https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Stacja metra na Wawelu? Nowe przedsięwzięcie na Zamku Królewskim wywołało dyskusję dotyczącą przystanku podziemnej komunikacji w Krakowie

Piotr Tymczak
Wawel Podziemny. Międzymurze to druga po Lapidarium z trzech tras podziemnych przygotowanych przez Zamek Królewski na Wawelu.
Wawel Podziemny. Międzymurze to druga po Lapidarium z trzech tras podziemnych przygotowanych przez Zamek Królewski na Wawelu. Anna Kaczmarz
W maju przyszłego roku Wawel otworzy nową trasę podziemną. Związana z tym inwestycja wzbudziła dyskusję na temat ingerencji w zabytkową przestrzeń. Aktywiści zaczęli zwracać uwagę, że to, co da się zrobić na Wawelu w przypadku muzeum, nie da się zrobić pod Teatrem Bagatela w przypadku planów budowy stacji metra, czy na rondzie Mogilskim, gdzie była propozycja zadaszenia przystanku.

"Jak się wam podoba nowa stacja metra na Wawelu?" - tak wejście do podziemnego muzeum na Zamku Królewskim skomentował krakowski aktywista Paweł Hałat.

- Cieszę się bardzo, że Wawel otwiera kolejną ekspozycję. Dziwi mnie jednak różnica w decyzjach konserwatorskich. Skoro na Wawelu, najbardziej cennym miejscu w Krakowie w związku z nowym muzeum zgodzono się na taką ingerujące w krajobraz, to dlaczego przykładowo ostatecznie nie ma zgody na stację metra przy Teatrze Bagatela. Nie mówiąc już o rondzie Mogilskim, gdzie była odmowa umieszczenia zadaszenia w ramach budżetu obywatelskiego z argumentacją, że rondo to obszar o zamkniętej kompozycji - komentuje Paweł Hałat.

Konserwator nie zaakceptował przystanku metra przy Teatrze Bagatela

Przypomnijmy, że przystanek metra początkowo był planowany pod skrzyżowaniem przy Teatrze Bagatela. Ostatecznie miasto zrezygnowało z tej lokalizacji z powodu braku zgody władz konserwatorskich.

Obecnie przystanek planowany jest w rejonie kamienic przy ul. Karmelickiej 7 i 9. Urząd tak to uzasadnił: " Po przeprowadzeniu dalszych rozmów i konsultacji z pracownikami Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków uzyskano wstępną akceptację dla lokalizacji stacji z wyjściami w rejonie ul. Karmelickiej, w połowie odcinka pomiędzy ul. Rajską a ul. Podwale. Umiejscowienie stacji w bezpośrednim sąsiedztwie Teatru Bagatela jest nieakceptowalne z konserwatorskiego punktu widzenia".

Niemożliwe zadaszenie przystanku tramwajowego na rondzie Mogilskim

W przypadku projektu zadaszenia przystanku na rondzie Mogilskim odrzucenie było wsparte argumentacją: "Stwierdzono, że projekt zakłada wykonanie zadaszenia peronu w kierunku Ronda Grzegórzeckiego. Zadaszenie będzie w formie dachu przymocowanego do muru oporowego, zakrywające całą powierzchnię peronu z możliwością wsparcia dachu na dodatkowych filarach. W stanie istniejącym jest to typowy krakowski przystanek z ustandaryzowaną wiatą – budką. Informujemy, że planowana inwestycja znajduje się w obszarze układu urbanistycznego Wesołej, wpisanego do rejestru zabytków pod numerem A-650, decyzją z dnia 16.II.1984. Jednocześnie położona jest w granicach strefy buforowej obszaru wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i naturalnego UNESCO, a także na terenie historycznego zespołu miasta Krakowa uznanego za pomnik historii Zarządzeniem Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 8 września 1994r (M.P.nr 50, poz. 418) podlegającego ochronie prawnej na mocy przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( t.j. Dz.U z 2022, poz. 840 ze zm.). W strefie oddziaływania wnioskowanego budżetu obywatelskiego znajdują się relikty bastionu (fortu reditowego) V Lubicz. Dokonując analizy kompozycyjnej wskazanego obszaru należy zauważyć, że planowane zamierzenie wprowadzi dysharmonię w zakończonej już formie zagospodarowania ronda Mogilskiego".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska