Oddanie całej południowej obwodnicy Oświęcimia w połowie 2026 r.
Od listopada 2024 r. kierowcy mogą jeździć już pierwszym gotowym odcinkiem obwodnicy o długości 2,2 km między ulicami Jagiełły i Zatorską.
Na reszcie całego ok. 9-kilometrowego odcinka inwestycja jest także już mocno zaawansowana. Oddanie całej trasy w połowie 2026 roku pozostaje realne.

O ile dobrze pamiętam, pierwotnie cała obwodnica miała być gotowa w połowie 2025. Jest więc pewien poślizg i pewnie jak wielu kierowców liczę, że ten nowy termin uda się drogowcom dotrzymać - ma nadzieję Łukasz Krawczyk, mieszkaniec Oświęcimia.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ocenia, że wykonanie prac drogowych w pierwszych tygodniach 2025 roku przekroczyło 71 proc., a w przypadku robót inżynieryjnych i obiektów inżynierskich jest bliskie 83 proc.
Budowa przejścia pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice
Aktualnie główna część prac związana jest z przejściem pod linią kolejową 93 Oświęcim - Czechowice w rejonie ul. Ostatni Etap. Jest to trudne przedsięwzięcie inżynieryjne.

Wielki segment w kształcie prostopadłościanu, w którym będzie miejsce na trzy jezdnie – dwie obwodnicy oraz trzecią dla ul. Ostatni Etap zostanie przeciśnięty pod torami kolejowymi.
Z reguły, gdy nowa droga przecina się z linią kolejową często prowadzona jest wiaduktem nad linią kolejową. W tym jednak przypadku konieczne było inne rozwiązanie, aby trasa nie była widoczna z terenu leżącego kilkaset metrów dalej byłego obozu KL Birkenau. Taki był jeden z warunków uzgodnień dla tej inwestycji - przypomina GDDKiA.
Z tych samych powodów część obwodnicy przebiegająca przez gminę Oświęcim została ukryta za ziemnym wałem.

Obwodnica połączy Oświęcim z drogą ekspresową S1
Docelowo nowa, 9-kilometrowa obwodnica od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice - Bielsko-Biała.
Dzięki temu trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i pozwoli na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów oraz na północ w stronę Śląska i do autostrady A4.

Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Wartość prac budowlanych to ok. 500 mln zł. Budowa tego odcinka otrzymała ponad 249 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i 150 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Zobacz także
