Współpraca sześciu samorządów z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie
Samorządy, w tym po stronie małopolskiej: powiat oświęcimski, miasto Oświęcim oraz gminy: Chełmek, Libiąż i Oświęcim, a po śląskiej Jaworzno współpracuje z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie w sprawie budowy Drogi Współpracy Regionalnej.
Jednym z konkretów jest finansowe wsparcie dla projektu inwestycji. W tegorocznych budżetach wspomniane samorządy przewidziały pieniądze na dofinansowanie dla ZDW w związku z przygotowaniem dokumentacji technicznej.
Koszt opracowania, które przygotuje firma wyłoniona przez ZDW wynosi ponad 2 mln 980 tys. zł.
Ta część inwestycji związana z przygotowaniem dokumentacji ujęta została także za sprawą samorządu Województwo Małopolskie w siódmym etapie Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego na lata 2026 - 2030.
Sama realizacja inwestycji leży po stronie województwa, które fundusze chce pozyskać ze źródeł unijnych. Warunkiem jednak ubiegania się o pieniądze jest posiadanie dokumentacji.
Trasa ważna dla regionu Małopolski zachodniej
Aktualnie DWR stanowią dwa gotowe odcinki. Jeden stanowi północna obwodnica Oświęcimia oddana do użytku w 2018 roku, a drugi odcinek jaworznicki zbudowany już ponad 10 lat temu.
Przygotowywana inwestycja to drugi etap, mający na celu połączenie Oświęcimia i okolicznych gmin z autostradą A4 przez węzeł w Jaworznie Jeleniu - podkreślają samorządowcy.
Wspomniany odcinek, który stanowi północna obwodnica Oświęcimia w ciągu drogi wojewódzkiej 933 kończy się na rondzie w Bobrku w gminie Chełmek. I tam właśnie ma rozpoczynać się druga część DWR o długości 9,5 km z końcem na węźle A4 w Jeleniu.

O budowie połączenia DW 933 z autostradą A4 mówi się od kilkunastu lat. Na taką drogę czekają m.in. kierowcy z powiatów oświęcimskiego i chrzanowskiego.
Planowana inwestycja ma ogromnie znaczenie dla gminy Chełmek. W tej chwili przez centrum Chełmka drogą wojewódzką 780, przebiega wielki ruch tranzytowy z Krakowa w stronę Śląska. W podobnej sytuacji jest gmina Libiąż leżąca na styku dwóch tras przelotowych 780 i 933. Dla obu Droga Współpracy Regionalnej pełniłaby rolę obwodnicy.
Oprócz tego zarówno burmistrz Libiąża Jacek Latko, jak i burmistrz Chełmka Andrzej Saternus wskazują na znaczenie gospodarcze trasy.
Chodzi o zagospodarowanie terenów pogórniczych - podkreśla burmistrz Jacek Latko.
Podobne argumenty za DWR padają w Chełmku, gdzie także mają nadzieję na rozwój przy nowej trasie na granicy z Libiążem terenów inwestycyjnych oraz stref aktywności gospodarczej. Do tego należy dodać strefę gospodarczą na terenie Jaworzna, która może być miejscem pracy także dla mieszkańców tej części Małopolski zachodniej.

Na realizację tej inwestycji nadzieje mają także oczywiście kierowcy.
Taka droga całkowicie zmieni możliwości podróżowania z Oświęcimia, ale i dużej części powiatu oświęcimskiego do Krakowa - zauważa Marek Kasperczyk, kierowca z Oświęcimia.
Zobacz także
- Podróż w czasie po osiedlu Chemików w Oświęcimiu. Historia na archiwalnych zdjęciach
- Obwodnica Oświęcimia rośnie w oczach. Prace przy ostatniej kluczowej części trasy
- Pamiętacie te budynki? Nie pozostał już po nich żaden ślad
- Takie były kiedyś zimy w Oświęcimiu i okolicy. Wielkie zaspy i siarczyste mrozy
