https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Koniec z reklamowym chaosem w Oświęcimiu? Trwają prace nad uchwałą krajobrazową. Głos w sprawie mogą zabrać mieszkańcy

Bogusław Kwiecień
Chaos reklamowy dotyczy zarówno zabytkowego centrum Oświęcimia, poszczególnych osiedli, jak i głównych dróg przecinających miasto
Chaos reklamowy dotyczy zarówno zabytkowego centrum Oświęcimia, poszczególnych osiedli, jak i głównych dróg przecinających miasto Archiwum Gazety Krakowskiej / Bogusław Kwiecień
Brzydkie reklamy, szyldy i banery według dowolnego uznania właścicieli to obecnie dominujący element krajobrazu ulic i placów w Oświęcimiu. Sytuację ma poprawić uchwała krajobrazowa. Każdy z mieszkańców może wypowiedzieć się w sprawie w ramach konsultacji, które potrwają od 21 listopada do 1 grudnia.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Szyldy i reklamy w Oświęcimiu według własnego uznania

Chaos reklamowy dotyczy zarówno zabytkowego centrum Oświęcimia, poszczególnych osiedli, jak i głównych dróg przecinających miasto. Ewidentnie odbija się źle na wyglądzie miasta, ale także bezpieczeństwie w przypadku reklam znajdujących się w sąsiedztwie dróg.

Procedura przygotowania uchwały krajobrazowej, która określi zasady umieszczania reklam na budynkach, obiektach małej architektury, czy ogrodzeniach rozpoczęła się w maju tego roku od przyjęcia przez Radę Miasta uchwały intencyjnej. Następnie miasto podpisało umowę z firmą, która przygotowuje zasady planowania i projektowania reklam. Jednym z kolejnych etapów są konsultacje społeczne z udziałem mieszkańców.

Od 21 listopada do 1 grudnia na stronie internetowej miasta dostępna będzie ankieta. Oświęcimianie będą mieli możliwość podzielenia się opiniami i uwagami na temat reklam znajdujących się w mieście. Etap konsultacji obejmuje także podmioty gospodarcze, instytucje, osoby fizyczne.

Ostateczna uchwała musi pogodzić interesy miasta i przedsiębiorców

W urzędzie miasta zauważają, że ostateczna uchwała krajobrazowa musi pogodzić interesy miasta i przedsiębiorców. Jej przygotowanie i przyjęcie będzie procesem długotrwałym. Małgorzata Potaczek, naczelnik Wydziału Architektury i Urbanistyki w oświęcimskim urzędzie szacuje, że przyjęcie uchwały zajmie co najmniej dwa lata.

Konieczne jest jej zaopiniowanie i uzgodnienie z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, Małopolskim Urzędem Marszałkowskim i Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Ponadto będzie też czas dla podmiotów gospodarczych, instytucji, osób fizycznych na dostosowanie reklam do wymogów przyjętej ostatecznie uchwały krajobrazowej.

Urząd przekonuje, że dzięki uchwale skorzystają także przedsiębiorcy. Uchwała wyraźnie określi zasady planowania i projektowania reklam. Przedsiębiorcy będą mieć pewność, że ich szyldy będą lepiej widoczne i nie zginą w natłoku innych reklam.

Jednocześnie poprawi estetykę miasta. Krzykliwe, brzydkie, mocno zniszczone banery nie będą też przysłaniać ładnych miejsc czy odnowionych budynków, zabytkowych kamienic.

Uchwała krajobrazowa to dokument, który reguluje zasady umieszczania reklam na budynkach, ogrodzeniach, w tym billboardy, banery i szyldach w całym mieście. Zarówno przy ulicach jak i na prywatnych posesjach. Każdy będzie musiał dostosować swoje reklamy to zapisów uchwały.

Jedynie reklamy, które miały wcześniej uzyskaną zgodę budowlaną pozostaną niezmienione.

Jedna z pierwszych spraw w nowej kadencji władz Oświęcimia

Uchwała krajobrazowa stała się jest jedną z pierwszych spraw, jaką zajęły się władze Oświęcimia w nowej kadencji. Według radnej KOS 2018 Agnieszki Komendery i zarazem przewodniczącej Zarządu Osiedla Stare Miasto uporządkowanie przestrzeni miejskiej jeśli chodzi o reklamy, to istotna sprawa dla miasta i powinna być zrealizowana już w poprzedniej kadencji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska