https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów: parkingi czekają zmiany. Kary za będą postój niższe

Andrzej Skórka
Na parkingach miesięcznie wlepianych jest 1,5 tysiąca kar
Na parkingach miesięcznie wlepianych jest 1,5 tysiąca kar Andrzej Skórka
Stawki mandatów za brak opłaty parkingowej w Tarnowie czeka obniżka. Mniejszą karę zapłacą jednak tylko ci, którzy do kasy udadzą się w ciągu tygodnia od przyłapania na omijaniu przepisów obowiązujących w płatnej strefie. Targowiska Miejskie chcą wprowadzić nowe zasady już od stycznia.

Teraz tzw. opłata dodatkowa wynosi 50 zł. Muszą ją zapłacić osoby pozostawiające samochód bez wykupionej karty parkingowej, przekraczające opłacony czasu postoju albo usiłujące wielokrotnie wykorzystać zużyte blankiety. Miesięcznie z takich powodów kontrolerzy z Targowisk Miejskich wypisują nawet 1,5 tysiąca blankietów wezwań dla kierowców. 40-50 procent z nich zgłasza się i płaci karę.

- Pójdziemy na rękę tym, którzy poczuwają się do winy i skłonni są od razu uregulować należność - zapowiada Jacek Chrobak, dyrektor Targowisk Miejskich. - Takie osoby już niedługo zapłacą mniej. Warunek będzie jeden - opłatę skalkulowaną na poziomie 30 zł trzeba będzie uiścić w ciągu 7 dni kalendarzowych od wymierzenia kary. Kto tego nie zrobi, prędzej czy później będzie musiał z portfela wyciągnąć już 50 zł.

- Wreszcie jakaś sensowna zmiana. Oby tylko nie było tak, że kary będą się sypać zanim człowiek zdąży kupić kartę w kiosku i wrócić z nią do samochodu - komentuje Paweł Kukla, jeden z kierowców, których zapytaliśmy wczoraj o zdanie. Targowiska przyznają, że pójście na rękę kierowcom to jedna strona medalu. Drugą są koszty egzekucji opłat od opornych. - My administrujemy parkingami dopiero od wakacji, ale z doświadczeń innych miast wiemy, że koszty takiego postępowania wynoszą średnio nawet 20 złotych - mówi dyr. Chrobak.

Od stycznia zmienić się mają również zasady dotyczące samochodów z identyfikatorami dla inwalidów. W tej chwili takie pojazdy mogą bezpłatnie parkować w dowolnym miejscu strefy płatnego parkowania. Wkrótce uprawniać będą one do darmowego postoju tylko w miejscach wyznaczonych. Kto chciałby nadal bezpłatnie parkować samochód w dowolnym punkcie strefy, będzie musiał w Targowiskach Miejskich uzyskać nowy rodzaj identyfikatora "I".

- Otrzymamy go na konkretny samochód, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia jego właściciela. Dzięki temu wyeliminujemy przypadki wypożyczania europejskiej karty inwalidy osobom nieuprawnionym albo jej kserowania - zapowiada szef Targowisk Miejskich.

Inne nowinki regulaminu to zapis o możliwości płatności mobilnych za postój. Taka zmiana pozwoli uiszczać je za pomocą telefonu komórkowego - poprzez SMS lub wykorzystując aplikację internetową. Zaletą tego systemu będzie płacenie za faktyczny czas postoju, a nie za pełne godziny. Wszystkie regulaminowe nowinki zatwierdzić musi rada miejska, ale projekt stosownej uchwały trafi pod obrady jeszcze w tym miesiącu.

Targowiska potwierdzają jednocześnie wcześniejsze informacje o tym, że na ulicach miasta w pierwszych miesiącach przyszłego roku zainstalowane zostaną parkomaty. W projekcie budżetu znaleźć się mają pieniądze na zainstalowanie kilkudziesięciu takich automatów. Maszyny przystosowane będą do współpracy z Kartą Miejską, dzięki czemu jej posiadacze za postój zapłacą nieco mniej niż przyjezdni.

Kraków: słynne krypty w fatalnym stanie [ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Staśka
Nie od rzeczy będzie tu wspomnieć o rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
§ 18. 1. Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
2. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
S
Staśka
Nie od rzeczy będzie tu wspomnieć o rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
§ 18. 1. Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
2. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
c
czytelnik
Tarnów: parkingi czekają zmiany. Kary za będą postój niższe.
Kary za będą postój niższe!!!!
Litości!!!
Kto pisze takie teksty?
Gazeta chce opłat za niektóre artykuły.
ŻENADA.
Oni uważają, że nic się nie stało.
B
BOSP
W świetle obowiązujących przepisów różnicowanie wysokości opłaty dodatkowej w zależności od czasu w jakim zostanie uiszczona jest niedopuszczalne.Po pierwsze przepsiy ustawy wskazują ,że dodatkową pobiera się w przypadku nieuiszczenia opłaty za parkowanie koniec kropka .Nie ma więc mowy o pobieraniu opłaty dodatkowej w innych przypadkach np. niewyłożenia kwitu z parkomatu lub blankietu abonamentu za szybą co wprowadzili kiedyś krakowscy radni .Po drugie ustawa nakazuje radzie miasta jedynie ustalenie wysokości opłaty dodatkowej ( a nie opłat dodatkowych ) oraz określenie sposobu jej pobierania i nic tutaj radni niech nie kombinują aby pod pretekstem określenia sposobu pobrania opłaty wprowadzać w rzeczywistości dwie opłaty dodatkowe o różnych wysokościach .W orzecznictwie sądów wyraźnie akcentowano ,że określenie sposobu pobrania opłaty dodatkowej sprowadza się jedynie do wskazania technicznego sposobu dokonania jej wpłaty czyli gdzie i w jaki sposób technicznie ( na jakie konto , w której kasie itp.) należy opłatę uiścić .Ponadto delegacja ustawowa w żadnym wypadku nie daje radzie miasta kompetencji nawet domyślnych pozwalających na wprowadzenie kilku opłat dodatkowych uzależnionych od czasu uiszczenia .Skoro w świetle przepisów ustawy rada miasta ma jedynie ustalić wysokość opłaty dodatkowej to ciekawe na jakiej konkretnie podstawie prawnej tarnowscy radni chcą oprzeć zapowiadane rozwiązanie .Wprawdzie w niektórych miastach wprowadzono już podobne rozwiązania i na razie przeszły przez sito nadzoru prawnego wojewodów ale nie wszędzie bo wojewoda śląski unieważnił już kiedyś podobny pomysł ,jeżeli dobrze pamiętam ,radnych z Częstochowy .
Zobaczymy jak to wyjdzie w Tarnowie skoro krakowskim radnym przeszedł u wojewody już niejeden bezprawny bubel w procesie wielokrotnej "modyfikacji " przepisów o strefie płatnego parkowania .
[email protected]
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska