Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To przełomowa inwestycja dla stolicy Małopolski. Postępuje budowa północnej obwodnicy Krakowa [ZDJĘCIA]

Na budowę północnej obwodnicy Krakowa przyjechał prezydent Andrzej Duda
Na budowę północnej obwodnicy Krakowa przyjechał prezydent Andrzej Duda Anna Kaczmarz
Trwa kluczowa inwestycja dla stolicy Małopolski, czyli budowa północnej obwodnicy Krakowa o długości ponad ok. 12 kilometrów na odcinku: węzeł Modlnica - węzeł Kraków Mistrzejowice. Dzięki niej domknięty zostanie tzw. ring drogowy wokół stolicy Małopolski, a kierowcy będą mogli ją okrążyć, bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Dziś na placu budowy pojawił się m.in. prezydent Andrzej Duda i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przejdź do galerii zdjęć i zobacz, jak postępują roboty. Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

- Ta kluczowa trasa jest przewidziana do realizacji do lipca 2023 roku i patrząc na postępu na placu budowy wszystko wskazuje na to, że uda się zrealizować te założenia. Bardzo mnie to cieszy ponieważ jest to inwestycja oczekiwana przez mieszkańców Krakowa nie przez lata, a przez dziesięciolecia. Rozwiąże ona szereg problemów komunikacyjnych regionu

- podkreślał prezydent Andrzej Duda na placu budowy północnej obwodnicy Krakowa.

- Każdy, kto przez dziesięciolecia przejeżdżał tranzytem przez stolicę Małopolski, każdy kto musiał spędzić godziny na zakorkowanych drogach, wie jakie trudności komunikacyjne tu czyhały (...) - dodawał z kolei minister infrastruktur Andrzej Adamczyk.

Przypomnijmy, że budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) rozpoczęła się w lipcu 2020 r.

W ramach tej wartej ok. 1,5 mld zł inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice (ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji innej trasy - czyli S7 - i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa).

Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną m.in. tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o dł. 95 m.

Powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostaną węzły:

- Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice

- Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami : Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską

- Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29 – listopada

- Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły).

Widoczne w terenie są już m.in. filary najdłuższego obiektu, powstającego w ramach budowy POK, czyli mostu m.in. nad zbiornikiem Węgrzce, potokiem Sudół Dominikański i dopływem potoku Sodół Dominikański. Będzie to dwunastoprzęsłowy most o długości ok. 560 m.

Obecnie trwają też prace m.in. przy budowie wspomnianych tuneli.

- Tunel w Zielonkach, dł. 653.0 m wykonywany jest metodą odkrywkową analogicznie jak tunel w Batowicach (dł. 496 m) z tą różnicą, że przeszkodą dla tunelu w Zielonkach jest dodatkowo rzeka Prądnik. Wykonawca chce rozwiązać ten problem za pomocą ścianek szczelnych, które tymczasowo wbije przy rzece, by wykonać niezbędne prace. Aktualnie w Batowicach i Zielonkach betonowane są murki prowadzące tuneli. Wykonywane są także zbrojenia i betonowanie części stropów obydwu tuneli - informują w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Północna obwodnica ma odciążyć ulice Krakowa od ruchu tranzytowego. Dzięki temu połączeniu, a także nowej drodze ekspresowej S7, powstanie nowa trasa w kierunku Warszawy i przeniesie się na nią ruch z północnej, wewnętrznej obwodnicy Krakowa, m.in. z ul. Opolskiej. Dzięki POK do Krakowa będzie więc wjeżdżało mniej samochodów, co usprawni ruch w mieście.

Przewidywane zakończenie inwestycji w 2023 roku to bardzo dobra wiadomość – mówi były wojewoda małopolski Piotr Ćwik. - Inwestycja jest tak istotna dla krakowian, bo oznacza rozładowanie ruchu wewnątrz miasta, poprzez wyciągnięcie go na zewnętrzną obwodnicę Krakowa. Przemieszczając się z południowej na północną część miasta, kierowcy nie będą musieli już wjeżdżać do Krakowa, a to ma także aspekt ekologiczny – miasto będzie lżej oddychać. Ale inwestycja jest kluczowa nie tylko dla mieszkańców Krakowa i Małopolski, ale także dla turystów, którzy do Małopolski przyjeżdżają, zmierzając np. w góry.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska