Niedawno ogłoszono przetarg na budowę linii kolejowej na odcinku Podłęże - Gdów. Dzięki tej inwestycji między Krakowem a Gdowem będzie można podróżować pociągiem w czasie ok. 30 minut. Trasa ma być gotowa w 2029 roku.
To tylko fragment wielkiego kolejowego przedsięwzięcia "Podłęże - Piekiełko". W jego ramach, do 2030 roku, ma powstać kolejowy "Y", dzięki któremu z Krakowa do Nowego Sącza będzie można dojechać pociągiem w ok. 1 godz., a do Zakopanego w ok. 1,5 godz.
Inwestycja składa się na modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach inwestycji:
stacja Limanowa,
Limanowa – bocznica Klęczany,
bocznica Klęczany – Nowy Sącz,
Chabówka – Rabka Zaryte.
W małopolskich miejscowościach wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Obok Limanowej trwają przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce o długości ok. 3,8 km, który skróci podróże pociągiem do Nowego Sącza.
W toku są postępowania przetargowe na dwa kolejne odcinki:
Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale,
Szczyrzyc – Tymbark.