- Koleje w Małopolsce rozwijają się niezwykle dynamicznie. Kupujemy nowe pociągi, budujemy zaplecze kolejowe i rozwijamy nowe połączenia. Wszystko to z myślą o mieszkańcach, którzy chcą szybko i komfortowo podróżować do pracy czy szkoły, a także o turystach, którzy odwiedzają różne zakątki naszego regionu - podkreśla marszałek Małopolski Łukasz Smółka.
Ponad 400 pociągów na małopolskich torach każdego dnia
Obecnie, każdego dnia po całej Małopolsce porusza się ponad 400 pociągów. Ta forma transportu cieszy się dużą i szybko rosnącą popularnością.
- Najlepiej świadczy o tym sukces, jaki odnotowaliśmy – tylko w ubiegłym roku pociągi przewiozły w Małopolsce ponad 26,5 milionów pasażerów. Gdyby doliczyć do tego pasażerów korzystających z usług Małopolskich Linii Dowozowych liczba ta wzrasta do ponad 30 milionów. To utwierdza nas w przekonaniu, że rozwój szybkiego, bezpiecznego i ekologicznego transportu oraz rozszerzanie siatki połączeń należą do najważniejszych zadań samorządu województwa - dodaje marszałek Łukasz Smółka.
Liczbę pasażerów, którzy wsiedli do pociągu w 2024 r. dokumentują dane przekazane przez operatorów. Jeśli chodzi o ogólnopolskiego przewoźnika spółkę POLREGIO, gdzie pociągi są zamawiane i finansowane przez samorządy wojewódzkie, było to ponad 12 mln osób (12 071 613). Z macierzystej i coraz szerszej oferty Kolei Małopolskich skorzystało 13,7 mln osób (13 718 640), z usług Kolei Śląskich - blisko 870 tys. osób (868 200).
Łącznie w transporcie kolejowym przewieziono w Małopolsce w 2024 r. ponad 26,5 mln pasażerów (26 658 453). A gdy dodamy do tego osoby korzystające z oferty autobusowych usług Małopolskich Linii Dowozowych (4 001 712), to liczba ta sięga ponad 30 mln pasażerów.
W ciągu 10 lat z pociągów SKA skorzystało 61 mln pasażerów
Pod koniec 2024 roku w Małopolsce świętowano 10-lecie szybkiej kolei aglomeracyjnej (SKA). 4 grudnia 2014 roku w Małopolsce zmieniło się podejście do transportu kolejowego. Tego dnia w podróż na trasie Wieliczka – Rynek – Kopalnia – Kraków Główny wyruszył pierwszy pociąg Kolei Małopolskich linii SKA1. A potem nastąpiły kolejne kroki.
Liczba kursów i połączeń zaczęła się zwiększać z roku na rok. Podobnie jak liczba pasażerów. W ciągu 10 lat samorząd Województwa Małopolskiego uruchomił łącznie trzy linie SKA. Obok relacji Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko, funkcjonują jeszcze SKA2 Oświęcim – Skawina – Kraków Główny – Miechów – Sedziszów i SKA3 Oświęcim – Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.
W 2014 roku w Małopolsce zostało przewiezionych ponad 7 mln pasażerów, w 2024 roku tych pasażerów było ponad 26 mln.
W ciągu 10 lat z pociągów SKA skorzystało 61 mln pasażerów. W Urzędzie Marszałkowski zwracają uwagę, że pod tym względem Małopolska jest w czołówce. Powołują się tam na dane opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego, które wskazują, że Województwo Małopolskie ma obecnie największą dynamikę wzrostu liczby odprawianych pasażerów.
Przygotowują nowe pociągi dla Kolei Małopolskich
Do rozwoju SKA w Małopolsce potrzebne są nowe pociągi. 30 września ubiegłego roku Województwo Małopolskie zawarło pierwszą umowę wykonawczą na zakup 6 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, w ramach umowy ramowej z firmą NEWAG S.A. Zakup ten jest finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. Całkowita wartość umowy wynosi ponad 341 mln zł. Pojazdy mają być dostarczone w 2026 r.
Na tym nie koniec. Umowa ramowa - na dostawę 25 sztuk wieloczłonowych EZT - została zawarta przez Województwo Małopolskie 9 września 2024 r. Jej całkowita wartość wynosi ponad 1,3 mld złotych. Na podstawie umowy ramowej, tak jak w tym pierwszym przypadku, samorząd województwa będzie zawierał kolejne umowy wykonawcze na dostawę pojazdów.
- Przed rozpoczęciem kadencji obiecywałem, że do Kolei Małopolskich będą trafiały kolejne pociągi. Pasażerowie chcą podróżować komfortowo i bezpiecznie, a naszym celem jest wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. Dzięki zawartej umowie po Małopolsce będą jeździły nowoczesne pociągi, dostosowane do potrzeb mieszkańców - zaznacza marszałek Łukasz Smółka.
Budowa zaplecza technicznego w Oświęcimiu
Rozwojowi kolei w Małopolsce mają też pomóc nowe inwestycje. W ostatnim czasie w Oświęcimiu ogłoszono inaugurację inwestycji „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim”, której realizację rozpoczęła spółka Koleje Małopolskie.
- Oświęcim z uwagi na swoje usytuowanie stanowi bardzo ważny punkt na szlaku komunikacyjnym łączącym regiony. Zwiększająca się liczba pociągów wiąże się też z koniecznością rozbudowy kolejowej infrastruktury. Dlatego inaugurujemy ważny proces inwestycyjny. Inicjujemy zadanie polegające na budowie i wyposażeniu zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim. Jest to inwestycja o znacznym, wielomilionowym zakresie, za którą odpowiada nasz regionalny przewoźnik, spółka Koleje Małopolskie - zaznacza marszałek Łukasz Smółka.
W ramach przedsięwzięcia zostanie wybudowana baza, umożliwiająca wykonywanie usług serwisowych i naprawczych, przeznaczona przede wszystkim do obsługi taboru eksploatowanego przez Koleje Małopolskie oraz innych przewoźników kolejowych.
