Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów skorzystałby na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Droga do stolicy znacznie by się skróciła

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Obecnie najszybsze połączenie kolejowe do Warszawy to pociąg pendolino. Dzięki nowej linii podróż skróciłaby się o godzinę
Obecnie najszybsze połączenie kolejowe do Warszawy to pociąg pendolino. Dzięki nowej linii podróż skróciłaby się o godzinę archiwum
Zamiast blisko pięciu godzin, podróż pociągiem z Tarnowa do Buska-Zdroju zajmować ma jedynie 25 minut. Do Kielc - niespełna godzinę, a do Warszawy - o jedną trzecią szybciej niż obecnie, bo 2 godziny i kwadrans. Pod warunkiem jednak, że realizacji doczekają się rządowe plany budowy linii kolejowych wiodących do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Rusza budowa superpociągu. W godzinę z Krakowa do Warszawy?

Do Tarnowa i dalej na południe - do Krynicy prowadzić ma ta tak zwana „siódma szprycha” nowych połączeń kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który planowany jest między Warszawą a Łodzią. O ile do tej pory działania związane z CPK traktowano w kategorii wizji futurystycznych, to teraz wydaje się, jakby nabrały one rozpędu.

Rząd uznał CPK za projekt strategiczny dla rozwoju Polski, ale także opłacalną inwestycję. Decyzją premiera w lipcu spółka dofinansowana została kwotą 300 mln zł, a w sierpniu ogłosiła przetarg, na inwentaryzacje przyrodnicze dla nowych linii kolejowych. Są one niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowych, które poprzedzają uzyskanie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę.

W ramach kolejowej części Programu CPK w całym kraju powstać ma 1600 kilometrów nowych linii prowadzących z 10 kierunków do portu i Warszawy. Ich przebieg jest wstępnie wytyczany podczas regionalnych konsultacji. Te odbyły się już m.in. w Krakowie i Kielcach.

Z punktu widzenia mieszkańców Tarnowa i okolic, najistotniejsze są plany dotyczące wydłużenia linii kolejowej z Buska-Zdroju, przez Żabno do Tarnowa. Trasa liczyć ma 59 kilometrów długości i przechodzić przez Wisłę w sąsiedztwie budowanego właśnie mostu drogowego między w Borusowej.

O budowie takiego połączenia mówi się już od dawna. W linii prostej to najkrótsza droga z południa do stolicy. Niestety kilkukrotnie podejmowane wczesniej próby napotykały na opór władz kolejowych w Krakowie. Takie rozwiązanie oznaczać będzie bowiem, że pociągi z południowego-wschodu, kierując się Warszawę, będą omijać stolicę Małopolski.

- Ranga Krakowa, jako węzła kolejowego przez to zmaleje, a wzrośnie pozycja Tarnowa - zauważa Krzysztof Jasiński, pasjonat kolei.

Do gmin, przez które poprowadzona ma zostać nowa linia na razie nie wpłynęły żadne konkretne informacje. - Odcinek jest obecnie na etapie analizy wariantów przebiegu. Będą one w toku dalszych prac uszczegóławiane z uwagi na konieczność przeprowadzenia dokładnych analiz technicznych, ekonomicznych, geologicznych i środowiskowych oraz niezbędnych konsultacji społecznych w regionie - wyjaśnia Konrad Majszyk z CPK.

Szacunkowy koszt budowy jednego kilometra nowej linii to od 20 do 60 mln zł. - Dokładna suma będzie zależeć od ostatecznego przebiegu, parametrów technicznych i liczby stacji - wylicza. Uruchomienie nowego odcinka nastąpić ma między 2027 a 2035 rokiem.

- Oczywiście jestem za nowym połączeniem, ale od razu w głowie rodzą mi się wątpliwości. Mamy w Tarnowie złe wspomnienia z inwestycji, prowadzonych przez kolej. Te ciągną się latami i ich końca nie widać - mówi Piotr Augustyński, zastępca prezydenta Tarnowa. Jak dodaje, gdyby pociąg do Warszawy miał jechać przez miasto trasą dawnej „Szczucinki”, to trzeba byłoby wybudować w Tarnowie co najmniej kilka nowych wiaduktów lub estakad nad torami, m.in. na Szujskiego, Klikowskiej czy Wyszyńskiego.

- Przy obecnym ruchu, kiedy pociąg towarowy jedzie raz na jakiś czas do Żabna, szlabany wystarczają. Ale przy regularnym ruchu pasażerskim musiałoby to zostać przebudowane. A tego raczej szybko nie uda się zrobić - zauważa wiceprezydent.

Obecnie spółka celowa, czyli CPK jest na etapie finalizowania regionalnych konsultacji strategicznych z udziałem samorządów województw, organów administracji rządowej i władz samorządowych stolic województw, na których omawiane są założenia, uwarunkowania i plany zainteresowanych stron w odniesieniu do zaplanowanych inwestycji.

- Inwestor przewiduje szeroki udział społeczeństwa podczas procedowania własnych inwestycji, m.in. etap otwartych konsultacji lokalizacyjnych z udziałem wszystkich zainteresowanych, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców, jednostek samorządu
terytorialnego organizacji samorządowych i branżowych oraz fazę lokalnych konsultacji społecznych,z udziałem mieszkańców i samorządów lokalnych. Zakłada również udział strony społecznej podczas postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - wyjaśnia Michał Drewnicki, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego w Krakowie.

Duże Lotnisko i węzeł przesiadkowy

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Pociągiem do Sącza także szybciej

Poza budową odcinka z Buska-Zdroju do Tarnowa w planach widnieje też przebudowa linii z Tarnowa do Nowego Sącza, co skróciłoby czas przejazdu między miastami do ledwie godziny. Trasa, w kilku miejscach ma zostać „wyprostowana”, a szybkie pociągi omijałyby m.in. Tuchów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska