https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szybkie pociągi do Oświęcimia i Kalwarii Zebrzydowskiej

Grzegorz Skowron
Uruchomienie szybkiej kolei do Skawiny jest przesądzone, do Kalwarii Zebrzydowskiej pociągi może pojadą
Uruchomienie szybkiej kolei do Skawiny jest przesądzone, do Kalwarii Zebrzydowskiej pociągi może pojadą
Kolej. Gminy z zachodniej Małopolski chcą, by także do nich docierały podmiejskie linie.

Za półtora roku pociągami Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będziemy jeździć z Dworca Głównego w Krakowie do Skawiny. Niewykluczone, że później pojedziemy jeszcze dalej - w stronę Oświęcimia i Kalwarii Zebrzydowskiej.

- Wcześniej gminy przygotują drogi, ścieżki rowerowe, parkingi i system transportowy. Ważne, by zrobiły to w taki sposób, aby ludzie chcieli zostawiać auta i rowery na parkingach, przesiadać się do pociągów i komfortowo podróżować do Krakowa do pracy i szkoły, mając jeden bilet aglomeracyjny - mówi marszałek województwa Jacek Krupa. Podkreśla, że samorządy będą mogły otrzymać unijne dotacje na takie działania.

Wczoraj porozumienie z marszałkiem o wspólnych działaniach w tej sprawie podpisali przedstawiciele 6 gmin (Skawiny, Kalwarii Zebrzydowskiej, Brzeźnicy, Spytkowic, Zatora i Przeciszowa). Samorządowcy nie kryją zadowolenia.

- To pierwsza w Polsce taka forma współpracy ościennych gmin ze sobą. Im więcej samochodów zostanie na parkingach, tym mniej będzie przejeżdżać przez Skawinę - mówi burmistrz tego miasta Paweł Kolasa.

WIDEO: Z Miechowa do Krakowa szybciej i bez korków - otwarcie nowej linii w grudniu 2015 r.

Autor: Marcin Karkosza

Z kolei burmistrz Kalwarii Zebrzydowskiej Augustyn Ormanty porozumienie nazywa historycznym. Uważa, że sytuacja w komunikacji jest niepokojąca, a prywatni przewoźnicy są zaborczy. - Przywrócenie linii kolejowej w gminach położonych na przedmieściach Krakowa ułatwi rozwój i umożliwi dostęp do Krakowa - podkreśla Bogusław Antos, wójt Brzeźnicy.

Optymizm i chęci samorządowców są bardzo ważne, ale to jednak nie one będą decydujące w sprawie puszczenia pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dalej niż do Skawiny.

- W pierwszej kolejności zostaną wykonane analizy, które pokażą, czy na tych trasach jest takie zainteresowanie transportem kolejowym, że uruchamianie pociągów jest uzasadnione - zastrzega Agnieszka Grybel-Szuber, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego.

Przeprowadzenie takich badań jest tym bardziej zasadne, że władze Małopolski właśnie rezygnują z połączeń kolejowych z Krakowa do Oświęcimia przez Spytkowice. W grudniu zeszłego roku pod naciskiem włodarzy wspomnianych sześciu gmin przywróciły linię Kraków - Oświęcim, ale okazało się, że jednak niewiele osób jeździ tymi pociągami. Duża w tym wina ciągłych remontów. Kiedy jednak zostanie wybudowana nowa łącznica kolejowa, pozwalająca jechać pociągami z Dworca Głównego w Krakowie od razu w stronę Skawiny (z pominięciem dworca w Płaszowie), podróż pociągiem stanie się konkurencją wobec busów i samochodów.

Uruchomione do tej pory trasy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dowodzą, że taki scenariusz się sprawdza. Hitem okazała się pierwsza linia do Wieliczki, z której korzysta coraz więcej osób. Ten sam trend widać na linii do Miechowa. Za nieco ponad miesiąc szybkie pociągi lokalne mają kursować do Tarnowa i stać się alternatywą dla busów oraz autobusów. Zachętą do przesiadki do pociągu mają być parkingi dla aut budowane przy dworcach na trasie szybkiej kolei.

Na to samo liczą władze Skawiny. - Mamy plan mobilności, dokumentację na budowę parkingu „parkuj i jedź” na 500 miejsc - informuje Tomasz Ożóg, wiceburmistrz Skawiny.

Podobne zamierzenia mają być podjęte w gminach zachodniej Małopolski. Jeśli specjaliści orzekną, że warto tam doprowadzić kolej aglomeracyjną, samorządy zainwestują w parkingi przy dworcach i tak zorganizują swoją komunikację publiczną, by dowoziła pasażerów na przystanki kolejowe.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jagoda
LUDZIE Z LEŃCZ NIE MAJĄ ŻADNEGO POŁĄCZENIA WIĘC SKA DO SKAWINY GDZIE JEŻDŻĄ SETKI AUTOBUSÓW NA NIC SIĘ ZDA. Z NASZEJ MIEJSCOWOŚCI JECHAĆ DO SKAWINY FATALNĄ DROGĄ NA KTÓREJ JEST 5 PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH MIJA SIĘ Z CELEM. POCIĄG SKA MUSI KURSOWAĆ DO KALWARII LANCKOR. NIGDY NIE NALEŻY PRZYWRACAJĄC POCIĄG LIKWIDOWAĆ GO PO 2 MIESIĄCACH PONIEWAŻ POŁĄCZENIA LIKWIDOWANE PRZEZ KILKA LAT ZNOWU KILKA LAT TRZEBA JE ODBUDOWYWAĆ. LUDZIE MUSZĄ MIEĆ CZAS ABY SIĘ PRZEKONAĆ.
k
kraqs
Taki przystanek musi byc, po prostu musi. Przy Lublanskiej/Bora i Opolskiej jest tyle biurowcow, a rosna nowe.
G
Gość
Apropos badania popularności trasy-fajnie jeśli już ktoś to robi, to logicznie myślący człowiek robiłby to używając mózgu. Kto bada popularność linii na trasie z Oświęcimia przez Skawinę w okresie, kiedy pasażerowie w związku z remontami przez dłuższy czas przesiadali się w Skawinie na autobus, ponieważ pociąg dalej już do Krakowa nie jechał. Ktoś kto tak przeprowadza badania powinien dostać naganę, a tak bezmózgowo przeprowadzone badania powinny być schowane do szuflady a nie analizowane. Korzystałam z tej trasy wielokrotnie od jej ponownego otwarcia i ręce opadają na takiego analityka i taki poziom podejmowania decyzji o zamknięciu linii. Na miejscu decydenta wstydziłabym się, że udowadniam swoje ograniczenie myślenia...
z
zzz
Dlaczego poza aglomeracją?
To pytanie do pana Krupy i Sowy i ich przyjaciół
G
Gość
Dlaczego nie piszą od kilku dni o tym że w Krakowie będzie 77 nowych przegubowych autobusów solarisa w przyszłe wakacje albo o tym że Krakowskie lotnisko bile rekordy w statystykach pasażerskich wzrost o 19%.
p
poza
Chrzanów jest obsługiwany przez Koleje Małopolskie a nie będzie przez SKA. Jest poza aglomeracją a to kolej aglomeracyjna.
x
xxxx
A Chrzanów należy do Aglomeracji Krakowskiej? (bo to kolej aglomeracyjna jest). Chrzanów jest w Małopolsce i jest obsługiwany przez Koleje Małopolskie.
a
abc
trend trendem ale odnosnie linii miechów-krakow nie sposob puszczac dłuzsze składy?ludzie stoja snisnieci jak sledzie zwłaszcza w godzinach porannych i tak jest od wielu miesiecy
K
KRK
Od kiedy Sędziszów leży w Małopolsce ????? Niech zrobią referendum za przyłączeniem do nas i kolej wtedy powinna tam dojeżdżać !!!!!
k
krak
szkoda że na płd od krakowa nie jeżdżą, stoje codziennie w mega korku na zakopiance
g
g f
Wracamy do czasów komuny w których większość pracowników z okolicznych wiosek i miasteczek dojeżdżało do pracy w Krakowie koleją .
Różnica jest taka ,że za komuny była bieda i ludzie nie mieli samochodów a teraz są takie trudności z dojazdem i parkowaniem samochodu ,że z innych powodów ludzie będą korzystać z kolei .
Jak zwał tak zwał komuna górą .
o
op
Czyli każdy marszałek pracuje dla swoich.
A co w tej sprawie zrobił burmistrz Chrzanowa?
Siedział na stołku?
A co zrobili radni z Chrzanowa?
Siedzieli na ławach?
A
AS
Rzeczywiście - wg planów (patrz www.malopolska .pl) SKA ma dochodzić tylko do Trzebini.
Może by pan Krupa wypowiedział się w tej sprawie?
z
zx
Ale E30 to tylko do Trzebini.
Czy władze Małopolski zadecydowały, że Chrzanów pozostanie poza SKA?
p
pozdro
Tam bedzie 4lata modernizacji linii e 30 krakow katowice puki co tam nawet pospieszne nie jezdza przemysl - wroclaw bo jada przez czestochowe. Kolo 2021 pewnie uruchomia ska 3 w pelnej krasie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska