Zadaniem uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future” było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO.
Zwycięski projekt studentów Politechniki Krakowskiej Radosława Domżoła i Jakuba Jedynaka zakłada stworzenie sieci centrów przesiadkowych rozmieszczonych w odpowiednich odległościach w oparciu o gęstość zaludnienia. Transport „ostatniej mili” miałby się odbywać z wykorzystaniem autonomicznych, współdzielonych pojazdów Renault EZ-GO, a komunikacja między centrami przesiadkowymi – za pośrednictwem tradycyjnego transportu zbiorowego. Pojazdy zostały umieszczone na różnych poziomach, żeby wyeliminować przecinanie się dróg środków transportu wewnątrz obiektu. Jednocześnie spadek terenu został dobrany w taki sposób, by zapewnić bezpieczeństwo użytkowników oraz dostępność dla osób starszych czy z niepełnosprawnością. Centrum przesiadkowe zaprojektowane przez studentów posiada również dodatkowe funkcje – sklep, kawiarnię, miejsce integracji, przechowalnię bagażu i warsztat rowerowy. Na dostępnym dla użytkowników zadaszeniu obiektu znalazły się obiekty sportowe i zieleń rekreacyjna.
Projekt studentów PK zyskał największe uznanie jury, które przyznało autorom główną nagrodę – 20 tys. zł. - Wartością tego projektu jest to, że traktuje miasto jako krajobraz. Przestrzeń parkingowa i miejsce przechowywania samochodów współdzielonych zostało powiązane z formą terenową i dzięki temu tak ją ukształtowano, że nie ma tam schodów i trudnych do pokonania przez pieszych różnic terenu. Wszystko jest organicznie ze sobą połączone. Choć duży rozmach, jeśli chodzi o wykorzystanie przestrzeni, może się wydawać trochę naiwny, to jednak tak sobie wyobrażam miasto przyszłości. Piesi, współdzielone pojazdy i transport publiczny są traktowani jako równorzędni uczestnicy miejskiej wspólnoty – komentuje werdykt Małgorzata Kuciewicz, jurorka konkursu.
Obaj laureaci z Politechniki Krakowskiej studiują architekturę na studiach II stopnia. Jakub Jedynak pochodzi z Brzeska, jego pasje to architektura i motoryzacja. Od wielu lat interesuje go problem połączenia urbanistyki, miejskiego życia z szeroko pojętym transportem. Radosław Domżoł pochodzi z Mysłowic, jest entuzjastą nowych technologii, architektury oraz kawy. Studia łączy z pracą w krakowskim biurze Mokaa Architekci. Laureaci przygotowują obecnie prace magisterskie poświęcone architekturze miast, z których pochodzą.
Praca studentów Politechniki Krakowskiej została uznana za najlepszą pośród 13 projektów nadesłanych na konkurs „Renault Easy City. Design the Future”. Drugie miejsce zajęli Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński, studenci wzornictwa przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którzy przedstawili koncepcję systemu „Ez Puls”. Trzecie miejsce zdobyli Jan Heymer (absolwent Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Warszawskiej) i Wacław Marat (absolwent Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie).
Rekrutacja na studia 2019. Maturzyści chcą na studia pod Waw...
WIDEO: Dzieci mówią jak jest: "Miłość to gilgotki w brzuchu"
