Tłum chętnych do budowy tunelu na zakopiance

Dawid Serafin
Tunel na zakopiance ma się znajdować na drugim odcinku (z trzech) planowanej budowy inwestycji.
Tunel na zakopiance ma się znajdować na drugim odcinku (z trzech) planowanej budowy inwestycji. GDDKiA
Udostępnij:
Włosi, Hiszpanie, Koreańczycy, Szwajcarzy, Turcy, Ukraińcy. Firmy z tych państw chcą wybudować tunel na zakopiance pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła w środę przyjmowanie ofert na budowę. W sumie wpłynęło dwadzieścia ofert. Połowa z nich zostanie dopuszczona do drugiego etapu przetargu.

W ramach inwestycji powstanie ponad 3 kilometry drogi z czego 2 z nich będą przebiegać w tunelu, który ma powstać pod Małym Luboniem. Ponadto do wykonania są m.in. : wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów oraz przebudowa i budowa dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego.

Budowa tunelu to jeden z elementów mającego powstać odcinka zakopianki między Lubniem a Rabką.

Budowa odcinka, który liczy 17 kilometrów, to najtrudniejsza inwestycja drogowa w Polsce. Z tego powodu urzędnicy zdecydowali się podzielić jej budowę na trzy etapy: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka. Wszystkie odcinki mają być realizowane równocześnie. Szacuje się, że budowa nowej drogi będzie kosztować 3,5 miliarda złotych.

- Inżynierowie, by dostosować się do warunków terenowych, aż połowę trasy zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach. Łącznie będzie ich 38. Zostanie wybudowany także dwukilometrowy tunel pod Małym Luboniem - wyjaśnia Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji w GDDKiA. Dodatkowo powstaną również węzły drogowe: Skomielna i Zabornia. Drogowcy wybudują też trzy miejsca obsługi podróżnych - w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 kilometrów dróg dojazdowych do zakopianki.

Zwycięzca przetargu na budowę tunelu będzie miał 60 miesięcy.

Już wcześniej GDDKiA zakończyła przyjmowanie wniosków na budowę dwóch pozostałych etapów.

Odcinek Lubień – Naprawa (o długości 7,6 km) chce budować 25 firm i konsorcjów z Polski oraz innych krajów Europy. Natomiast odcinek Skomielna Biała – Chabówka 23 firmy z czego wszystkie one złożyły też ofertę na odcinek do Naprawy. Oznacza to, że tylko dwie firmy są zainteresowane prostszą technicznie budową pierwszego z odcinków drogi.

Źródło: Gazeta Krakowska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wojtek2
Nie tylko AGH kształci inżynierów i pracują oni w tych firmach zagranicznych, które u nas budują. Szkoda tylko, że nie są to Polskie firmy.
G
Grubomieszczanin Krakowski
Nie wiem o co tyle szumu?
"Budowa odcinka, który liczy 17 kilometrów, to najtrudniejsza inwestycja drogowa w Polsce."
Na Żywiecczyźnie wydrążyli tunel i robią S69 bez takiego medialnego hałasu...
s
sanderski
Dokładnie mam nawet takiego mgr inż bez znajomości , pracuje w Robanie
y
yale
Zawsze myślałem, że krakowska AGH od ponad półwiecza kształci specjalistów od drążenia otworów w ziemii. Gdzie się podziali ci nasi inżynierowie. Pracują w Biedronkach ?
Przejdź na stronę główną Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie