https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Z Krakowa na lotnisko pociągiem. Opcja dla singla. W innym przypadku to już się nie opłaca

Przemysław Franczak
Pociąg z Krakowa na lotnisko w Balicach jedzie 18 minut, kosztuje 20 zł.
Pociąg z Krakowa na lotnisko w Balicach jedzie 18 minut, kosztuje 20 zł. ANDRZEJ BANAS / POLSKA PRESS
Nie ma szybszego i wygodniejszego środka transportu na krakowskie lotnisko niż pociąg. Nie ma też drugiego takiego, który tak by do siebie zniechęcał. Z ekonomicznego punktu widzenia podróżowanie koleją do Kraków Airport nie miało sensu już wcześniej, po podwyżce ceny biletów z 17 do 20 zł po prostu nie ma go jeszcze bardziej.

Rozwiązanie idealne. Trwająca niewiele ponad kwadrans podróż pociągiem z lotniska do centrum Krakowa to wygoda i duży atut. W teorii. W praktyce atrakcyjność i skuteczność publicznego transportu możemy dziś mierzyć liczbą parkingów, które rozlały się po okolicy Kraków Airport, dochodząc niemal do zalewu w Kryspinowie. W fachowej literaturze można by opisać to zjawisko jako parkingi łanowe (na wzór osiedli budowanych pośrodku niczego) – nasz wkład w sztukę zagospodarowania przestrzeni.

Zniechęca nie tylko cena, także niska częstotliwość kursów, ale policzmy. Bilet za 20 złotych czyni podróż pociągiem bezsensowną nawet dla podróżującej pary. W popularnej aplikacji przewozowej zamówimy dojazd z centrum z centrum Krakowa na lotnisko - oczywiście w zależności od pory - za mniej niż 50 zł. Nowa Huta, z Placu Centralnego? 60. To nie są okazje, to standard.

Prywatny transport też w wielu wariantach wychodzi taniej. Za postój na parkingu, z którego bez wysiłku można przejść na piechotę do hali odlotów, zapłacimy za weekend (piątek rano, niedziela wieczorem) 90 zł. Pięć dób, poniedziałek - sobota? 130. A jako się rzekło, są jeszcze tańsze parkingi z dowozem.

Rodzina 2+2 (cena za szynobus z ulgami 65,20 zł) nie ma się nawet nad czym zastanawiać. Grupa przyjaciół tym bardziej. Kolej to już oferta dla singla.

Oczywistym jest, że pociąg do Balic powinien być wpięty w bilet aglomeracyjny (zintegrowany). Dziś to 7 złotych bez zniżek, 3,50 z ulgą za 70-minutowy slot czasowy na podróż, również MPK. Takie rozwiązanie działa na trasie do Wieliczki, nie ma żadnego rozsądnego wytłumaczenia, dlaczego nie może działać do Balic.

Jednak cena to nie wszystko. W idealnym świecie zrównoważonego transportu, o którym w Krakowie tak wiele się mówi (właśnie – głównie mówi), kolejowe kursy lotnisko – Dworzec Główny byłyby nie tylko tańsze, ale również znacznie częstsze (obecnie co pół godziny). Dziś, twierdzą eksperci, na istotne zwielokrotnienie przejazdów nie pozwala kolejowa infrastruktura, ale nawet gdyby ta przeszkoda zniknęła, pojawia się inna. Gdy projektowano i budowano linię do Balic nie stworzono bezkolizyjnego układu tuż obok lotniska i ustawiono tam rogatki. Nie jest to najlepsza koncepcja. Gdyby co rusz miały się opuszczać i podnosić, okolica zostałaby sparaliżowana – przez samochody dojeżdżające, tak, na (około)lotniskowe parkingi.

Dlatego warto przy planach rozbudowy lotniska wziąć pod uwagę to, czego w Krakowie z nieznanych powodów bardzo nie lubimy brać pod uwagę: szerszy obrazek. I razem z Kolejami Małopolskimi i miastem (metro!) spiąć to w nowy i rozsądnie przemyślany projekt. Bo nie ma sensu robić kolejnej drogiej prowizorki. Ruch lotniczy ma być tu coraz większy, a miejsca pod parkingi w Balicach i Cholerzynie jest jeszcze wbrew pozorom bardzo dużo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 2

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomasz
Niedawno na Facebooku podawałem ceny biletów sprzed podwyżki. Dojazd z Sopotu na lotnisko w Gdańsku czy dojazd z Warszawy wschodniej na lotnisko Chopina w Warszawie. Cena Krakowska jest absurdalną cenę w stosunku do tych innych. Za dwukrotnie dłuższy przejazd w Warszawie płaci się dwa razy mniej niż w Krakowie.

Kraków od lat sprawia wrażenie miasta w którym rządzą osoby pazerne i niedbające w ogóle o los mieszkańców i przyjezdnych. Ich brak myślenia negatywnie wpływa na nas wszystkich.
J
Joanna
Więcej takich artykułów, Panie Przemysławie. Cieszy, że dziennikarze dostrzegają problem i piszą w takim tonie. Niepojęte jest dla mnie, jak podróż takim samym pociągiem, po takich samych torach, taką samą odległość, ale w innym kierunku, kosztuje ułamek tego, co liczą sobie na lotnisko. Tzn. wiem, dlaczego tak jest, ale nie powiem :-). A przecież Koleje Małopolskie to świetny środek transportu - z mojego doświadczenia (a podróżuję w sezonie często w celach turystycznych) jest punktualnie, czysto i uprzejmie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska