https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Oświęcimia rośnie w oczach. Trwają prace przy ostatniej kluczowej części przyszłej trasy

Bogusław Kwiecień
Południowa obwodnica Oświęcimia do drogi S1 rośnie w oczach
Południowa obwodnica Oświęcimia do drogi S1 rośnie w oczach GDDKiA
Postępuje budowa południowej obwodnicy Oświęcimia. Obecnie prace koncentrują się przy ostatniej kluczowej części trasy, czyli przekopie pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice.

Oddanie całej południowej obwodnicy Oświęcimia w połowie 2026 r.

Od listopada 2024 r. kierowcy mogą jeździć już pierwszym gotowym odcinkiem obwodnicy o długości 2,2 km między ulicami Jagiełły i Zatorską.

Na reszcie całego ok. 9-kilometrowego odcinka inwestycja jest także już mocno zaawansowana. Oddanie całej trasy w połowie 2026 roku pozostaje realne.

Od listopada 2024 kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka obwodnicy między skrzyżowaniami z ulicami Jagiełły i Zatorską
Od listopada 2024 kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka obwodnicy między skrzyżowaniami z ulicami Jagiełły i Zatorską
GDDKiA

O ile dobrze pamiętam, pierwotnie cała obwodnica miała być gotowa w połowie 2025. Jest więc pewien poślizg i pewnie jak wielu kierowców liczę, że ten nowy termin uda się drogowcom dotrzymać - ma nadzieję Łukasz Krawczyk, mieszkaniec Oświęcimia.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ocenia, że wykonanie prac drogowych w pierwszych tygodniach 2025 roku przekroczyło 71 proc., a w przypadku robót inżynieryjnych i obiektów inżynierskich jest bliskie 83 proc.

Budowa przejścia pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice

Aktualnie główna część prac związana jest z przejściem pod linią kolejową 93 Oświęcim - Czechowice w rejonie ul. Ostatni Etap. Jest to trudne przedsięwzięcie inżynieryjne.

Aktualnie główna część prac związana jest z przekopem pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice
Aktualnie główna część prac związana jest z przekopem pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice
GDDKiA

Wielki segment w kształcie prostopadłościanu, w którym będzie miejsce na trzy jezdnie – dwie obwodnicy oraz trzecią dla ul. Ostatni Etap zostanie przeciśnięty pod torami kolejowymi. 

Z reguły, gdy nowa droga przecina się z linią kolejową często prowadzona jest wiaduktem nad linią kolejową. W tym jednak przypadku konieczne było inne rozwiązanie, aby trasa nie była widoczna z terenu leżącego kilkaset metrów dalej byłego obozu KL Birkenau. Taki był jeden z warunków uzgodnień dla tej inwestycji - przypomina GDDKiA.

Z tych samych powodów część obwodnicy przebiegająca przez gminę Oświęcim została ukryta za ziemnym wałem.

Na odcinku obwodnicy w gminie Oświęcim przy nowej trasie powstał wielki wał ziemny, który będzie zasłaniał obwodnicę od strony byłego obozu
Na odcinku obwodnicy w gminie Oświęcim przy nowej trasie powstał wielki wał ziemny, który będzie zasłaniał obwodnicę od strony byłego obozu
GDDKiA

Obwodnica połączy Oświęcim z drogą ekspresową S1

Docelowo nowa, 9-kilometrowa obwodnica od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice - Bielsko-Biała.

Dzięki temu trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i pozwoli na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów oraz na północ w stronę Śląska i do autostrady A4.

Fragment obwodnicy z wiaduktem nad ul. Legionów i przeprawą nad Sołą
Fragment obwodnicy z wiaduktem nad ul. Legionów i przeprawą nad Sołą
GDDKiA

Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Wartość prac budowlanych to ok. 500 mln zł. Budowa tego odcinka otrzymała ponad 249 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i 150 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska