https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

S7 do Warszawy pomkniemy najpóźniej wiosną 2021 roku [ROZMOWA WIDEO]

Zbigniew Bartuś
Andrzej Adamczyk przyjechał na zaproszenie Forum Przedsiębiorców z silną reprezentacją resortu
Andrzej Adamczyk przyjechał na zaproszenie Forum Przedsiębiorców z silną reprezentacją resortu Andrzej Banaś
Rozmowa. - To był mój cel: uruchomić inwestycje, których brak blokuje lub spowalnia rozwój gospodarczy Krakowa, regionu, ale też całego państwa - mówi nam Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

- Mieszkańcy Krakowa i Małopolski czekają na wiele odwlekanych przez poprzednie rządy inwestycji drogowych i kolejowych. Panu udało się niektóre przyspieszyć. Co nas czeka w najbliższych latach?

- Proszę zwrócić uwagę, że te inwestycje kluczowe dla krakowian, dla Małopolan, mają służyć wszystkim tym, którzy przemieszczają się przez nasz region i np. korzystają z linii kolejowej E-30 - Kraków-Katowice-Opole-Wrocław i na wschód, w kierunku Rzeszowa i Przemyśla, którzy przewożą tam towary, korzystają jako pasażerowie.

Oni narzekali dotąd na niską jakość usługi, często dwuipółkrotnie wydłużył się tam czas przejazdu z uwagi na stan techniczny tych szlaków kolejowych. To był mój cel: uruchomić inwestycje, których brak blokuje lub spowalnia rozwój gospodarczy państwa i regionu.

- Czyli to nie jest tylko dla krakowian i Małopolan?

- Dziś rozmawialiśmy o południowej obwodnicy Krakowa, od Balic w kierunku Zakopianki, dalej w kierunku Tarnowa i Rzeszowa. Ta droga dzisiaj stoi. Wyczerpała swe możliwości techniczne.

- To kiedy powstanie północna obwodnica?

- Inżynierowie z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, każdorazowo gdy o to pytam - a pytam bardzo często - odpowiadają, że szybciej już nie mogą, bo procedury, pewne procesy, przygotowanie dokumentacji muszą trwać. Mam nadzieję, że wiosną przyszłego roku zrobimy przetarg i powstanie północna obwodnica Krakowa… Ktoś może powiedzieć: dla krakowian. Ale przecież nie. Ona będzie dla tych, którzy chcą autostradą A4 przejechać bezpiecznie i wygodnie wokół Krakowa.

Północna obwodnica da szanse stworzenia by-passu. Zator na południowej? Wybieramy północną. A to, że ułatwi się komunikację w samym Krakowie, w aglomeracji krakowskiej, to wartość dodana. Nie jesteśmy pierwsi, takie rozwiązania już ma Wrocław i Trójmiasto, Warszawa buduje, Poznań buduje… Kraków nie musi być tym Krakowem galicyjskim, oddalonym o lata świetlne od Warszawy, jak to było w czasie zaborów.

Serenada już gotowa. Czas na wielkie otwarcie nowej galerii ...

- Kiedy pomkniemy trasą S7, bez zatorów, bez wąskich gardeł, do Warszawy?

- Jeśli założymy, że wjeżdżamy w okolicach Rabki, gdzie inwestycja jest już realizowana, przejeżdżamy przez tunel, wschodnią część Krakowa, okrążamy Słomniki, okrążamy Miechów, okrążamy Radom i jedziemy nowym odcinkiem z Grójca do Okęcia, na który jest już podpisana umowa, to w 2021 roku cały ten odcinek pokonamy bezkolizyjnie. Do 2020 r. mam zarezerwowany czas. Ale wiem, że rozmowa z mediami jest bardzo niebezpieczna…

- Będziemy przypominać, pytać, rozliczać…

- Właśnie. Zakopianką, przejazdem tunelowym, pojedziemy na sylwestra 2020. Co do tego jestem pewien. Mam nadzieję, że do samej Warszawy też pomkniemy w 2020 roku, ale gdyby nie daj Boże coś się wydarzyło - to wiosną 2021. To już jest bardzo realny termin.

- Bardzo optymistycznie to brzmi, ale idą w górę koszty materiałów budowlanych, a jeszcze szybciej robocizny. Pracownicy się cieszą, ale czy nie widzi Pan zagrożenia dla tych strategicznych inwestycji z powodu rosnących kosztów?

- Widzę te zagrożenia, dostrzegają je moi współpracownicy, eksperci. Na to nie mamy wpływu. Potężny rozwój naszego państwa sprawia, że zasysana jest siła robocza - i to nie tylko te rezerwy, które są w naszym kraju, ale i sąsiednie państwa, które zasilają nas pracownikami, również wyczerpały swoje możliwości. Musimy zrealizować program budowy dróg krajowych, musimy zrealizować wielkie inwestycje kolejowe.

Wystarczy pieniędzy?

- Nie będziemy czekali, aż pogłębią się trudności na rynku pracy. Jeszcze kilka lat temu nadrzędnym pytaniem było: co zrobić, by zmniejszyć ilość bezrobotnych. Dziś rząd doprowadził do sytuacji, gdy bezrobocie jest wręcz śladowe. Mówią eksperci, że 5-procentowe bezrobocie zawsze funkcjonuje, bo część osób nie chce pracować lub ma inny sposób na życie. Drożejące materiały budowlane: oczywiście popyt doprowadził do zwiększenia cen. Ale sądzę, że nie będzie to taki wzrost, że część inwestycji nie będzie mogła być wykonana. Mam nadzieje, że będzie to…

- W granicach tego, co sobie wyznaczyliście?

- Tak. Jeszcze w zeszłym roku przetargi przynosiły oszczędności w stosunku do wyceny, czyli kosztorysu inwestorskiego, rzędu 30 proc. Dzisiaj otwarte oferty na realizację dwóch odcinków drogi ekspresowej S7, która wyprowadzi nas z Krakowa w kierunku Warszawy, są wyższe aniżeli kosztorys inwestorski. Wszystko wskazuje na to, że część oszczędności, powstałych niedawno, zostanie skonsumowana na ten cel. Z drugiej strony mamy do czynienia z takim zjawiskiem, że firmy przystępujące do przetargów w systemie „projektuj i buduj”, starają się znaleźć i proponują takie rozwiązania, żeby przebić ofertę konkurentów. To zjawisko nie zniknie, więc mamy szansę zmieścić się w planowanych kosztach.

*

Rozmowę przeprowadziliśmy podczas VIII Forum Przedsiębiorców Małopolski, zorganizowanego w Krakowie przez Dziennik Polski 23 października.

Materiały z VIII Forum Przedsiębiorców Małopolski (23 X 2017, EXPO Kraków):

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ania
Proszę o pomoc - mam uBlocka i poza zablokowaniem reklam rzecz jasna zablokowałem też te irytujące filmiki. Natomiast został mi nie mniej irytujący dźwięk w tle. Jak to wyłączyć?
I
Iks
Kiedy przetarg na DK47 do Nowego Targu?
K
Krakus
On nie wybudował nic i nic nie wybuduje!
a
abaqus
A ty znowu uskuteczniasz swoje chore wizje! Kiedy wreszcie zrozumiesz, że metro nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Krakowa?
1. Metro obsłuży tylko mała część mieszkańców mieszkających w jego pobliżu i to tylko podróżujących w ściśle określonym kierunku jego przebiegu.
2. Największe problemy komunikacyjne Krakowa nie są na kierunku Bronowice - NH. Najgorzej jest na kierunku północ-południe, w szczególności z przekraczaniem Wisły. Co metro pomoże dla tych problemów? Nic, absolutnie nic!
3. Budowa metra tylko... zwiększy korki! Dlaczego? Ponieważ zostanie w jego budowę utopione miliardy złotych hamując całą resztę rozwoju miasta.
4. Budowa metra potrwa wiele lat, żeby nie powiedzieć dekad, a problemy komunikacyjne miasta trzeba rozwiązać tu i teraz a nie w następnym pokoleniu!
O
Opole
Na wschodzie jest Opole Lubelske
B
Burmistrz Nowej Huty
przeciez to strategiczna inwestycja dla Krakowa wskazana przez wszelkie ekspertyzy i niezbedna dla ograniczenia codziennego paralizu komunikacyjnego w tym miescie.Substytuty zastepcze w postaci SKA kursujacej z dwoma pasazerami po zachwaszczonych odludziach nalezy od razu wysmiac
P
PolakPatriota
ten pajac potrafi jedynie krytykowac poprzednikow a do tej pory wizytuje/otwiera itd budowy rozpoczete za PO - swojej w Malopolsce nie ma zadnej!
O
Ola
Droga Ewo, bułkę jesz co rano za darmo, ubierasz na siebie darmowe ciuchy ze śmietnika, jeździsz darmowym samochodem, do którego benzynę dają Ci za darmo, komunikacja miejska też jest za darmo i obiad, i kolacja, i telewizor, i mieszkanie... Nie? To jakim cudem najszersza i najwnikliwsza informacja o naszym mieście i regionie ma być za darmo? Jak utrzymać serwis, dziennikarzy, ich dojazdy, fotoreporterów, redaktorów - za darmo? Opiniotwórcze media w świecie pobierają opłaty za informacje. Tak jak piekarz za bułki, stacja benzynowa za benzynę, obuwniczy za buty itd. Tak trudno to pojąć? A na wschód od Krk jest oczywiście Przemyśl i Rzeszów. Ktoś się napracował, a ty przez jeden lapsus mieszasz z błotem WSZYSTKO. Jakie to polskie. Nigdy nie przydarzył Ci się żaden lapsus?
E
Ewa
Nie wiedziałam, że Opole leży na wschodzie Polski! Wstyd. Niedouczenie czy bezmyślność, której coraz więcej w waszym / naszym/ dzienniku. Blokujcie dalej dostęp do niektórych artykułów to przestaniemy was czytać. I z czego będziecie żyć?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska