Szybka Kolej Aglomeracyjna ma być częścią systemu transportu, w skład którego wchodzą także tramwaje, autobusy i busy. Przewidziano trzy trasy: Wieliczka - Balice, Trzebinia - Bochnia oraz Miechów - Skawina. Wszystkie linie krzyżowałyby się na Dworcu Głównym PKP. Pociągi miałyby kursować co 30 minut, poza szczytem - co godzinę - pisze Piotr Tymczak z "Dziennika Polskiego".
Na odcinku do Balic ma powstać drugi tor. Obecnie opracowywane są projekty budowlane i gromadzone decyzje potrzebne do rozpoczęcia prac. Linia kończyć się będzie w sąsiedztwie terminalu lotniczego.
- Założenia są takie, aby pierwszą linię SKA uruchomić do końca 2013 roku - powiedział w rozmowie z "Dziennikiem Polskim“ Włodzimierz Żmuda, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Krakowie.
Druga planowana linia SKA ma przebiegać z Trzebini przez Kraków, Bochnię w kierunku Tarnowa. Żmuda ocenia, że mogłaby ona zacząć funkcjonować od 2015 roku. Na tej trasie tory będą musiały zostać zmodernizowane wraz z istniejącymi przystankami. Mógłby zostać wybudowany jeszcze jeden - w Bronowicach, w rejonie wiaduktu nad ul. Armii Krajowej.
Trzecią linię wytyczono z Sędziszowa przez Miechów, Kraków do Skawiny. - Na tej linii jeździłoby się po obecnych torach. Ona mogłaby zostać uruchomiona najwcześniej, ale uzgodniono, że jest trzecią, jeżeli chodzi o kolejność potrzeb - wyjaśnia dyrektor Żmuda.
Rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej uzależniony jest od tego, czy powstanie łącznica między Zabłociem i Krzemionkami oraz dodatkowe tory na estakadzie na odcinku Dworzec Główny PKP - stacja w Płaszowie.
Czytaj więcej na stronie "Dziennika Polskiego“.
