https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Południowa obwodnica Oświęcimia coraz dłuższa. GDDKiA zapowiada oddanie kolejnej części inwestycji

Bogusław Kwiecień
Drugi oddany do ruchu odcinek obwodnicy Oświęcimia od ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach (na zdjęciu) do ronda w Jedlinie będzie miał długość 2,8 km
Drugi oddany do ruchu odcinek obwodnicy Oświęcimia od ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach (na zdjęciu) do ronda w Jedlinie będzie miał długość 2,8 km GDDKiA
Całość południowej obwodnicy Oświęcimia ma zostać oddana w połowie 2026, ale jeszcze w tym roku - jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - przekazany zostanie do ruchu drugi, liczący blisko 3 km odcinek trasy.

Drugi odcinek od ul. Wojewódzkiej w Pławach

Na początku grudnia ub. roku otwarty został dla kierowców pierwszy fragment oświęcimskiej obwodnicy o długości ok. 2,2 km między skrzyżowaniami z ulicami Zatorską i Jagiełły, czyli wschodnia część trasy. W ten sposób ułatwiony przejazd mają kierowcy z północnej i wschodniej części Oświęcimia w kierunku Kęt.

Z kolei w połowie 2025 roku ma zostać oddany do ruchu drugi odcinek nowej drogi.

Planujemy w tym czasie otworzyć dla kierowców 2,8 km trasy od ronda w Jedlinie do ul. Wojewódzkiej - informuje Kacper Michna, starszy specjalista ds. komunikacji społecznej w krakowskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drugi oddany do ruchu odcinek obwodnicy Oświęcimia od ul. Wojewódzkiej do ronda w Jedlinie będzie miał długość 2,8 km
Drugi oddany do ruchu odcinek obwodnicy Oświęcimia od ul. Wojewódzkiej do ronda w Jedlinie będzie miał długość 2,8 km
GDDKiA

Tym samym otwarty zostanie także nowy most nad Wisłą, znajdujący się na granicy Małopolski i Śląska.

Reszta tego fragmentu obwodnicy, liczącego 3,6 km do węzła Oświęcim w gminie Bojszowy zostanie oddana później.

Drugi odcinek obwodnicy Oświęcimia będzie prowadził od ronda w Jedlinie przez most nad Wisłą do ul. Wojewódzkiej w Pławach
Drugi odcinek obwodnicy Oświęcimia będzie prowadził od ronda w Jedlinie przez most nad Wisłą do ul. Wojewódzkiej w Pławach
GDDKiA

Nie zmieniło się nic, jeśli chodzi o zakończenie całej inwestycji na długości 9 km.

Całość obwodnicy Oświęcimia w połowie 2026 roku

Całość 9-kilometrowej obwodnicy w ciągu drogi krajowej 44 powinna zostać ukończona w połowie 2026 roku.

Nowa droga przede wszystkim wyprowadzi ogromny ruch poza centrum miasta. Z Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wynika, że drogą krajową 44 na tym odcinku poruszało się 20 tysięcy samochodów na dobę.

Pierwszy fragment obwodnicy został oddany na początku grudnia 2024
Pierwszy fragment obwodnicy został oddany na początku grudnia 2024
Bogusław Kwiecień

Największe natężenie ruchu odnotowano na moście Jagiellońskim na Sole w Oświęcimiu, którym codziennie jeździ 27,5 tys. samochodów.

9-kilometrowa trasa w całości od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Pozwoli to na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów i na północ do autostrady A4. 

Obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. W ramach inwestycji powstają trzy mosty - obok wspomnianego nad Wisłą, drugi nad Sołą i trzeci nad Młynówką.

Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:    

  • z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy),  

  • z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Wojewódzką w Pławach poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Legionów (DW933) poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Jagiełły (DW948) poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Zatorską (obecna DK44, koniec obwodnicy) poprzez rondo turbinowe.

Symboliczne wbicie łopaty miało miejsce na początku listopada 2022.

Najtrudniejsza część obwodnicy Oświęcimia

Najtrudniejszą i najbardziej czasochłonną częścią jest przejście pod torami kolejowymi linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice.

Prace są wykonywane przy utrzymaniu ruchu pociągów. W przygotowaniu jest obszar po obu stronach torów, gdzie droga będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej poziomu gruntu.

Koszt budowy całej obwodnicy to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz 150 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska