Podczas drugiego spotkania z udziałem zastępcy prezydenta Krakowa Stanisława Mazura i prof. Andrzeja Szaraty, rektora Politechniki Krakowskiej, przewodniczącego rady, omawiano kluczowe charakterystyki projektu, możliwość dofinansowania ze strony instytucji unijnych oraz organizację i formy współpracy w systemach mobilności miejskiej.
Dyskutowano także nad modelami instytucjonalno-prawnymi oraz instrumentami finansowania przedsięwzięcia. Zaprezentowano wstępne wyniki analizy porównawczej zakresu i siły oddziaływania metra na rozwój różnych części miasta.
Kolejne posiedzenia rady odbędą się w przyszłym roku. W ich trakcie kontynuowane będą rozmowy w tym obszarze, m.in. omówione mają zostać sporządzane obecnie analizy potoków ruchu pasażerskiego i finansowo-ekonomiczna.
Inwestycja za 13 miliardów złotych
Szacunkowy łączny koszt realizacji pierwszej linii metra (uwzględniając pierwszy, drugi i trzeci etap) o długości ok. 26 km to ok. 13 mld zł. Przewidywany koszt pozyskania taboru wyniesie ok. 1,5 mld zł.
Na prace związane z przygotowaniem budowy metra w projekcie przyszłorocznego budżetu zarezerwowano kwotę 900 tys. zł.
W przypadku budowy metra zakres rzeczowy zapisany na 2025 rok w projekcie budżetu przewiduje: uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy etapu I - podziemny tunel łączący stację przy Akademii Górniczo-Hutniczej z tą na rondzie Młyńskim (przewidywane przystanki: Olsza, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, AGH i Stadion Miejski, stadion Wisły).
Aktualne plany są takie, że realizacja robót budowlanych dotyczących budowy pierwszego odcinka metra rozpocznie się na przełomie 2028 i 2029 roku i powinna się zakończyć w 2033 roku.
Czytaj więcej:
