Każdy inwestor, który chce wybudować jakiś obiekt w Krakowie, musi uzyskać opinię o dostępności do dróg publicznych. W przypadku domów jednorodzinnych zazwyczaj chodzi o uzgodnienie wjazdu na posesję. W przypadku osiedli czy obiektów handlowych budowanych przez deweloperów często konieczna jest budowa nowych lub przebudowa istniejących dróg.
Relacje miasto-deweloperzy określa art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Na tej podstawie powstają nowe drogi czy przebudowywane są skrzyżowania w całym mieście.
Specjalny zespół i współpraca
- Współpracą z deweloperami zajmie się specjalny zespół, do którego wejdą między innymi przedstawiciele ZDMK, ZTP, Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, KEGW oraz Miejski Architekt Krajobrazu - informuje krakowski magistrat.
Do zadań zespołu będą należały wszystkie aspekty obsługi deweloperów w zakresie budowy nowych dróg w mieście, a w szczególności:
- określenie wstępnego zakresu budowy lub przebudowy drogi, w tym układu drogowego, zmiany organizacji ruchu
- ocena możliwości zastosowania stawek określonych w nowej procedurze do zarządzenia w oparciu o parametry inwestycji nie drogowej w odniesieniu do koniecznej do realizacji obsługi komunikacyjnej inwestycji
- wskazywanie kierunków dalszych uzgodnień dokumentacji przedłożonej przez inwestora w strukturach miasta Krakowa
- wspieranie inwestora w uzgadnianiu dokumentacji niezbędnej do realizacji przedmiotu umowy
- wskazywanie istotnych postanowień umów zawieranych w trybie art. 16 u.d.p.
Co nowe zasady oznaczają dla deweloperów?
Jak tłumaczą krakowscy urzędnicy, nowe zasady dla deweloperów to przede wszystkim - czas.
- Obecnie przeprowadzenie wszystkich analiz ruchowych potrzebnych do zawarcia umowy z art. 16. Ustawy o Drogach może trwać nawet 2-3 lata. Jeśli deweloper zdecyduje się na skorzystanie z nowej procedury, czas ten znacząco się skróci. Druga zmiana dotyczy sposobu finansowania. Obecnie w ramach procedury z art. 16 inwestor buduje drogę, którą potem przekazuje miastu. W nowej procedurze istnieje możliwość, że inwestor będzie współfinansował inwestycję miejską, lub też realizował ją samodzielnie, we współpracy z innymi deweloperami lub w niektórych przypadkach będzie budował drogę jak dotąd w oparciu o artykuł 16 – ale będzie mógł rozpocząć inwestycję szybciej niż dotychczas, poprzez przyspieszenie ww. procedur. Nowe regulacje wychodzą naprzeciw postulatom, jakie w tej materii zgłaszali deweloperzy - wyjaśniają urzędnicy.
Mieszkańcy mają na tym zyskać
Urzędnicy tłumaczą, że pojawienie się możliwości współfinansowania przez deweloperów inwestycji miejskich, pozwoli przeznaczyć część środków na inne cele. W efekcie sieć drogowa będzie rozwijała się szybciej. Dodatkowo rozwój ten będzie mniejszym obciążeniem dla budżetu miasta.
Ruszyła karuzela zwolnień
