https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tak wyglądał Dworzec Główny bez Galerii Krakowskiej [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Narodowe Archiwum Cyfrowe, archiwum Gazety Krakowskiej
Archiwum Narodowe w Krakowie, Południowa Dyrekcja Okręgowych Kolei Państwowych w Krakowie, sygn. 29/741/3350
Archiwum Narodowe w Krakowie, Południowa Dyrekcja Okręgowych Kolei Państwowych w Krakowie, sygn. 29/741/3350 fot. Archiwum Narodowe w Krakowie
13 października 1847 roku otwarto Dworzec Główny w Krakowie. Uruchomiono wtedy linię kolejową do Mysłowic. Zobacz, jak kiedyś wyglądał dworzec i jego okolice.

WIDEO: Mówimy po krakosku

Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jedno, co się nie zmieniło, to taksówkarze "betony" okupujący" postoje przy Pawiej i oszukujący przyjezdnych pasażerów.

k
krakowiaczek jeden

i komu to przeszkadzało obrzydliwa galeria z fatalnie rozwiązanym ruchem samochodów to wstyd dla królewskiego miasta

P
Pietrek

Tempo i rozmach, z jakim różnej maści łże-urbaniści zniszczyli ten kawałek miasta jest zatrważający.

K
Krak

To bardzo przykre, że piękny, zabytkowy budynek dworca stoi pusty, a podróżni muszą się przeciskać z bagażami przez galerię handlową, która w tym miejscu, a zwłaszcza w tym kształcie nigdy nie powinna była powstać. Kompletnie zniszczona urbanistyka i funkcja tego ważnego dla Krakowa miejsca.

G
Gosc

Zburzyc cala nowa infrstrukture dworcowa.Wybudowac nowy bar Smok I wrocimy do starego dziadostwa .Brakuje mi tego dawnego brudu I smrodu.

N
Nick
December 17, 2017, 12:30, is:

I wonder when JM and the team will be billed for destroying the tissue of this well-deserved historic city. Putting the Gallery in the vicinity or instead of the station is a scandal that will have an impact on many generations but also an example of how to explore some of the most important places in Krakow. Anyway, after such a long period of rule by this team, virtually all districts are already scarred. A city stuck with no order and composition with buildings without any broader architectural concept. It is practically impossible to move on a business day because everything is stuck in traffic, the fastest way to move on foot. But the president's wallet is stuffed as much as possible - the richest of all city presidents. So undoubtedly the success achieved. Bravo.

5 listopada, 5:43, fb:

After all, he did not go alone.

He came across village and jars of about 300,000, who have a history of Krakow in their nose just look where better to do and rent an apartment, they choose people who made a pigsty from the city

I'm English and I love seeing these old photos of places I know well. Thank you for the Archive website address. Please do more articles with old photos. How about one with old photos of the football stadiums in Krakow?

G
Gość

To były piękne czasy jak nie było galerii...

y
yeu

Pociąg osobowy do stacji Wieliczka Rynek stoi na peronie drugim a

f
fb
17 grudnia 2017, 12:30, is:

Ciekawe kiedy JM wraz z ekipą zostanie rozliczony za zniszczenie tkanki tego zasłużonego historycznego miasta. Wsadzenie Galerii w okolice albo w zamian dworca to skandal który będzie miał swoje oddziaływanie na wiele pokoleń ale i przykład jak można zbadziewić jedne z najważniejszych miejsc w Krakowie. Zresztą po tak długim okresie rządów tej ekipy zbadziewione są już praktycznie wszystkie dzielnice. Miasto natkane bez ładu i składu budynkami bez żadnej szerszej koncepcji architektonicznej. Poruszać się w dzień roboczy praktycznie nie da bo wszystko stoi w korkach, najszybciej można poruszać się na piechotę. Ale portfel prezydenta wypchany na ile tylko można - najbogatszy ze wszystkich prezydentów miast. Czyli niewątpliwie sukces osiągnięty. Brawo.

Przecież sam się nie wybrał

Najechało się wioskowych i słoików ok. 300 000 , którzy w nosie mają historię Krakowa tylko patrzą gdzie lepiej zrobić i wynająć mieszkanie to wybierają do władz ludzi ,którzy z tego miasta zrobili chlew

o
oj tam
i są to lata 70-te
i
is
Ciekawe kiedy JM wraz z ekipą zostanie rozliczony za zniszczenie tkanki tego zasłużonego historycznego miasta. Wsadzenie Galerii w okolice albo w zamian dworca to skandal który będzie miał swoje oddziaływanie na wiele pokoleń ale i przykład jak można zbadziewić jedne z najważniejszych miejsc w Krakowie. Zresztą po tak długim okresie rządów tej ekipy zbadziewione są już praktycznie wszystkie dzielnice. Miasto natkane bez ładu i składu budynkami bez żadnej szerszej koncepcji architektonicznej. Poruszać się w dzień roboczy praktycznie nie da bo wszystko stoi w korkach, najszybciej można poruszać się na piechotę. Ale portfel prezydenta wypchany na ile tylko można - najbogatszy ze wszystkich prezydentów miast. Czyli niewątpliwie sukces osiągnięty. Brawo.
a
aka
priorytet dworca należy przywrócić w tym miejscu. Wstyd i rozczarowanie dla przyjezdnych stanowi wyjście podróżnych na koszmarne Kurniki i Ogrodowa lub po stronie wschodniej na Bosacką. Obcym inwestorom komercyjny sprzedano najcenniejsze tereny miasta, łamiąc względny bezpieczeństwa pasażerów. Piękny i historyczny gmach dworca krakowskiego musi ponownie służyć miastu, przynajmniej częściowo jako STACJA MIASTO KRAKÓW dla linii aglomeracyjnych, zwłaszcza relacji Balice-Kraków Miasto-Wieliczka.
A
Anna
Kochani! dziękuję bardzo serdecznie za te wspominki i zdjęcia 'tamtego kochanego Krakowa;każda dzielnica z własnym parkiem,ulice bez smrodu.wokół budynków dużo drzew i zieleni,Bezpieczeństwo wokół osiedli,bloki 2 lub 4 piętrowe,niewiele samochodów.Uporządkowana sprawa meldunków-porządek.Obecnie ;brud,smród i totalny bałagan żeby nie powiedzieć bajzel!!
a
aka
Kraków jedyne miasto w Polsce z linią kolejowa, ale bez dworca kolejowego. Zastąpiono go ohydnymi śluzami w pasażach handlowych wychodzącymi na bardzo brzydkie zaułki miasta.. Ktoś mówi, że lepiej niż było ?  Drodzy Państwo, piękny zabytkowy dworzec jest pustostanem, a przed nim na rozległym placu kiermasze i imprezy Gal. Karkowskiej, lodowisko... Natomiast wyjście z peronów jest z jednej strony na ciasny postój "busików" przy Ogrodowej jak na "zadupiu" gdzieś na Ukrainie, a z drugiej na koszmarny węzeł komunikacyjny, gdzie po okolicznych ulicach miotają się turyści, zwłaszcza "skośnoocy" - pytając gdzie TEN PIEKNY KRAKÓW ? Tak wygląda metropolia europejska ? ...Przywrócenie funkcji staremu dworcowi jest rozwiązaniem ratunkowym...... najcenniejsze grunty w centrum miasta przehandlowano, tworząc koszmarny trakt komunikacyjny od Worcella, Kurnik do Ogrodowej ... bez "przestrzeni oddechu" dla dworcowych funkcji obydwu wyjść z GK......JEDYNE ROZWIAZANIE to ten piękny "pustostan" z rozległym placem NALEZY PRZYWRÓCIC pasażerom wraz z przyległym stylowym peronem 2, jako stację KRAKÓW MIASTO (główny niech zostanie w podziemiu pod peronami) tylko do obsługi linii BALICE - Kraków Gł. - KRAKÓW MIASTO - Wieliczka i z powrotem. Wieliczka - KRAKÓW MIASTO - Balice ! TO JEST jedyne rozwiązanie RATUNKOWE dla Krakowa uruchomienie starego peronu 2, przynajmniej dla relacji turystycznych (także do Łagiewnik-Kalwarii-Wadowic) z wyjściem / wejściem podróżnych do miasta przez historyczny budynek dworca (KRAKÓW MIASTO) . na plac kolejowy przed nim. To miejsce jest znakomicie skomunikowane. Pawia między Worcella a Ogrodową jest najbrzydszym miejscem .... . MDA/RDA jest "koszmarny" (cały węzeł komunikacyjny też) mam nadzieję, że nie dojdzie do realizacji nadbudowy hotelowej - ku udręce przyszłych gości.......
K
Krystol
Zdjęcie nr 11 przedstawia roxkład jazdy PKS
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska