Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak wyglądałyby kamienice bez reklam [ZDJĘCIA]

Piotr Rąpalski
Floriańska 20 i 22. Zza reklam prawie nie widać elewacji
Floriańska 20 i 22. Zza reklam prawie nie widać elewacji Andrzej Banaś
W ciągu ostatnich dwóch tygodni krakowska straż miejska interweniowała 124 razy w sprawie łamania przepisów o parku kulturowym. Nałożono 64 mandaty na łączną kwotę 4,7 tys. zł, a 22 sprawy skierowano do sądu. Trzy razy konfiskowano też towar nielegalnym handlarzom.

Przepisy o parku kulturowym nakazują, aby szyldy reklamowe w Starym Mieście miały maksymalnie 80 cm długości i 60 cm wysokości. Z kolei powierzchnia reklamy wiszącej na elewacji nie może przekraczać 1 mkw. Reklamy nie mogą też wisieć niżej niż 2,5 metra i wyżej niż linia. Wprowadzono ponadto zakaz używania neonów i eksponowania więcej niż jednej reklamy dla jednego podmiotu gospodarczego.

- Sami nie demontujemy szyldów niezgodnych z przepisami, ale wzywamy do tego właścicieli - mówi Anna Włodarczyk, koordynator zespołu kontrolnego ds. parku kulturowego. - Jeśli jednak ktoś się nie dostosuje, straż miejska nawet codziennie może karać go mandatem do 500 zł.

Urzędnicy przyjęli też zasadę, że każdy kolejny mandat nakładany na tę samą osobę będzie wyższy. To powinno zmusić niepokornych do zmiany szyldu, bo inaczej mogą zapłacić nawet 15 tys. zł kary w miesiącu.

- Nasze działanie to nie jednorazowa akcja. Będziemy prowadzić kontrole do skutku - zapewnia Marek Anioł, rzecznik straży miejskiej.

Kontrole wyłapują też reklamy, które wiszą bez wymaganych pozwoleń. Reklama na budynku zabytkowym musi mieć zgodę konserwatora zabytków i pozytywną opinię głównego plastyka miasta.

- Już widzę dużą zmianę. Szczególnie na Szewskiej gdzie zniknęły reklamy z wyższych partii budynków i odsłoniła się piękna architektura -mówi Jacek Stokłosa, główny plastyk miasta.

Reklamy znikają też ze słupów oświetleniowych. Służby ścigają ponadto tzw. "staczy", czyli osoby stojące na chodniku i trzymające tablice z informacją o danym sklepie czy firmie. Odsłaniają się również przykryte foliami reklamowymi witryny. Park kulturowy pozwala na zasłonięcie ich tylko w 20 proc.

Oczywiście szyldy i reklamy nigdy całkowicie nie znikną z ulic Krakowa. Postanowiliśmy jednak pokazać naszym Czytelnikom, jak bez nich wyglądałyby piękne, zabytkowe kamienice w centrum miasta. Dzięki komputerowej obróbce "oczyściliśmy" elewacje trzech kamienic przy ulicy Floriańskiej. Efekt na zdjęciach powyżej.

Euro 2012 w Krakowie: zdjęcia, wideo, informacje! [SERWIS SPECJALNY]

Konkurs "Buty w obiektywie!" Zobacz zgłoszone zdjęcia i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska