiosła Polskiego, Konfederacji „Lewiatan”, Związku Pracodawców Business Centre Club oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
- Chcieliśmy dać panu Abramowiczowi szanse, zgłaszając kilka bardzo ważnych i palących dla przedsiębiorców kwestii, ale on nas na razie odprawił z kwitkiem, tłumacząc, że nie ma nas jak przyjąć, ani nawet przechowywać dokumentów od nas! Bo nie ma biura, adresu, mejla, ani nawet służbowego telefonu – twierdzi Grzegorz Blak, który wraz z grupą przedsiębiorców z Małopolski i Śląska chciał się spotkać z RMŚP m.in. w sprawie ewentualnej abolicji składek ZUS.
- Na dziś mam tylko teczkę – przyznał nam wczoraj Adam Abramowicz. Wyjaśnił, że „urząd dopiero się tworzy”, zapewne w piątek zostanie mu nadany statut, co umożliwi również przyznanie budżetu.
- Będę chciał powołać radę przy RŚMP i zaprosić do niej silną reprezentację przedsiębiorców. Mam nadzieję, że wkrótce wszystko ruszy – powiedział nam Adam Abramowicz.
Zadania RMŚP: co mówi ustawa
Ustawę wprowadzającą instytucję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Sejm uchwalił 26 stycznia 2018 r. Głównym zadaniem Rzecznika ma być zadbanie o właściwe wdrożenie w praktyce zasad wprowadzanej Konstytucji Biznesu. Rzecznika powołuje premier na wniosek ministra do spraw gospodarki na 6-letnią kadencję.
Ustawa o RMŚP jest częścią większego pakietu ustaw składającego się na tzw. Konstytucję Biznesu. Głosowało za nią 253 posłów, przeciw było 147, a 11 wstrzymało się od głosu.
Podstawowym zadaniem Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ma być dbanie o właściwe wdrożenie w praktyce zasad Konstytucji Biznesu. Chodzi o lepszą ochronę interesów mikro-, małych i średnich firm, poprawę środowiska prawnego, w którym funkcjonują oraz zapewnienie "bardziej partnerskich relacji między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej".
Ta sama osoba może być rzecznikiem tylko przez jedną kadencję, nie może należeć do partii politycznej, ani prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z obowiązkami wynikającymi z pełnienia tego urzędu, a także wykonywać innych czynności pozostających w sprzeczności z obowiązkami rzecznika albo mogących wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.
Do zadań rzecznika należy m.in. opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących interesów mikro-, małych i średnich przedsiębiorców oraz zasad wykonywania działalności gospodarczej, a także pomoc w organizacji mediacji między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej. Będzie on również zajmował się współpracą z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, których celem jest ochrona praw przedsiębiorców.
Zgodnie z ustawą rzecznik przede wszystkim ma strzec poszanowania "zasady wolności działalności gospodarczej i pogłębiania zaufania przedsiębiorców do władzy publicznej, bezstronności i równego traktowania, a także zasady uczciwej konkurencji".
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie
Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
