Tak wyglądał Dworzec Główny bez Galerii Krakowskiej [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Narodowe Archiwum Cyfrowe, archiwum Gazety Krakowskiej
Archiwum Narodowe w Krakowie, Południowa Dyrekcja Okręgowych Kolei Państwowych w Krakowie, sygn. 29/741/3350
Archiwum Narodowe w Krakowie, Południowa Dyrekcja Okręgowych Kolei Państwowych w Krakowie, sygn. 29/741/3350 fot. Archiwum Narodowe w Krakowie
Udostępnij:
13 października 1847 roku otwarto Dworzec Główny w Krakowie. Uruchomiono wtedy linię kolejową do Mysłowic. Zobacz, jak kiedyś wyglądał dworzec i jego okolice.

WIDEO: Mówimy po krakosku

Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Inflacja przyhamuje na jesieni

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jedno, co się nie zmieniło, to taksówkarze "betony" okupujący" postoje przy Pawiej i oszukujący przyjezdnych pasażerów.

k
krakowiaczek jeden

i komu to przeszkadzało obrzydliwa galeria z fatalnie rozwiązanym ruchem samochodów to wstyd dla królewskiego miasta

P
Pietrek

Tempo i rozmach, z jakim różnej maści łże-urbaniści zniszczyli ten kawałek miasta jest zatrważający.

K
Krak

To bardzo przykre, że piękny, zabytkowy budynek dworca stoi pusty, a podróżni muszą się przeciskać z bagażami przez galerię handlową, która w tym miejscu, a zwłaszcza w tym kształcie nigdy nie powinna była powstać. Kompletnie zniszczona urbanistyka i funkcja tego ważnego dla Krakowa miejsca.

G
Gosc

Zburzyc cala nowa infrstrukture dworcowa.Wybudowac nowy bar Smok I wrocimy do starego dziadostwa .Brakuje mi tego dawnego brudu I smrodu.

N
Nick
December 17, 2017, 12:30, is:

I wonder when JM and the team will be billed for destroying the tissue of this well-deserved historic city. Putting the Gallery in the vicinity or instead of the station is a scandal that will have an impact on many generations but also an example of how to explore some of the most important places in Krakow. Anyway, after such a long period of rule by this team, virtually all districts are already scarred. A city stuck with no order and composition with buildings without any broader architectural concept. It is practically impossible to move on a business day because everything is stuck in traffic, the fastest way to move on foot. But the president's wallet is stuffed as much as possible - the richest of all city presidents. So undoubtedly the success achieved. Bravo.

5 listopada, 5:43, fb:

After all, he did not go alone.

He came across village and jars of about 300,000, who have a history of Krakow in their nose just look where better to do and rent an apartment, they choose people who made a pigsty from the city

I'm English and I love seeing these old photos of places I know well. Thank you for the Archive website address. Please do more articles with old photos. How about one with old photos of the football stadiums in Krakow?

G
Gość

To były piękne czasy jak nie było galerii...

y
yeu

Pociąg osobowy do stacji Wieliczka Rynek stoi na peronie drugim a

f
fb
17 grudnia 2017, 12:30, is:

Ciekawe kiedy JM wraz z ekipą zostanie rozliczony za zniszczenie tkanki tego zasłużonego historycznego miasta. Wsadzenie Galerii w okolice albo w zamian dworca to skandal który będzie miał swoje oddziaływanie na wiele pokoleń ale i przykład jak można zbadziewić jedne z najważniejszych miejsc w Krakowie. Zresztą po tak długim okresie rządów tej ekipy zbadziewione są już praktycznie wszystkie dzielnice. Miasto natkane bez ładu i składu budynkami bez żadnej szerszej koncepcji architektonicznej. Poruszać się w dzień roboczy praktycznie nie da bo wszystko stoi w korkach, najszybciej można poruszać się na piechotę. Ale portfel prezydenta wypchany na ile tylko można - najbogatszy ze wszystkich prezydentów miast. Czyli niewątpliwie sukces osiągnięty. Brawo.

Przecież sam się nie wybrał

Najechało się wioskowych i słoików ok. 300 000 , którzy w nosie mają historię Krakowa tylko patrzą gdzie lepiej zrobić i wynająć mieszkanie to wybierają do władz ludzi ,którzy z tego miasta zrobili chlew

o
oj tam
i są to lata 70-te
i
is
Ciekawe kiedy JM wraz z ekipą zostanie rozliczony za zniszczenie tkanki tego zasłużonego historycznego miasta. Wsadzenie Galerii w okolice albo w zamian dworca to skandal który będzie miał swoje oddziaływanie na wiele pokoleń ale i przykład jak można zbadziewić jedne z najważniejszych miejsc w Krakowie. Zresztą po tak długim okresie rządów tej ekipy zbadziewione są już praktycznie wszystkie dzielnice. Miasto natkane bez ładu i składu budynkami bez żadnej szerszej koncepcji architektonicznej. Poruszać się w dzień roboczy praktycznie nie da bo wszystko stoi w korkach, najszybciej można poruszać się na piechotę. Ale portfel prezydenta wypchany na ile tylko można - najbogatszy ze wszystkich prezydentów miast. Czyli niewątpliwie sukces osiągnięty. Brawo.
a
aka
priorytet dworca należy przywrócić w tym miejscu. Wstyd i rozczarowanie dla przyjezdnych stanowi wyjście podróżnych na koszmarne Kurniki i Ogrodowa lub po stronie wschodniej na Bosacką. Obcym inwestorom komercyjny sprzedano najcenniejsze tereny miasta, łamiąc względny bezpieczeństwa pasażerów. Piękny i historyczny gmach dworca krakowskiego musi ponownie służyć miastu, przynajmniej częściowo jako STACJA MIASTO KRAKÓW dla linii aglomeracyjnych, zwłaszcza relacji Balice-Kraków Miasto-Wieliczka.
A
Anna
Kochani! dziękuję bardzo serdecznie za te wspominki i zdjęcia 'tamtego kochanego Krakowa;każda dzielnica z własnym parkiem,ulice bez smrodu.wokół budynków dużo drzew i zieleni,Bezpieczeństwo wokół osiedli,bloki 2 lub 4 piętrowe,niewiele samochodów.Uporządkowana sprawa meldunków-porządek.Obecnie ;brud,smród i totalny bałagan żeby nie powiedzieć bajzel!!
a
aka
Kraków jedyne miasto w Polsce z linią kolejowa, ale bez dworca kolejowego. Zastąpiono go ohydnymi śluzami w pasażach handlowych wychodzącymi na bardzo brzydkie zaułki miasta.. Ktoś mówi, że lepiej niż było ?  Drodzy Państwo, piękny zabytkowy dworzec jest pustostanem, a przed nim na rozległym placu kiermasze i imprezy Gal. Karkowskiej, lodowisko... Natomiast wyjście z peronów jest z jednej strony na ciasny postój "busików" przy Ogrodowej jak na "zadupiu" gdzieś na Ukrainie, a z drugiej na koszmarny węzeł komunikacyjny, gdzie po okolicznych ulicach miotają się turyści, zwłaszcza "skośnoocy" - pytając gdzie TEN PIEKNY KRAKÓW ? Tak wygląda metropolia europejska ? ...Przywrócenie funkcji staremu dworcowi jest rozwiązaniem ratunkowym...... najcenniejsze grunty w centrum miasta przehandlowano, tworząc koszmarny trakt komunikacyjny od Worcella, Kurnik do Ogrodowej ... bez "przestrzeni oddechu" dla dworcowych funkcji obydwu wyjść z GK......JEDYNE ROZWIAZANIE to ten piękny "pustostan" z rozległym placem NALEZY PRZYWRÓCIC pasażerom wraz z przyległym stylowym peronem 2, jako stację KRAKÓW MIASTO (główny niech zostanie w podziemiu pod peronami) tylko do obsługi linii BALICE - Kraków Gł. - KRAKÓW MIASTO - Wieliczka i z powrotem. Wieliczka - KRAKÓW MIASTO - Balice ! TO JEST jedyne rozwiązanie RATUNKOWE dla Krakowa uruchomienie starego peronu 2, przynajmniej dla relacji turystycznych (także do Łagiewnik-Kalwarii-Wadowic) z wyjściem / wejściem podróżnych do miasta przez historyczny budynek dworca (KRAKÓW MIASTO) . na plac kolejowy przed nim. To miejsce jest znakomicie skomunikowane. Pawia między Worcella a Ogrodową jest najbrzydszym miejscem .... . MDA/RDA jest "koszmarny" (cały węzeł komunikacyjny też) mam nadzieję, że nie dojdzie do realizacji nadbudowy hotelowej - ku udręce przyszłych gości.......
K
Krystol
Zdjęcie nr 11 przedstawia roxkład jazdy PKS
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie