Drugi odcinek od ul. Wojewódzkiej w Pławach
Na początku grudnia ub. roku otwarty został dla kierowców pierwszy fragment oświęcimskiej obwodnicy o długości ok. 2,2 km między skrzyżowaniami z ulicami Zatorską i Jagiełły, czyli wschodnia część trasy. W ten sposób ułatwiony przejazd mają kierowcy z północnej i wschodniej części Oświęcimia w kierunku Kęt.
Z kolei w połowie 2025 roku ma zostać oddany do ruchu drugi odcinek nowej drogi.
Planujemy w tym czasie otworzyć dla kierowców 2,8 km trasy od ronda w Jedlinie do ul. Wojewódzkiej - informuje Kacper Michna, starszy specjalista ds. komunikacji społecznej w krakowskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Tym samym otwarty zostanie także nowy most nad Wisłą, znajdujący się na granicy Małopolski i Śląska.
Reszta tego fragmentu obwodnicy, liczącego 3,6 km do węzła Oświęcim w gminie Bojszowy zostanie oddana później.

Nie zmieniło się nic, jeśli chodzi o zakończenie całej inwestycji na długości 9 km.
Całość obwodnicy Oświęcimia w połowie 2026 roku
Całość 9-kilometrowej obwodnicy w ciągu drogi krajowej 44 powinna zostać ukończona w połowie 2026 roku.
Nowa droga przede wszystkim wyprowadzi ogromny ruch poza centrum miasta. Z Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wynika, że drogą krajową 44 na tym odcinku poruszało się 20 tysięcy samochodów na dobę.

Największe natężenie ruchu odnotowano na moście Jagiellońskim na Sole w Oświęcimiu, którym codziennie jeździ 27,5 tys. samochodów.
9-kilometrowa trasa w całości od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Pozwoli to na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów i na północ do autostrady A4.
Obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. W ramach inwestycji powstają trzy mosty - obok wspomnianego nad Wisłą, drugi nad Sołą i trzeci nad Młynówką.
Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:
z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy),
z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe,
z ul. Wojewódzką w Pławach poprzez rondo turbinowe,
z ul. Legionów (DW933) poprzez rondo turbinowe,
z ul. Jagiełły (DW948) poprzez rondo turbinowe,
z ul. Zatorską (obecna DK44, koniec obwodnicy) poprzez rondo turbinowe.
Symboliczne wbicie łopaty miało miejsce na początku listopada 2022.
Najtrudniejsza część obwodnicy Oświęcimia
Najtrudniejszą i najbardziej czasochłonną częścią jest przejście pod torami kolejowymi linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice.
Prace są wykonywane przy utrzymaniu ruchu pociągów. W przygotowaniu jest obszar po obu stronach torów, gdzie droga będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej poziomu gruntu.
Koszt budowy całej obwodnicy to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz 150 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Zobacz także
