Tatrzański biznes turystyczny traci przez smog [ZDJĘCIA]

Łukasz Bobek
Branża turystyczna z Podhala traci pieniądze przez smog. - Albo zaczniemy poważanie walczyć ze smogiem, albo przegramy walkę o turystę - taki wniosek wysnuli uczestnicy Tatrzańskiego Forum Gospodarczego, jakie odbyło się w Zakopanem.

Uczestnicy forum rozmawiali o tym jak rozwijać branżę turystyczną, ale także jakie przeszkody czekają przed hotelarzami i restauratorami z Zakopanego.

- W tym roku badania ruchu turystycznego w Małopolsce zrobione na zlecenie województwa małopolskiego pokazały nam, że smog zaczyna być bardzo poważnym problemem dla branży turystycznej. Do tej pory ankietowani nigdy nie wskazywali smogu jako jeden z problemów, który może zniechęcać do wizyt w górach - mówi Agata Wojtowicz z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.

Według badań ankietowani wskazali, że największym problemem jest dojazd do Zakopanego. Jedna - co jest nowością - na drugim miejscu znalazło się brudne powietrze. Na ten problem wskazało niemal 17 proc. ankietowanych.

- To jest poważny problem. Bo na skutek smogu na pewno traci branża turystyczna pod Giewontem. Jak nie zaczniemy coś w końcu robić z tym, to niebawem będziemy mieli poważny problem - mówi Andrzej Gut-Mostowy, członek zarządu Małopolskiej Organizacji Turystycznej, zakopiański przedsiębiorca z branży turystycznej.

Agata Wojtowicz dodaje, że już w tym roku było widać, że smog stał się jednym ze sposobów walki o turystę. - Zauważyliśmy, że sporo serwisów internetowych zagranicznych, w tym strony rządowe, alarmowały, że w Polsce, w tym w Małopolsce jest duże zanieczyszczenie powietrza. Nawet odradzały swoim obywatelom wizyty w naszym regionie - mówi szefowa TIG.

Wojtowicz dodaje, że także Słowacy zaczęli kusić turystów w ten sposób. - Oni reklamowali się: patrzcie, u nas nie ma smogu, u nas jest czyste powietrze, przyjedźcie do nas. To pokazuje, że nasza branża turystyczna realnie może stracić jeśli na Podhalu nie zaczniemy walczyć ze smogiem - zaznacza Wojtowicz i dodaje, że TIG przeanalizował działania związane z tą walką wszystkich gmin z powiatów tatrzańskiego i nowotarskiego. - I niestety to za mało. Te działania są niewystarczające - dodaje Wojtowicz.

Jolanta Sitarz-Wójcicka z Podhalańskiego Alarmu Smogowego uważa, że ryzyko, że smog może uderzyć po kieszeni podhalańskich przedsiębiorców może w końcu być takim impulsem, który zmobilizuje ludzi do działania. - Bo to musi być działanie wspólne: samorządowców, przedsiębiorców i zwykłych ludzi - dodaje.

Alarm Smogowy ma nawet pomysł, by namówić lokalnych przedsiębiorców do stworzenia funduszu smogowego. Tam biznesmeni dobrowolnie wpłacaliby pieniądze, które następnie zostałyby rozdzielane jako dotacje dla najbiedniejszych mieszkańców miasta - by pomóc im walczyć ze smogiem.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tom

Niestety

Wizyta w Niedzicy to był dla nas szok!

Takiego smogu dawno nie widziałem a jestem

z Śląska więc coś o nim wiem.

Masakra

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3