Tłum chętnych do budowy tunelu na zakopiance

Dawid Serafin
Tunel na zakopiance ma się znajdować na drugim odcinku (z trzech) planowanej budowy inwestycji. GDDKiA
Włosi, Hiszpanie, Koreańczycy, Szwajcarzy, Turcy, Ukraińcy. Firmy z tych państw chcą wybudować tunel na zakopiance pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła w środę przyjmowanie ofert na budowę. W sumie wpłynęło dwadzieścia ofert. Połowa z nich zostanie dopuszczona do drugiego etapu przetargu.

W ramach inwestycji powstanie ponad 3 kilometry drogi z czego 2 z nich będą przebiegać w tunelu, który ma powstać pod Małym Luboniem. Ponadto do wykonania są m.in. : wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów oraz przebudowa i budowa dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego.

Budowa tunelu to jeden z elementów mającego powstać odcinka zakopianki między Lubniem a Rabką.

Budowa odcinka, który liczy 17 kilometrów, to najtrudniejsza inwestycja drogowa w Polsce. Z tego powodu urzędnicy zdecydowali się podzielić jej budowę na trzy etapy: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka. Wszystkie odcinki mają być realizowane równocześnie. Szacuje się, że budowa nowej drogi będzie kosztować 3,5 miliarda złotych.

- Inżynierowie, by dostosować się do warunków terenowych, aż połowę trasy zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach. Łącznie będzie ich 38. Zostanie wybudowany także dwukilometrowy tunel pod Małym Luboniem - wyjaśnia Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji w GDDKiA. Dodatkowo powstaną również węzły drogowe: Skomielna i Zabornia. Drogowcy wybudują też trzy miejsca obsługi podróżnych - w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 kilometrów dróg dojazdowych do zakopianki.

Zwycięzca przetargu na budowę tunelu będzie miał 60 miesięcy.

Już wcześniej GDDKiA zakończyła przyjmowanie wniosków na budowę dwóch pozostałych etapów.

Odcinek Lubień – Naprawa (o długości 7,6 km) chce budować 25 firm i konsorcjów z Polski oraz innych krajów Europy. Natomiast odcinek Skomielna Biała – Chabówka 23 firmy z czego wszystkie one złożyły też ofertę na odcinek do Naprawy. Oznacza to, że tylko dwie firmy są zainteresowane prostszą technicznie budową pierwszego z odcinków drogi.

Źródło: Gazeta Krakowska

Menedżer sportowy - zbawienie czy zło konieczne?

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wojtek2

Nie tylko AGH kształci inżynierów i pracują oni w tych firmach zagranicznych, które u nas budują. Szkoda tylko, że nie są to Polskie firmy.

G
Grubomieszczanin Krakowski

Nie wiem o co tyle szumu?
"Budowa odcinka, który liczy 17 kilometrów, to najtrudniejsza inwestycja drogowa w Polsce."
Na Żywiecczyźnie wydrążyli tunel i robią S69 bez takiego medialnego hałasu...

s
sanderski

Dokładnie mam nawet takiego mgr inż bez znajomości , pracuje w Robanie

y
yale

Zawsze myślałem, że krakowska AGH od ponad półwiecza kształci specjalistów od drążenia otworów w ziemii. Gdzie się podziali ci nasi inżynierowie. Pracują w Biedronkach ?

Dodaj ogłoszenie