FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?
- Ta kluczowa trasa jest przewidziana do realizacji do lipca 2023 roku i patrząc na postępu na placu budowy wszystko wskazuje na to, że uda się zrealizować te założenia. Bardzo mnie to cieszy ponieważ jest to inwestycja oczekiwana przez mieszkańców Krakowa nie przez lata, a przez dziesięciolecia. Rozwiąże ona szereg problemów komunikacyjnych regionu
- podkreślał prezydent Andrzej Duda na placu budowy północnej obwodnicy Krakowa.
- Każdy, kto przez dziesięciolecia przejeżdżał tranzytem przez stolicę Małopolski, każdy kto musiał spędzić godziny na zakorkowanych drogach, wie jakie trudności komunikacyjne tu czyhały (...) - dodawał z kolei minister infrastruktur Andrzej Adamczyk.
Przypomnijmy, że budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) rozpoczęła się w lipcu 2020 r.
W ramach tej wartej ok. 1,5 mld zł inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice (ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji innej trasy - czyli S7 - i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa).
Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną m.in. tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o dł. 95 m.
Powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostaną węzły:
- Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice
- Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami : Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską
- Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29 – listopada
- Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły).
Widoczne w terenie są już m.in. filary najdłuższego obiektu, powstającego w ramach budowy POK, czyli mostu m.in. nad zbiornikiem Węgrzce, potokiem Sudół Dominikański i dopływem potoku Sodół Dominikański. Będzie to dwunastoprzęsłowy most o długości ok. 560 m.
Obecnie trwają też prace m.in. przy budowie wspomnianych tuneli.
- Tunel w Zielonkach, dł. 653.0 m wykonywany jest metodą odkrywkową analogicznie jak tunel w Batowicach (dł. 496 m) z tą różnicą, że przeszkodą dla tunelu w Zielonkach jest dodatkowo rzeka Prądnik. Wykonawca chce rozwiązać ten problem za pomocą ścianek szczelnych, które tymczasowo wbije przy rzece, by wykonać niezbędne prace. Aktualnie w Batowicach i Zielonkach betonowane są murki prowadzące tuneli. Wykonywane są także zbrojenia i betonowanie części stropów obydwu tuneli - informują w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Północna obwodnica ma odciążyć ulice Krakowa od ruchu tranzytowego. Dzięki temu połączeniu, a także nowej drodze ekspresowej S7, powstanie nowa trasa w kierunku Warszawy i przeniesie się na nią ruch z północnej, wewnętrznej obwodnicy Krakowa, m.in. z ul. Opolskiej. Dzięki POK do Krakowa będzie więc wjeżdżało mniej samochodów, co usprawni ruch w mieście.
Przewidywane zakończenie inwestycji w 2023 roku to bardzo dobra wiadomość – mówi były wojewoda małopolski Piotr Ćwik. - Inwestycja jest tak istotna dla krakowian, bo oznacza rozładowanie ruchu wewnątrz miasta, poprzez wyciągnięcie go na zewnętrzną obwodnicę Krakowa. Przemieszczając się z południowej na północną część miasta, kierowcy nie będą musieli już wjeżdżać do Krakowa, a to ma także aspekt ekologiczny – miasto będzie lżej oddychać. Ale inwestycja jest kluczowa nie tylko dla mieszkańców Krakowa i Małopolski, ale także dla turystów, którzy do Małopolski przyjeżdżają, zmierzając np. w góry.
- Krakowskie absurdy budowlane. Deweloper płakał, jak to wymyślał
- Najdroższe psy. Oto rasy, za które trzeba zapłacić najwięcej
- Drewniane domki do kupienia w Małopolsce do 200 tys.
- Miss Małopolski. One walczą o sławę i koronę miss!
- Centrum Krakowa czeka rewolucja. Planują ulice, ogrody i park kolejowy z rowerostradą
- Termy z basenem na stadionie Wisły są już gotowe. Byliśmy w środku
