https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Są pieniądze na metro w projekcie budżetu Krakowa na 2025 rok. Jest też harmonogram działań dotyczących planowania podziemnego transportu

Piotr Tymczak
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski przedstawił projekt budżetu na 2025 rok, który ze względu na zadłużenie miasta ma być okresem oszczędzania i głównie kontynuacji już rozpoczętych zadań. W dokumencie znalazły się jednak pieniądze na największe wyzwanie najbliższych lat, czyli budowę metra.

W przypadku budowy metra zakres rzeczowy zapisany na 2025 rok w projekcie budżetu przewiduje:

  • uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy etapu I - podziemny tunel łączący stację przy Akademii Górniczo-Hutniczej z tą na rondzie Młyńskim (przewidywane przystanki: Olsza, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, AGH i Stadion Miejski, stadion Wisły);
  • ogłoszenie przetargu i zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy etapu I oraz uzyskanie ostatecznych lub posiadających rygor natychmiastowej wykonalności decyzji zezwalających na realizację robót budowlanych;
  • ogłoszenie przetargu i zawarcie umowy na usługę weryfikacji dokumentacji projektowej dla budowy etapu I;
  • ogłoszenie przetargów i zawarcie umów na wykonanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej oraz wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy etapu II oraz etapu III i uzyskanie ostatecznych lub posiadających rygor natychmiastowej wykonalności decyzji zezwalających na realizację robót budowlanych.

Decyzje dotyczące przebiegu II i III etapu pierwszej linii metra władze Krakowa podejmą w 2025 roku. Będą one bazowały na zleconych analizach, a także rekomendacjach Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra. W tym gronie, którego skład tworzą nie tylko eksperci ds. transportu, znaleźli się naukowcy reprezentujący różne dziedziny, w tym nauki społeczne.

Szacunkowy łączny koszt realizacji pierwszej linii metra (uwzględniając pierwszy, drugi i trzeci etap) o długości ok. 26 km to ok. 13 mld zł. Przewidywany koszt pozyskania taboru wyniesie ok. 1,5 mld zł.

Na prace związane z przygotowaniem budowy metra w projekcie przyszłorocznego budżetu zarezerwowano kwotę 900 tys. zł.

Aktualne plany są takie, że realizacja robót budowlanych dotyczących budowy pierwszego odcinka metra rozpocznie się na przełomie 2028 i 2029 roku i powinna się zakończyć w 2033 roku. Data zakończenia budowy ma zostać wskazana, gdy zakończą się analizy dotyczące ostatecznego przebiegu.

Prezydent Aleksander Miszalski w mediach społecznościowych przedstawił też listę faktów i mitów dotyczących krakowskiego metra:

  • Tak, w Krakowie budujemy metro. Bezkolizyjny środek transportu, czyli nie krzyżujący się z innymi drogami, torami czy szynami.
  • Tak, krakowskie metro będzie jeździć przede wszystkim pod powierzchnią ziemi. Takie rozwiązanie efektywnie funkcjonuje w Wiedniu, Londynie, Porto czy Kopenhadze.
  • Tak, mamy zgodę Wojewódzkiej Konserwator Zabytków na ulokowanie centralnej stacji metra (Stare Miasto) w okolicy Teatru Bagatela. Dokładna lokalizacja przystanków zostanie jednak ustalona na etapie projektu budowlanego.
  • Nie, w krakowskim metrze nie będą kursować tramwaje. Budowa całej linii jest procesem czasochłonnym i podzielonym na trzy etapy. Ponieważ nie chcemy, by odcinek centralny metra czekał na ukończenie całej inwestycji dopuszczamy możliwość, że tymczasowo pojazdy metra będą korzystać z infrastruktury, która powstaje w ramach budowy tramwaju do Mistrzejowic.
  • Nie, prace nad budową metra nie zatrzymały się w związku z oczekiwaniem na wydanie decyzji środowiskowej przez Miasto Oświęcim. W ramach struktury Urzędu Miasta Krakowa powstaje specjalny referat ds. metra, który koordynować będzie proces jego powstania. Swoje działania kontynuuje również Rada Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra.
  • Nie, nie staraliśmy się o finansowanie metra w budżecie centralnym na 2025 rok. O środki te wystąpimy, gdy będziemy mieć gotowy model organizacyjno-finansowy. Na tym etapie byłoby to po prostu bezsensowne.

- Na ten moment takiego finansowania nie potrzebujemy. Jesteśmy na etapie decyzji środowiskowych. Jak one zostaną wydane, to wtedy powstanie projekt budowlany i dopiero na jego podstawie będzie można wnioskować o środki, czy to zewnętrzne unijne, kredyty, czy z budżetu centralnego. Dopóki nie ma decyzji środowiskowej, nie ma projektu budowlanego, to nie możemy wnioskować o takie środki - wyjaśnia prezydent Aleksander Miszalski.

W zaprezentowanym przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego projekcie budżetu Krakowa na 2025 rok wstępny plan wydatków zakłada, że na realizację bieżących zadań i usług dla mieszkańców miasto przeznaczy około 8,5 mld zł, a ponadto przeprowadzi inwestycje o łącznej wartości 939 mln zł.

Projekt budżetu zakłada, że miasto osiągnie w 2025 roku dochody na poziomie 8 948 492 952 zł, czyli o 10,4 proc. więcej niż w 2024.

W 2025 roku deficyt miasta zredukowany zostanie o ponad 100 mln zł. To najważniejszy cel przyszłorocznego budżetu.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska