https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

O TYM SIĘ MÓWI. Budowa linii Podłęże - Piekiełko. Kolejowy "Y" ma zrewolucjonizować podróże w Małopolsce

Piotr Tymczak
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Budowa linii kolejowej Podłęże - Piekiełko zupełnie odmieni komunikację w regionie. O tym jak ważna to inwestycja i jakie mogą wiązać się z nią korzyści dla mieszkańców Krakowa i Małopolski w programie Radia Kraków "O tym się mówi" rozmawiali Jacek Bańka z Radia Kraków i Piotr Tymczak z Dziennika Polskiego i Gazety Krakowskiej. A my czekamy na Wasze opinie w komentarzach.

Niedawno ogłoszono przetarg na budowę linii kolejowej na odcinku Podłęże - Gdów. Dzięki tej inwestycji między Krakowem a Gdowem będzie można podróżować pociągiem w czasie ok. 30 minut. Trasa ma być gotowa w 2029 roku.

To tylko fragment wielkiego kolejowego przedsięwzięcia "Podłęże - Piekiełko". W jego ramach, do 2030 roku, ma powstać kolejowy "Y", dzięki któremu z Krakowa do Nowego Sącza będzie można dojechać pociągiem w ok. 1 godz., a do Zakopanego w ok. 1,5 godz.

Inwestycja składa się na modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach inwestycji:

  • stacja Limanowa,

  • Limanowa – bocznica Klęczany,

  • bocznica Klęczany – Nowy Sącz,

  • Chabówka – Rabka Zaryte.

W małopolskich miejscowościach wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Obok Limanowej trwają przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce o długości ok. 3,8 km, który skróci podróże pociągiem do Nowego Sącza.

W toku są postępowania przetargowe na dwa kolejne odcinki:

Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale,

Szczyrzyc – Tymbark.

Komentarze 7

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzechu
Patrząc na postępy prac na odcinku Nowy Sącz-Klęczany to raczej termin nie zostanie dotrzymany
s
stefek
Inwestycja planowana od wielu lat. Nie chcę omawiać procesu jej projektowania, skupmy się na przyszłości.

Po pierwsze proszę nie obiecywać mieszkańcom Gdowa, Szczyrzyca, Limanowej czy Mszany Dolnej czasów dojazdu do Krakowa przewidywanych dla pociągów ekspresowych bo takie nie będą się w tych miastach zatrzymywać, a te które tam się zatrzymają zatrzymają się również na kilkunastu stacjach i przystankach po drodze a to znacząco wydłuża czas podróży.

Po drugie jest ostatni dzwonek aby w budżetach samorządów przewidzieć środki na infrastrukturę towarzyszącą. Kolej buduje tylko to co jej jest niezbędne a otoczenie (dojazdy do przystanków, parkingi ) muszą wybudować samorządy już w tej kadencji. Który o tym myśli?
A
Anka Krakowianka
Gibony, co u Was? Dajecie radę po porażce czy dalej Was trzyma? Kładka w budowie, trasa Mistrzejowicka do przodu, metro coraz większe konkrety, Balice plan rozwoju pod 20 mln/rok.
K
Karol
Sformułowanie linia Y odnosi się do linii kolejowej nr 85, a nie linii Podłęże - Piekiełko
B
Burmistrz Nowej Huty
Tak polepszy podróże jak stacja Kraków Piastów na której budowę wydano ponad 30 milionów złotych a na której to nie zatrzymuje się żaden pociąg TLK oraz IC w kierunku Warszawy,Kielc,Olsztyna czy Gdyni.Wychodzi zatem to że mieszkańcy Huty a w szczegóności Mistrzejowic i Bieńczyc w dalszym ciągu muszą przebijać się przez korki do Krakowa na Dworzec Główny żeby mogli skorzystać z tego rodzaju pociągów.Co na to panowie radni którzy tak ładnie uśmiechali się do tychże mieszkańców przed wyborami a w szczególności Drewnicki i Sęk?Czyżby nie widzieli tego fenomenu?
M
Marcin
Dłuższy tunel będzie na odcinku Szczyrzyc - Tymbark a inwestycja ma się zamknąć powyżej 17mld złotych.
I
Igor
zeby Y nie stal sie pozniej projektem

Z
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska