Mieszkańcy gminy Chełmek oczekują rozwoju sieci tras rowerowych
Radna Urszula Guja podkreśla, że postulat rozwoju ścieżek i tras rowerowych na terenie gminy pojawia się od kilku lat podczas wielu spotkań z mieszkańcami czy reprezentującymi ich radami osiedli.
Z podobnymi oczekiwaniami ludzi spotyka się także inny chełmecki radny Bartosz Cichy, który tłumaczy skąd wziął się pomysł wspólnego wystąpienia Rady Miejskiej w Chełmku w tej sprawie.
Za takimi inwestycjami przemawia kilka względów. Jednym z nich jest bezpieczeństwo. Chodzi o to, aby mieszkańcy mogli bezpiecznie dojechać rowerem do pracy, czy w przypadku dzieci do szkoły, a także do innych ważnych miejsc w gminie, jak przychodnia zdrowia, centrum sportowe czy tereny rekreacyjno-wypoczynkowe - wylicza Bartosz Cichy.
Jak dodaje, jazda na rowerze to także jednak forma czynnej rekreacji, która ma coraz liczniejsze grono zwolenników w gminie.
Stąd się wziął pomysł pisma, pod którym radni podpisali się niemal w komplecie radni skierowanego do burmistrza Chełmka Andrzeja Saternusa i Zarządu Dróg Wojewódzkich. Obejmuje ono m.in. propozycję powstania trasy rowerowej wzdłuż planowanego odcinka Drogi Współpracy Regionalnej, który ma powstać w ramach drugiego jej etapu.
Wspomniana druga część DWR o długości 9,5 km ma rozpoczynać się od ronda w Bobrku (gmina Chełmek), a kończyć na węźle A4 w Jaworzno Jeleniu.
Obecnie inwestycja, która docelowo w całości ma połączyć Oświęcim oraz leżące przy niej gminy Chełmek i Libiąż z autostradą A4 jest na etapie przygotowania przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, który zlecił już wyłonionej w przetargu firmie wykonania "Opracowania wielowariantowego koncepcji budowy II etapu DWR - połączenia drogowego DW 933 z autostradą A4 z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach".
W odpowiedzi skierowanej do radnych w Chełmku Robert Górecki, zastępca dyrektora ds. inwestycji ZDW przekazał, że ich wniosek zostanie przeanalizowany przez wykonawcę opracowania pod kątem jego uwzględnienia. Pomysł radnych z Chełmka znalazł zwolenników wśród samorządowców w Jaworznie.
Aktualnie trasa rowerowa istnieje już przy pierwszej części DWR, którą stanowi północna obwodnica Oświęcimia w ciągu drogi wojewódzkiej 933. Kończy się za mostem Niepodległości na pierwszym rondzie w Bobrku.
Powiat Oświęcimski, Powiat Chrzanowski, Gmina Chełmek i Gmina Libiąż podejmują współpracę, w celu wybudowania drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 780, na odcinku pomiędzy Chełmkiem a Libiążem.
Trasa pieszo-rowerowa pomiędzy Chełmkiem a Libiążem
Bliższa realizacji jest budowa trasy pieszo-rowerowej między Chełmkiem a Libiążem. Współpracę w tej sprawie zadeklarowały już: Powiat Oświęcimski, Powiat Chrzanowski, Gmina Chełmek i Gmina Libiąż.
Chodzi o trakt dla pieszych i rowerów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 780, na odcinku pomiędzy Chełmkiem a Libiążem o długości 880 metrów.
W 2025 r. zostanie opracowana dokumentacja projektowa, której szacunkową wartość określono na 200 tys. zł. Każdy z czterech samorządów zaplanuje na ten cel po 50 tys. zł.
Opracowanie dokumentacji pozwoli w przyszłym roku na aplikowanie o środki na realizację projektu w ramach Inicjatyw Samorządowych prowadzonych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie - informuje Urząd Miejski w Chełmku.
Zobacz także:
