"Dziś ważne głosowania budżetowe w Sejmie. Ależ obłuda. Większość posłów Platformy Obywatelskiej i Trzeciej Drogi z Małopolski zagłosowała przeciwko środkom z budżetu państwa na ważne lokalne inwestycje, byli przeciwko dofinansowaniu z budżetu państwa budowy metra w Krakowie" - poinformował poseł Łukasz Kmita.
Radny miejski Łukasz Gibała, lider klubu Kraków dla Mieszkańców, skomentował: "Dzisiaj, dokładnie o 10:09, przepadła w sejmowym głosowaniu poprawka do budżetu państwa na 2025 rok, przeznaczająca 10 mln zł na budowę krakowskiego metra. Wszyscy posłowie Koalicji Obywatelskiej, także ci z Krakowa, zagłosowali jak jeden mąż przeciw".
"W tym kontekście warto przypomnieć trzy fakty. Metro było głównym postulatem w kampanii prezydenckiej Aleksandra Miszalskiego. Rządowe pieniądze na jego budowę obiecał wiosną osobiście Donald Tusk. Aleksander Miszalski jest szefem Platformy Obywatelskiej w Małopolsce. Jeśli chodzi o głosowania posłów z Krakowa, to poza PiS poprawkę poparli tylko Daria Gosek-Popiołek z Lewicy i Konrad Berkowicz z Konfederacji" - dodał radny Łukasz Gibała.
Zareagował na to prezydent Krakowa Aleksander Miszalski, który odpowiedział: "Dziękuję posłom Koalicji Obywatelskiej za zagłosowanie przeciw poprawce zakładającej przeznaczenie 10 mln na krakowskie metro. Ta poprawka to stricte polityczna zagrywka skalkulowana na czerpanie politycznych korzyści. Takich pieniędzy, na tym etapie projektu i tak nie mielibyśmy jak wykorzystać. Na początku kadencji z krakowskimi politykami obiecaliśmy sobie nie wykorzystywać metra do robienia polityki. I o to do wszystkich ponownie apeluję!".

Do dyskusji włączył się też wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa Michał Drewnicki (PiS), który skomentował: - Ja uważam, że darowanemu koniowi się w zęby nie patrzy. Zmiana dokumentacji z tramwaju na metro będzie kosztowała, przygotowanie II i III etapu również, co może finalnie wynieść kilka milionów. No ale skoro sam prezydent Krakowa tych pieniędzy nie chce…
Na prace związane z przygotowaniem budowy metra w projekcie przyszłorocznego budżetu zarezerwowano kwotę 900 tys. zł.
W przypadku budowy metra zakres rzeczowy zapisany na 2025 rok w projekcie budżetu Krakowa przewiduje:
uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy etapu I - podziemny tunel łączący stację przy Akademii Górniczo-Hutniczej z tą na rondzie Młyńskim (przewidywane przystanki: Olsza, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, AGH i Stadion Miejski, stadion Wisły);
ogłoszenie przetargu i zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy etapu I oraz uzyskanie ostatecznych lub posiadających rygor natychmiastowej wykonalności decyzji zezwalających na realizację robót budowlanych;
ogłoszenie przetargu i zawarcie umowy na usługę weryfikacji dokumentacji projektowej dla budowy etapu I;
ogłoszenie przetargów i zawarcie umów na wykonanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej oraz wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy etapu II oraz etapu III i uzyskanie ostatecznych lub posiadających rygor natychmiastowej wykonalności decyzji zezwalających na realizację robót budowlanych.
