https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szansa na połączenie Olkusza z autostradą A4

Katarzyna Ponikowska
Jest konkretny pomysł, jak wybudować nową drogę, która połączy powiat olkuski z autostradą. Władze gmin i powiatów są zgodne, że takie połączenie jest potrzebne. Dołożą się do inwestycji.

olkusz a4Jest szansa, że wreszcie mieszkańcy powiatu olkuskiego zyskają szybkie połączenia z autostradą A4. Od Olkusza przez Wolę Filipowską do Węzła Rudno  ma powstać nowa  droga wojewódzka. Samorządy przygotowują się właśnie do podpisania porozumienia w tej sprawie z Zarządem Województwa Małopolskiego.

Inwestycja realizowana byłaby jako dwa zadania. Pierwsze to połączenie między drogą krajową nr 28 i drogą krajową nr 79  na trasie Węzeł Rudno - Wola Filipowska. - W pierwszej kolejności trzeba aktualizować plany połączenia odcinka od Rudna do Woli Filipowskiej - podkreśla Roman Leśniak z  Zarządu Dróg Wojewódzkich. Drugie to z kolei połączenie drogi krajowej nr 79 w Woli Filipowskiej i drogi krajowej nr 94 w Olkuszu. Dzięki temu mieszkańcy powiatu olkuskiego i części chrzanowskiego nie mieliby problemu z szybkim przedostaniem się do autostrady. - Teraz trzeba jeździć małymi wioskami, nim dojedzie się do głównej drogi. To nie tylko strata czasu, ale też mało ekonomiczna jazda - mówi Piotr Mrozowski, który pracuje jako przedstawiciel handlowy jednej z olkuskich firm. Kursuje autem po całej Małopolsce. - Taka droga jest zdecydowanie potrzebna. Ułatwi życie wielu ludziom - dodaje. 

Inicjatorem budowy północnego odcinka nowej drogi jest olkuski starosta Paweł Piasny. W porozumieniu z burmistrzem Krzeszowic Wacławem Gregorczykiem i burmistrzem Trzebini Adamem Adamczykiem zaproponowali takie rozwiązanie marszałkowi Małopolski Markowi Sowie. - Przekonaliśmy go. Dał nam zielone światło - mówi Piasny. Uzyskano też aprobatę starosty chrzanowskiego i starosty krakowskiego oraz gminy Olkusz. Wszystkie te samorządy mają podpisać wspólne porozumienie w sprawie nowej drogi. To ważne, bo będą również uczestniczyć w finansowaniu inwestycji.

Niestety, droga na trasie Zator-Spytkowice-Alwernia-Węzeł Rudno nie powstanie. Opracowana wcześniej koncepcja zostanie wykorzystana tylko na fragmencie Węzeł Rudno – Wola Filipowska. Drogowcy wycofali się z całego zadania po protestach gmin.
Koncepcji wariantów przebiegu drogi było kilka. Szłaby przez gminy Spytkowice, Alwernię i Babice. - Naruszałoby to interes wielu naszych mieszkańców, trzeba by burzyć domy - argumentuje Stanisław Rokosz, sekretarz gminy Babice. Dodaje, że  jednym z argumentów była też ochrona obszarów cennych przyrodniczo.

Poza tym władze Babic uznały, że było to rozwiązanie mało korzystne finansowo. Trzeba byłoby budować bowiem całkiem nową drogę  (nie po przebiegu starych traktów) i nową przeprawę przez Wisłę. - Na dodatek w miejscu, gdzie Wisła jest szeroka i most musiałby być bardzo długi - dodaje Rokosz. Wielu mieszkańców uważa, że nowa droga to najlepsze rozwiązanie. - Nie rozumiem, dlaczego władze naszej gminy upierają się, by główne drogi prowadzone były przez wsie. Nowa wyprowadziłaby ruch z Olszyn i  Jankowic - podkreśla Roman Malik z Jankowic. 

Przebieg nowej drogi na razie nie jest jeszcze znany. ZDW przystąpi do projektu po zawarciu porozumienia między samorządami. Na lata 2016-2017 ma na ten cel zarezerwowane 200 tys. zł. Do sporządzenia dokumentacji dołożą się też gminy i powiaty. Każdy samorząd wyłoży ok. 60 tys. zł. Paweł Piasny chciałby, żeby na terenie powiatu olkuskiego droga szła obok Niesułowic po trasie planowanej od lat obwodnicy wsi, o którą walczą mieszkańcy razem z sołtysem. Dzięki temu wielkie auta nie mknęłyby między domami. Dodatkowym plusem są tereny, gdzie mogłyby się lokować firmy i przedsiębiorstwa. 
- Pozwoli to stworzyć koło Niesułowic minitereny przemysłowe - zwraca uwagę Piasny. - Im więcej dróg, tym lepiej rozwija się region - podkreśla starosta.   
 
Sieć dróg w regionie
Sieć głównych dróg w Małopolsce zach. rozwija się bardzo wolno. Kilka inwestycji jest w trakcie.
Inwestycje trwające:
• W Chrzanowie trwa budowa obwodnicy miasta od os. Kroczymiech do węzła Byczyna na autostradzie (pod Jaworznem). Prace są już mocno zaawansowane. Możliwe, że inwestycja zostanie ukończona jeszcze w tym roku.
• W Oświęcimiu trwa przebudowa ronda na drodze krajowej nr 44 na ul. Konarskiego. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie wyjechać z os. Błonie. We wtorek rozpoczną się spore utrudnienia dla kierowców w tym miejscu. Inwestycja ma zostać ukończona w grudniu.
Inwestycje oddane:
• W ubiegłym roku została oddana do użytku obwodnica Olkusza, która w dużym stopniu odciążyła miasto.
Inwestycje planowane:
• W przyszłym roku w Oświęcimiu ma ruszyć budowa nowej drogi od zakładów chemicznych do Bobrka wraz z budową nowego mostu na Wiśle.
• Bardzo przydałaby się budowa trzeciego mostu w Oświęcimiu oraz nowej drogi z Olkusza do Krakowa. Plany na te inwestycje istnieją, ale od  lat nic się w tych sprawach nie robi.

 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gregorz
Jaki cel ma robienie takiej drogi przez las...(z punktu widzenia przemysłu i ekologii)

Przecież jak juz ma powstać oto lepiej przez Bukowno i Bolesłąw zamiast niszczyć piękne tak potzebne lasy.

Raz że całą puszczę dulowską sie zniszczy przez to, wypłoszy zwierzynę itp. Dwa, nikt nie da pozwolenia na budowę zakładów, punktów przemysłowych itp wzdłuż takiej tracy, wiec jaki to ma sens....

Przez bukowno duzo wiecej ludzi przejedzie i dużo wieksze taka droga ma znaczenie dla egionu, przecież choć by taki argument ze zadnego prawie drzewa nie trzeba wycinać...

Nie jestem ekologiem, ale naprawde wszyscy chcą tylko zaorać, zabudować, powycinać, wybetonować. Tylko taka tendencja a nasze dzieci za 20 lat będą drzewa oglądały tylko w parkach miejskich a wszystkie rezerwaty przyrody będą zniszczone...
z
zlotu ptaka
A świstak (kumplując się z innymi misiami) planuje zawijanie większej ilości sreberek. Oczywiście niby dla dobra wszystkich w lesie. Ale rzeczywiście skorzystają nieliczne mrówki poruszające się na tej trasie. Jeszta, to nagonka jeleni na szybkobieżnię. A wyjście z grodu Kraka to standard ale nie zjednoczonego lasu a lasu prywatnych zagajników. 
P
Paweł W
Tylko po co takie połączenie i komu będzie służyć? Chyba tylko stalexportowi" aby zarabiał na kierowcach? Czy nie lepiej zrobić bezposrednie połaczenie z Krakowem, dwupasmową 94? Kiedyś były takie plany ale ktoś chyba "przestraszył się" tajnej umow"y Stalexportu z rządem podpisanej jeszcze za czasów AWS-u (dziś prawie wszyscy w PO)Oczywiście z nowego połaczenia też pewnie niektórzy skorzystają, ale połaczenie Olkusza bezposrednio z Krakowem zmodyfikowaną DK94 to byłoby coś i policzek dla zdzirców na A4
K
Konio z zachodu
O, dobry pomysł, również dla nas, mieszkańców z zachodniej Polski, którzy często jeżdżą do Krakowa i okolic. Będę kibicował
P
Paweł W
Tylko po co takie połączenie i komu będzie służyć? Chyba tylko stalexportowi" aby zarabiał na kierowcach? Czy nie lepiej zrobić bezposrednie połaczenie z Krakowem, dwupasmową 94? Kiedyś były takie plany ale ktoś chyba "przestraszył się" tajnej umow"y Stalexportu z rządem podpisanej jeszcze za czasów AWS-u (dziś prawie wszyscy w PO)Oczywiście z nowego połaczenia też pewnie niektórzy skorzystają, ale połaczenie Olkusza bezposrednio z Krakowem zmodyfikowaną DK94 to byłoby coś i policzek dla zdzirców na A4
???
A może łącznik kolejowy Olkusz - Krzeszowice. I podróż" lekkim" pojazdem szynowym do KGO w 25 minut .
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska