https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Są pieniądze na nowy zjazd z A4 w Małopolsce

Jolanta Białek
Węzeł Niepołomice powstanie w Podłężu, w rejonie gdzie przecinają się autostrada i droga wojewódzka 964
Węzeł Niepołomice powstanie w Podłężu, w rejonie gdzie przecinają się autostrada i droga wojewódzka 964 UMiG Niepołomice
Są pieniądze na inwestycję wartą prawie 50 mln zł. Budowa niepołomickiego zjazdu z autostrady ruszy po wakacjach.

Ceny ofert za budowę autostradowego Węzła Niepołomice okazały się drastycznie wysokie - od 42 mln zł w górę, podczas gdy kwota z kosztorysu to 32 mln zł - ale inwestycja, na którą Niepołomice czekają od ponad dekady dojdzie do skutku.

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał już dokumenty zwiększające wkład Skarbu Państwa w budowę zjazdu z autostrady - z 14,5 mln zł do 27,5 mln zł. Dodatkowe fundusze na inwestycję zabezpieczyła także gmina Niepołomice (10,5 mln zł zamiast planowanych 7 mln zł).

Koszt budowy Węzła Niepołomice wyniesie 48 mln złotych. Prócz Skarbu Państwa i niepołomickiego samorządu w inwestycji będą partycypować także Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego (7 mln zł) i powiat wielicki (3 mln zł).

Umowa z firmą, która zajmie się wykonaniem zjazdu z A4 w Podłężu zostanie podpisana w najbliższych tygodniach. Zaplanowane na 15 miesięcy prace - z zimową przerwą od grudnia do marca - ruszą po wakacjach. Węzeł Niepołomice ma być gotowy we wrześniu 2019 roku.

Burmistrz Niepołomic Roman Ptak nazywa tę inwestycję „ponadpartyjnym zjazdem z autostrady”. - Doprowadzenie do tego przedsięwzięcia to 12 lat wspólnej pracy osób ze wszystkich szczebli administracji publicznej: od Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, poprzez województwo małopolskie i powiat wielicki, po gminę Niepołomice. Teraz możemy powiedzieć: wreszcie! Ta ważna dla mieszkańców i przedsiębiorców powiatu wielickiego inwestycja jest faktem - stwierdza Roman Ptak.

Niepołomicki zjazd z autostrady połączy A4 z drogą wojewódzką 964 i Niepołomicką Strefą Inwestycyjną (NSI). W ramach prac powstaną m.in. dodatkowe pasy na autostradzie i 2,5 km nowej jezdni.

Węzeł Niepołomice ułatwi dojazd do NSI, a także do Wielkiej Strefy Aktywności Gospodarczej. Pozwoli ograniczyć ciężki ruch przez miejscowości położone przy niepołomicko-wielickim odcinku drogi 964. Realizacja tej inwestycji oznacza także „otwarcie” kolejnych terenów w NSI, a dla mieszkańców - skrócenie czasu dojazdu do Krakowa.

O Węzeł Niepołomice walczono od 2006 roku

Same starania o zgodę na powstanie zjazdu trwały niemal dziesięć lat. Potem też było trudno. Najpierw zabrano Niepołomicom obiecaną wcześniej na tę inwestycję unijną dotację. A gdy wywalczono inne, tym razem ze Skarbu Państwa, dofinansowanie tych prac i doprowadzono do ogłoszenia przetargu (przez GDDKiA) na wykonanie węzła, ceny okazały się tak wysokie, że konkurs został unieważniony. W drugim przetargu ceny były jeszcze o kilkaset tysięcy złotych wyższe, ale tym razem sprawa ma finał szczęśliwy dla Niepołomic.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku, odc. 6

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
malopolanin
i zobacz w jakich willach ludzie żyją na wsiach między tymi miastami, tarnowem, krakowem...itd. to Ci oczy wyjdą, jaka tu "bida"
Ł
Łajdacy
Małopolanie, oprócz slajdów nie macie kompletnie nic. To co budują to są końcówki budów po negocjacjach z UE przez "totalną opozycję". Projekt do 2020 roku. Zobaczcie co ma północ Polski: A1 nad morze w 5 godz. a jaki komfort jazdy, aż miło podróżować. Macie socjalu 60% taki u was przepych i jedna starą ciasną drogę.
P
Polityk
Wolisz szanowanie konstytucji? To dlaczego Twoi posłowie po zwycięstwie Dudy na prędce uchwalili, że Trybunał może ubezwłasnowolnić prezydenta (odejmując mu konstytucyjne prerogatywy), a potem wymienili przed czasem członków trybunału, żeby mógł blokowac prace przyszłego parlamentu?
Konstytucja mówi, że sposób pracy Trybunału orkeśla USTAWA!!!. A kto uchwala USTAWY wg Twojej konstytucji? Sam sobie Trybunał? Kasta sędziowska? Michnik? TVN?
m
mmm
a nie "w projekcie" - tak samo jak Trasa Łagiewnicka !!! macie jeszcze "coś do powiedzenia", POpaprańcy ? mieliście swoje osiem lat i co ? i g.wno z tego wyszło dla naszego regionu ! traktowaliście rządy jak świnia koryto ! zero rozwoju w regionie... więc teraz, wara Wam od rządzenia ! miejmy nadzieję, że na dekady... tfu !
a
antydebeel
czy nie lepiej jednak, że inwestycje w regionie się rozpędzają co wróży dalszy rozwój biznesu w regionie i bogacenie się społeczeństwa ? ćwoku... szkoda słów dla POwalonych :(
U
Uj
Pok w projekcie, Podłęże-Piekielko obiecanki cacanki, Bdi w strefie marzen, 2 pasy do NT chyba w 2045. Zreszta, ja wole szanowanie konstytucji i ludzi niz budowanie na papierze dróg.
w
wed
Wszystko dla Gdańska dawali... północ....
m
mdk
i tyle w tym temacie ;-)
o
oreks
I co z przetargami co ważniejsze papiery przetargowe czy inwestycja w Polsce sie tabelki uzupełnia i kartki zapisuje a ameryka zachód goni
czyżby myslenie ruskie że najawzniejsza bumaga i ...
K
Kolo Ture
Gdyby nie Adamczyk Małopolska dalej byłaby na szarym końcu inwestycji - a tak mamy na różnym etapie zaawansowania: POK, S7 na północ, dwupasmowe DK47 do Nowego targu, BDI, linię kolejowa P-P + drobnica jak zjazd z A4 - nic z tego by nawet nie drgnęło przy rządach PO, bo jedyne slowa które znali to "niedasie" i "kamieni kupa". No chyba, że chodziło o "ośmiorniczki" dla swoich.
x
x
No dobrze, a kto projektował bramki w tym miejscu? Bezmyślnie i bez perspektywy. Strefa ekonomiczna jedna tam była do dawna (Niepołomice) a dwie się rodziły (Wieliczka i Kłaj). Zjazd zrobiono dla Kłaja. Że nie wspomnę o ekoprzejściach, które postawione są równie cudnie. Wypędzając zwierzynę wprost na dworzec kolejowy i obszar odcięty szlakami komunikacyjnymi i zabudowaniami. Słowem porażka w projektowaniu!
a
abaqus
Wtedy planowano w pobliżu bramki poboru opłat a odległość miedzy węzłami była za mała. Potrzeba było odstępstwa od przepisów żeby ten węzeł zrealizować.
x
x
A kto napisze dlaczego podczas budowy A4 nie ustalono, że do znajdującej się tam od lat 90 strefy nie zaplanowano zjazdu?! Kto zapier***ł tak istotny temat i dlaczego nie poniósł konsekwencji?
K
Kierowca
Budowano, ale nie w Małopolsce - przy tym doprowadzając do bankructwa setki małych firm (prawdziwych wykonawców). PO tak ostro budowało Północną Obwodnicę Krakowa, że Zielonki zabudowały domami rezerwę. Tak ostro budowano S7 Wschodnią Obwodnicę, że przetarg wstrzymano, a pieniądze tuż przed Euro 2012 poszły na A2, bo Chińczykom zabrakło.
a
abaqus
To, że nie masz pojęcia o procesie przetargowym, to nie znaczy że nic się nie dzieje. Wejdź sobie choćby na forum polskich wieżowców, odszukaj temat północnej obwodnicy Krakowa i czytaj na bieżąco co się dzieje w kwestii przetargu. Nie zwalaj własnej ignorancji na bezczynność innych!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska