W ramach inwestycji powstanie ponad 3 kilometry drogi z czego 2 z nich będą przebiegać w tunelu, który ma powstać pod Małym Luboniem. Ponadto do wykonania są m.in. : wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów oraz przebudowa i budowa dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego.
Budowa tunelu to jeden z elementów mającego powstać odcinka zakopianki między Lubniem a Rabką.
Budowa odcinka, który liczy 17 kilometrów, to najtrudniejsza inwestycja drogowa w Polsce. Z tego powodu urzędnicy zdecydowali się podzielić jej budowę na trzy etapy: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka. Wszystkie odcinki mają być realizowane równocześnie. Szacuje się, że budowa nowej drogi będzie kosztować 3,5 miliarda złotych.
- Inżynierowie, by dostosować się do warunków terenowych, aż połowę trasy zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach. Łącznie będzie ich 38. Zostanie wybudowany także dwukilometrowy tunel pod Małym Luboniem - wyjaśnia Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji w GDDKiA. Dodatkowo powstaną również węzły drogowe: Skomielna i Zabornia. Drogowcy wybudują też trzy miejsca obsługi podróżnych - w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 kilometrów dróg dojazdowych do zakopianki.
Zwycięzca przetargu na budowę tunelu będzie miał 60 miesięcy.
Już wcześniej GDDKiA zakończyła przyjmowanie wniosków na budowę dwóch pozostałych etapów.
Odcinek Lubień – Naprawa (o długości 7,6 km) chce budować 25 firm i konsorcjów z Polski oraz innych krajów Europy. Natomiast odcinek Skomielna Biała – Chabówka 23 firmy z czego wszystkie one złożyły też ofertę na odcinek do Naprawy. Oznacza to, że tylko dwie firmy są zainteresowane prostszą technicznie budową pierwszego z odcinków drogi.
Źródło: Gazeta Krakowska
