https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Śmigłowce nad osiedlami w Krakowie. Mieszkańcy mówią o uciążliwościach. Gdzie odbywają się loty widokowe?

Jolanta Białek
Śmigłowiec nad Krakowem (zdjęcie ilustracyjne)
Śmigłowiec nad Krakowem (zdjęcie ilustracyjne) Andrzej Banaś
Na uciążliwości, przede wszystkim akustyczne, związane z widokowymi przelotami śmigłowców narzekają mieszkańcy południowo-wschodniego Krakowa, m.in. osiedli w Płaszowie, na Rybitwach i Przewozie. Urzędnicy bronią się, że od początku tego roku wydali w sumie tylko 26 zgód na przeloty nad miastem statków powietrznych na wysokości mniejszej niż 1500 metrów, w tym jedynie dwukrotnie zaaprobowali loty widokowe helikopterów.

Problem z hałasem "od helikopterów". Narzekają m.in. mieszkańcy Płaszowa i Rybitw

- Mieszkańcy Krakowa wielokrotnie zgłaszali swoje niezadowolenie związane z hałasem generowanym przez śmigłowce, które wykonują loty widokowe nad osiedlami takimi jak Płaszów, Rybitwy i Przewóz. Intensywność tych lotów oraz ich niska wysokość powodują powodują znaczne utrudnienia w codziennym życiu oraz wpływając na komfort akustyczny mieszkańców oraz ich zdrowie. Wiele osób wskazuje na uciążliwości związane z niemożnością wypoczynku w swych domach, zakłóconą pracą zdalną, a także ogólnym pogorszeniem jakości życia – opisuje radny Rafał Zawiślak w interpelacji skierowanej do prezydenta Krakowa.

Zaznacza on, że tego typu uciążliwości miały miejsce przede wszystkim podczas targów motoryzacyjnych Tuning Show 2024 w Krakowie (w pierwszej połowie września 2024 – red.) i apeluje, by miasto rozważyło wprowadzenie ograniczeń w wydawaniu zezwoleń na organizację lotów widokowych śmigłowcami, szczególnie w miejscach gęsto zaludnionych oraz narażonych na uciążliwości akustyczne.

W 2024 roku wydano 26 pozwoleń na przelot nad Krakowem śmigłowców i balonów

Polska przestrzeń powietrzna jest dostępna na równych prawach dla wszystkich jej użytkowników, natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 5 marca 2019 roku w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż trzy miesiące, niektóre loty statków powietrznych (w tym loty widokowe) na wysokości mniejszej niż 1500 metrów nad poziomem terenu, mogą się odbywać za zgodą prezydenta miasta.

- Wydawanie zgody na takie loty nie jest częste. W bieżącym roku wydano ich 26 (w analogicznym okresie roku ubiegłego również 26), które w zdecydowanej większości dotyczyły lotów w takich celach jak np.: inspekcje tras gazociągów, naloty fotogrametryczne, zrzucanie szczepionek przeciwko wściekliźnie dla lisów wolnożyjących, obsługa kolarskiego wyścigu Tour de Pologne. Ponadto część wydanych zgód związana była z działaniami Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie – wylicza wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur w odpowiedzi na interpelację.

W okresie styczeń-listopad 2024 miasto dało kilka pozwoleń także na komercyjne loty balonami widokowymi oraz śmigłowcami, przy czym zgody dla helikopterów wydano tylko dwukrotnie: podczas Targów Tuning Show 2024 odbywających się w dniach 7 i 8 września oraz wydarzenia Summer Fest w lipcu 2024. Jak zaznacza wiceprezydent, wszystko to pod warunkiem, że „loty nie będą się odbywać nad miejscami przeprowadzanych zgromadzeń publicznych i nad innymi skupiskami ludności”.

Zdaniem władz Krakowa, sporadyczne loty widokowe nad miastem nie wpływają w sposób istotny na komfort mieszkańców, o czym świadczy choćby to, że do Urzędu Miasta Krakowa wpłynęła tylko jedna korespondencja dotycząca uciążliwości w tym zakresie (dotycząca targów Tuning Show 2024). – Zapewniam jednak, że w przyszłości każdy tego rodzaju wniosek będzie starannie analizowany pod kątem niedogodności jakie może powodować dla mieszkańców – deklaruje Stanisław Mazur.

Kładka Bernatka po wymianie balustrad z kłódkami

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska