Rusza budowa superpociągu. W godzinę z Krakowa do Warszawy?
Na konkurs napłynęły 22 propozycje dworców z całego kraju. Do finałowej dziesiątki, po przeprowadzeniu audytów, poza tarnowskim zakwalifikowano również obiekty: Bydgoszcz Główna, Jarocin, Katowice, Kraków Główny, Olsztyn Zachodni, Ruda Śląska Chebzie, Warszawa Centralna, Wodzisław Śląski i Wrocław Główny.
Procedura wyłaniania zwycięzcy jest dwuetapowa. Najlepszy dworzec wyłoni specjalnie powołane jury konkursu. Jednocześnie odbywa się głosowanie internetowe, w wyniku którego przyznana zostanie nagroda publiczności.
Wystarczy wejść na stronę https://dworzec-roku.pl/konkurs-2019 i kliknąć na wybrany obiekt. Dla potwierdzenia udziału konieczne jest podanie adresu e-mail i weryfikacja przesłanej wiadomości.
Obecny gmach tarnowskiego dworca jest trzecim z kolei w tym miejscu. Pierwszy, prowizoryczny zbudowano w 1856 roku wraz z otwarciem linii kolejowej łączącej Tarnów z Bochnią i Dębicą. Wkrótce zastąpiono go budynkiem w stylu tyrolskim. A w latach 1906-10 zbudowano obecny dworzec. Stało się to w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej już wtedy ze Lwowa przez Kraków do Wiednia. Powstał on w oparciu o projekt wiedeńskiego architekta E. Baudischa. Ten sam projekt wykorzystano wcześniej przy rozbudowie dworca kolejowego w Stanisławowie, obecnie Iwano-Frankowsk na Ukrainie.
W 2010 roku - w stulecie oddania dworca do użytku zakończył się gruntowny, trwający kilka lat, generalny remont, w efekcie którego zszarzały i zaniedbany budynek stał się jedną z perełek architektonicznych Tarnowa i jedną z najpiekniejszych jego wizytówek. Niedawno zakończyła się przebudowa peronów i układu torowego na sąsiadującej z dworcem stacji, dzieki której są one bardziej estetyczne i funkcjonalne.
