Trendbook Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations to kompendium wiedzy na temat tworzenia i wdrażania strategii komunikacji kryzysowej online, opracowane przez Grupę Roboczą Public Relations IAB Polska.
Dlaczego zdecydowaliśmy się przygotować opracowanie o kryzysach online? Zagrożenie w tym obszarze stale rośnie, a ochrona przed nim stała się jednym z zagadnień kluczowych w naszej branży. O ile jeszcze rok temu specjaliści ds. komunikacji najbardziej obawiali się problemów związanych z sytuacją gospodarczą i polityczną, o tyle aktualnie na pierwszym miejscu wskazują właśnie kryzysy w Internecie (44% i wzrost 12 pp. roku do roku) – komentuje Joanna Berlińska, Szefowa Grupy Roboczej Public Relations przy IAB Polska, Head of PR & Communications, Founder, agencji digital PR, Lightscape. - Branża jest świadoma nie tylko zagrożeń, ale także wynikającej z nich konieczności prowadzenia monitorowania otoczenia czy tworzenia odpowiednich procedur zabezpieczających marki i ich wizerunek. Aż 7 na 10 ankietowanych przyznało, że udało im się uniknąć kryzysów właśnie dzięki dobremu przygotowaniu i profesjonalnemu działaniu w obliczu problemów - dodaje Joanna Berlińska.
Z takim spojrzeniem zgadza się Daniel Czok, Dyrektor Marketingu w LG Electronics Polska i przewodniczący jury konkursu IAB MIXX Awards, który udzielił obszernego wywiadu na potrzeby trendbooka: - Odpowiednie przygotowanie to kwestia dojrzałości organizacji. Im dojrzalsza organizacja, tym te procedury powinny być lepsze i skuteczniejsze. Ludzie działają wtedy szybciej i wychodzą z opresji lepiej lub przynajmniej mają na to szansę. Natomiast jeśli organizacja ich nie posiada, to znaczy, że jeszcze ma w swoim rozwoju coś do zrobienia. Oczywiście wszystkich zdarzeń nie da się przewidzieć, więc ostatecznie liczy się także instynkt i umiejętność podejmowania decyzji w zależności od sytuacji.
Co jeszcze w Trendbooku?
Ponadto w publikacji nie zabraknie też odpowiedzi na pytania: jak z kryzysami radzą sobie globalne brandy, czy da się zapobiegać kryzysom wizerunkowym w wyszukiwarce i tym spowodowanym przez AI. A temat PR-u kryzysowego został podjęty z perspektywy ekspertów z zakresu zarówno public relations, SEM jak i social media.
Na przykład Ewa Ziętek - Maciejczyk, Dyrektor ds. Projektów i Komunikacji w IAB Polska, opisała kryzysy globalnych marek takich jak: Balenciaga, Silicon Valley Bank (SVB) czy Lufthansa.
Tomasz Borowski, Szef Działu Komunikacji w FRENZY opisał, jak bezpiecznie prowadzić komunikację w gamingu i e-sporcie.
Z kolei Adam Kaliszewski, Szef Grupy Roboczej Social Media IAB Polska, Director, Head of Digital Practice w Solski Communications przybliżył temat dezinformacji i intencjonalnego rozprzestrzeniania fake newsów.
Roksana Frankowska, SEO Lead w KERRIS podpowiedziała, jak połączyć lekkie pióro ze sztywnymi zasadami SEO i jak działać, gdy w wyszukiwarce wybuchnie kryzys, zaś Daniel Jędrysik, Marketing Manager w agencji KS doradził, co należy zrobić, gdy Google przestaje lubić naszą stronę.
Natomiast Alina Demidowska-Świniarska, ekspertka SEM z GroupM podjęła temat brand safety w kampaniach Google Ads, a Magdalena Żuk, założycielka FineArt Communications, w swoim artykule odpowiada na kluczowe pytanie - czy da się przewidzieć kryzysy, których źródłem jest AI.
Ponadto Karolina Kulig, Marketing & PR Manager w LUCKYYOU opisała, jak zbudować strategię employer brandigową, by nie musieć budować PR kryzysowego, a Magdalena Drajkowska, Employer Branding Project Coordinator w Sunsrise System co zrobić, gdy kryzys wizerunkowy już się pojawi.
Na zakończenie Anna Miotk, Dyrektor ds. Komunikacji w Polskie Badania Internetu wyjaśniła zjawisko szumu medialnego, który może być szczególnie groźny w sytuacjach kryzysowych, a także podała kilka istotnych wskazówek, jak nim umiejętnie zarządzać.
Wiele praktycznych wskazówek dotyczących PR kryzysowego, a także wywiad z Danielem Czokiem, znajdziecie w najnowszej publikacji Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska: Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations.
