https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Stary Teatr bardziej europejski. Dorota Ignatjew i Jakub Skrzywanek przejmują narodową scenę

Anna Piątkowska
Dorota Ignatjew i Jakub Skrzywanek na cztery sezony przejmą stery Narodowego Starego Teatru w Krakowie
Dorota Ignatjew i Jakub Skrzywanek na cztery sezony przejmą stery Narodowego Starego Teatru w Krakowie Wojciech Matusik
Otwarty, krakowski, narodowy i europejski, patrzący w przyszłość - taki widzą Narodowy Stary Teatr Dorota Ignatjew i Jakub Skrzywanek dyrektorski duet, który na cztery sezony przejmuje stery krakowskiej narodowej sceny. - Zawsze byłam człowiekiem ewolucji, nie rewolucji, ponieważ uważam, że rewolucja ma siłę niszczącą, a ewolucja jest budująca - zapowiada Dorota Ignatjew. A w najbliższym sezonie Stary Teatr zaproponuje widzom siedem premierowych spektakli i dwie wystawy, a dzięki współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza realizowane będą tu projekty otwierające współpracę z europejskimi twórcami.

- Stary Teatr uosabia wszystkie idee teatru publicznego. Dla nas ważne jest dbanie o jego tradycję i historię, ale również otwarcie się na nowe doświadczenia, nowe formy w sztuce i środki wyrazu. Zespół artystyczny wielokrotnie udowodnił, że jest gotowy na nowe doświadczenia - mówiła Dorota Ignatjew podczas konferencji zapowiadającej nowy sezon artystyczny.

Różnorodność i perspektywa skierowana ku przyszłości mają charakteryzować krakowską narodową scenę pod dyrekcją duetu Ignatjew i Skrzywanek. Stary Teatr ma się także stać wizytówką polskiego teatru zagranicą. Hasłem przyświecającym repertuarowi przygotowanemu przez nową dyrekcję są słowa "My, Naród, Europa", jak tłumaczy Jakub Skrzywanek tożsamość Starego Teatru związana jest z tożsamością narodową, a ta dziś nieodłącznie z europejską perspektywą. Na plakacie zapowiadającym sezon znalazła się fotografia Jerzego Treli z "Dziadów" Swinarskiego.

- To właśnie w ten sposób chcemy myśleć o teatrze, dociekać co było w nim najważniejsze i patrzeć w przyszłość - tłumaczy Jakub Skrzywanek. - Istotne jest dla nas, by nie znajdować jednej odpowiedzi na pytanie, czym jest teatr narodowy czy wspólnota narodowa jako taka. Chcemy bezustannie zadawać sobie pytania, czym może być teatr narodowy. Chcemy, by ta scena była miejscem bezpiecznej debaty, która nie wyłącza i nie wyklucza nikogo, kto jest częścią wspólnoty narodowej.

Współpraca z Instytutem Adama Mickiewicza

Stary Teatr podpisał także list intencyjny z Instytutem Adama Mickiewicza mającym swoją siedzibę w Warszawie dotyczący pilotażowego projektu "Polski teatr - Europa" współpracy i partnerstwa instytucji. Projekt zakłada z jednej strony promocję Starego Teatru zagranicą, z drugiej zaś ściąganie najlepszych europejskich twórców, którzy będą tworzyć w Starym Teatrze.

Jak podkreśliła Olga Brzezińska z Instytutu Adama Mickiewicza taka współpraca jest odpowiedzią na potrzebę wymiany kulturalnej między twórcami polskimi i europejskimi. Projekt ma się koncentrować na tworzeniu spektakli teatralnych z udziałem europejskich reżyserów, a także wspieraniu tras europejskich spektakli Starego Teatru. Projekt zakłada także wizyty studyjne zagranicznych dziennikarzy, jurorów i selekcjonerów, by mieli szansę zobaczyć spektakle tam, gdzie one powstały i zaprosić je do swoich konkurów czy na festiwale.

Premierowe spektakle na scenach Starego Teatru

Dwie pierwsze premiery 192. sezonu artystycznego należeć będą do reżyserów zagranicznych. Już w październiku Julian Hetzel - jeden z najciekawszych niemieckich reżyserów młodego pokolenia zrealizuje w Krakowie spektakl "Ziemia jest płaska", którym stawia pytanie o to, co się wydarzy, jeśli zanegujemy wszystkie niepodważalne dotąd prawdy. To propozycja przygotowana jeszcze przez poprzedników Ignatjew i Skrzywanka - Waldemara Raźniaka i Beniamina Bukowskiego.

Do Starego Teatru powróci Luk Perceval. Belgijski twórca po "3Siostrach" i "Pewnego długiego dnia" zrealizuje w styczniu na dużej scenie Starego Teatru przedstawienie "Karma Zola" na podstawie powieści Emila Zoli.

"Odważne życie Eve Adams w niebezpiecznych czasach" w reżyserii Olgi Ciężkowskiej zakończy rok na rodowej scenie. Spektakl jest adaptacją pierwszej biografii Eve Adams, polsko-żydowskiej pisarki emigracyjnej i aktywistki feministycznej. Twórcy podejmą dyskusję, co oznacza bycie nielegalnym na początku ubiegłego roku i dziś.

Laureatka XII Forum Młodej Reżyserii, absolwentka krakowskiej AST Anna Obszańska przygotuje swoją adaptację "Strasznego dworu" Stanisława Moniuszki, pytając o to, co dziś straszy w "Strasznym dworze". Premiera w lutym 2025 roku.

W marcu "Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu" przygotuje Jakub Skrzywanek. To fikcyjny temat zrealizowany w oparciu archiwalia i ataki, jakie miały miejsce m.in. w Teatrze na Dubrowce czy w Mariupolu.

Adaptacja "Scen małżeńskich" Ingmara Bergmana w reżyserii Katarzyny Minkowskiej to pytanie o to, jak wyglądają dziś nasze uczucia i relacje.

Sezon zamknie spektakl jednej z najbardziej znanych polskich artystek, rzeźbiarki, fotografki, autorski performansów Katarzyny Kozyry, która zadebiutuje jako reżyserka teatralna. "Wiosna/lato" na podstawie "Przebudzenia wiosny" Franka Wedekinda zaplanowana została na maj.

Stuhr i Radwan na wystawie
Oprócz premierowych spektakli Dorota Ignatjew i Jakub Skrzywanek zapowiadają dwie wystawy poświęcone nieżyjącym już legendarnym twórcom Starego Teatru Jerzemu Stuhrowi i Stanisławowi Radwanowi.

- Nowy cykl powstały w oparciu o biografię i dokonania wybitnych artystów będzie się składał z wystawy, spotkań, wspomnień, projekcji archiwalnych spektakli jeśli chodzi o Jerzego Stuhra. Pierwsza wystawa muzyczna w Muzeum Starego Teatru będzie poświęcona jego twórcy Stanisławowi Radwanowi - zapowiada dyrektorka Starego Teatru.

Krakowski Salon Poezji, który od przeszło dwóch dekad prowadzi Anna Dymna zostanie poszerzony o Salon Tańca.

Jak podkreślił Jakub Skrzywanek, bardzo ważną częścią pomysłu tego duetu dyrektorskiego na Stary Teatr jest jego współpraca z krakowskimi instytucjami nie tylko w wydarzeniach scenicznych ale także programie edukacyjnym. Do stałych projektów dołączą, m.in. cykl "Rok 2081" - kompleksowe warsztaty dramatopisarskie dla osób 18+

- Będziemy chcieli stworzyć dramaty, które będa patrzeć w przyszłość, wyobrażać sobie rzeczywistość jaka jest przed nami. Warsztaty zwieńczy wydanie elektronicznej antologii dramatów - zapowiada dyrektor artystyczny Starego Teatru.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kultura i rozrywka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska