W przypadku budowy metra zakres rzeczowy zapisany na 2025 rok w projekcie budżetu przewiduje:
- uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy etapu I - podziemny tunel łączący stację przy Akademii Górniczo-Hutniczej z tą na rondzie Młyńskim (przewidywane przystanki: Olsza, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, AGH i Stadion Miejski, stadion Wisły);
- ogłoszenie przetargu i zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy etapu I oraz uzyskanie ostatecznych lub posiadających rygor natychmiastowej wykonalności decyzji zezwalających na realizację robót budowlanych;
- ogłoszenie przetargu i zawarcie umowy na usługę weryfikacji dokumentacji projektowej dla budowy etapu I;
- ogłoszenie przetargów i zawarcie umów na wykonanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej oraz wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy etapu II oraz etapu III i uzyskanie ostatecznych lub posiadających rygor natychmiastowej wykonalności decyzji zezwalających na realizację robót budowlanych.
Decyzje dotyczące przebiegu II i III etapu pierwszej linii metra władze Krakowa podejmą w 2025 roku. Będą one bazowały na zleconych analizach, a także rekomendacjach Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra. W tym gronie, którego skład tworzą nie tylko eksperci ds. transportu, znaleźli się naukowcy reprezentujący różne dziedziny, w tym nauki społeczne.
Szacunkowy łączny koszt realizacji pierwszej linii metra (uwzględniając pierwszy, drugi i trzeci etap) o długości ok. 26 km to ok. 13 mld zł. Przewidywany koszt pozyskania taboru wyniesie ok. 1,5 mld zł.
Na prace związane z przygotowaniem budowy metra w projekcie przyszłorocznego budżetu zarezerwowano kwotę 900 tys. zł.
Aktualne plany są takie, że realizacja robót budowlanych dotyczących budowy pierwszego odcinka metra rozpocznie się na przełomie 2028 i 2029 roku i powinna się zakończyć w 2033 roku. Data zakończenia budowy ma zostać wskazana, gdy zakończą się analizy dotyczące ostatecznego przebiegu.
Prezydent Aleksander Miszalski w mediach społecznościowych przedstawił też listę faktów i mitów dotyczących krakowskiego metra:
- Tak, w Krakowie budujemy metro. Bezkolizyjny środek transportu, czyli nie krzyżujący się z innymi drogami, torami czy szynami.
- Tak, krakowskie metro będzie jeździć przede wszystkim pod powierzchnią ziemi. Takie rozwiązanie efektywnie funkcjonuje w Wiedniu, Londynie, Porto czy Kopenhadze.
- Tak, mamy zgodę Wojewódzkiej Konserwator Zabytków na ulokowanie centralnej stacji metra (Stare Miasto) w okolicy Teatru Bagatela. Dokładna lokalizacja przystanków zostanie jednak ustalona na etapie projektu budowlanego.
- Nie, w krakowskim metrze nie będą kursować tramwaje. Budowa całej linii jest procesem czasochłonnym i podzielonym na trzy etapy. Ponieważ nie chcemy, by odcinek centralny metra czekał na ukończenie całej inwestycji dopuszczamy możliwość, że tymczasowo pojazdy metra będą korzystać z infrastruktury, która powstaje w ramach budowy tramwaju do Mistrzejowic.
- Nie, prace nad budową metra nie zatrzymały się w związku z oczekiwaniem na wydanie decyzji środowiskowej przez Miasto Oświęcim. W ramach struktury Urzędu Miasta Krakowa powstaje specjalny referat ds. metra, który koordynować będzie proces jego powstania. Swoje działania kontynuuje również Rada Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra.
- Nie, nie staraliśmy się o finansowanie metra w budżecie centralnym na 2025 rok. O środki te wystąpimy, gdy będziemy mieć gotowy model organizacyjno-finansowy. Na tym etapie byłoby to po prostu bezsensowne.
- Na ten moment takiego finansowania nie potrzebujemy. Jesteśmy na etapie decyzji środowiskowych. Jak one zostaną wydane, to wtedy powstanie projekt budowlany i dopiero na jego podstawie będzie można wnioskować o środki, czy to zewnętrzne unijne, kredyty, czy z budżetu centralnego. Dopóki nie ma decyzji środowiskowej, nie ma projektu budowlanego, to nie możemy wnioskować o takie środki - wyjaśnia prezydent Aleksander Miszalski.
W zaprezentowanym przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego projekcie budżetu Krakowa na 2025 rok wstępny plan wydatków zakłada, że na realizację bieżących zadań i usług dla mieszkańców miasto przeznaczy około 8,5 mld zł, a ponadto przeprowadzi inwestycje o łącznej wartości 939 mln zł.
Projekt budżetu zakłada, że miasto osiągnie w 2025 roku dochody na poziomie 8 948 492 952 zł, czyli o 10,4 proc. więcej niż w 2024.
W 2025 roku deficyt miasta zredukowany zostanie o ponad 100 mln zł. To najważniejszy cel przyszłorocznego budżetu.