https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tomasz Leśniak: Mam już zespół marzeń

Piotr Rąpalski
Tomasz Leśniak z komitetu Kraków Przeciw Igrzyskom
Tomasz Leśniak z komitetu Kraków Przeciw Igrzyskom Anna Kaczmarz
Kandydat, który nie wierzy, że zostanie prezydentem, ale na wszelki wypadek przygotował już sobie gabinet zastępców. Nie wyda wiele na kampanię. Będzie chodził po domach i rozmawiał z krakusami

Dalej Pan nie wierzy, że zostanie prezydentem?
Wejście do drugiej tury wyborów pozostaje głównym celem. Niestety, nie ma rzetelnych sondaży, które pozwoliłyby na jednoznaczną ocenę sytuacji. W ostatnim miałem skromne 3 proc. głosów, ale nie wiemy, kto go zamawiał. Liczymy na dobry wynik całego komitetu Kraków Przeciw Igrzyskom w wyborach do Rady Miasta - co najmniej 10 proc. głosów przełoży się na 5 mandatów radnych.

Sami sondażu nie zlecacie?
Nie, bo to koszt około 10 tys. zł, podczas gdy wydatki na całą kampanię KPI wyniosą około 50-70 tys. zł.
Ale limity na kampanię to jakieś pół miliona złotych. Cały nasz budżet pochodzi z dobrowolnych wpłat mieszkańców i naszych kandydatów. Nie mamy milionów, ale też przyjęliśmy, że to będzie skromna kampania: list do mieszkańców, trochę plakatów i ulotek, spotkania z mieszkańcami.

W ilu domach już Pan był?
Zaczynam dopiero w tym tygodniu, bo w ostatnim czasie mieliśmy dużo pracy organizacyjnej. A całą robotę wykonuje nasz sztab. Mamy już program, stronę internetową i materiały, które będziemy przedstawiać mieszkańcom. Mnie będzie można spotkać na Krowodrzy i Prądniku Białym, bo z tych dzielnic startuję do Rady Miasta.

***

Tomasz Leśniak
Kandydat na prezydenta miasta z komitetu Kraków Przeciw Igrzyskom. Ma 28 lat. Pochodzi z Krakowa. Mieszka w Starym Podgórzu. Magister socjologii UJ i politologii na uniwersytecie w Essex. Obecnie na II roku studiów doktoranckich z socjologii na UJ. Przygotowuje pracę o polityce edukacyjnej w samorządzie lokalnym. Zaistniał w krakowskim życiu publicznym najpierw jako organizator protestów przeciw reformom szkół w mieście. Pierwsza skończyła się likwidacją kilku placówek. Z drugiej po protestach urząd się wycofał. Następnie zaangażował się w walkę z pomysłem organizacji zimowych igrzysk w Krakowie w roku 2022. Pozwał nawet miasto, bo uważał, że kłamie ono w kampanii o ZIO. Przegrał w sądzie, ale odniósł sukces w Krakowie. W referendum prawie 70 proc. głosujących opowiedziało się przeciw igrzyskom.

***

Ile tych listów? Milion?
W Krakowie jest 350 tys. skrzynek pocztowych. List z informacją o postulatach, kandydatach i odnośnikiem do naszej strony internetowej z programem dotrze do 266 tys. skrzynek.

Da się wygrać bez plakatów?
Nie chcieliśmy zaklejać całego miasta wielkimi wizerunkami kandydatów. Mieliśmy 500 plakatów z głównymi postulatami, nazwą komitetu i małymi zdjęciami 7 kandydatów z pierwszych miejsc na listach.

Ma Pan już wytypowanych wiceprezydentów?
Mam zespół marzeń, chociaż oczywiście to tylko moja wizja. Konieczna jest zmiana na stanowisku wiceprezydenta ds. rozwoju, bo pani Elżbieta Koterba prowadzi politykę podporządkowaną deweloperom i pozwala na zabudowę kolejnych terenów zielonych. Alternatywą dla niej mógłby być urbanista Paweł Chałat ze stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto. Szukałbym też zmiennika dla wiceprezydenta Tadeusza Trzmiela, który ma - delikatnie mówiąc - niezbyt nowoczesne podejście do transportu. Mamy nowe pokolenie zdolnych inżynierów z Politechniki Krakowskiej, którzy o wiele lepiej odczytują potrzeby mieszkańców i wiedzą, czym jest zrównoważony transport. Konieczna jest też zmiana w edukacji - obecny wiceprezydent Tadeusz Matusz jest bierny i nie ma pomysłu na zmiany, po tym jak publiczną oświatę zaczęła demontować pani Anna Okońska-Walkowicz. Na tym stanowisku widziałbym Przemysława Sadurę, socjologa edukacji z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Wiceprezydent Sroka, zwolenniczka igrzysk, też do zwolnienia?
Z kulturą, za którą odpowiada prezydent Magdalena Sroka, sprawa jest o wiele bardziej złożona. Kraków podzielony jest na zwolenników wielkich festiwali i na tych, którzy zwracają uwagę na potrzebę działania lokalnego - w domach kultury, szkołach i bibliotekach. Trzeba znaleźć równowagę między tymi postulatami.

Pan jako miejski aktywista nie oferuje darmowej komunikacji, a Łukasz Gibała tak.
Kolejna atrakcyjna obietnica wyborcza, która wiąże się z bardzo dużym ryzykiem finansowym. Moim zdaniem powinniśmy przede wszystkim postawić na poprawę jakości transportu zbiorowego - do 2020 roku mamy możliwość pozyskiwania do 85 proc. środków z funduszy unijnych na inwestycje i możemy sprawić, że szybki, na razie tylko z nazwy, tramwaj faktycznie stanie się szybki. Potrzebny będzie wkład własny gminy, więc nie możemy sobie pozwolić na utratę wpływów z biletów, które stanowią dziś prawie połowę budżetu na komunikację. Dlatego stawiamy na budowę nowych linii, systematyczną modernizację torów i linie obwodowe omijające centrum miasta.

Proponujecie takie na ulicy Piastowskiej i al. Słowackiego.
Takie linie obwodowe przełożą się na przyspieszenie ruchu tramwajów, a będą tanie. Łącznie ok. 60 mln zł. Poza tym proponujemy planowane od wielu lat linie do Mistrzejowic, Górki Narodowej, na Azory, z Salwatora do Przegorzał i z Borku Fałęckiego na Kurdwanów.

Nie chcecie metra? W referendum mieszkańcy poparli jego budowę.
Jestem sceptyczny, bo jest ono bardzo drogie w budowie, 7-12 mld zł, i utrzymaniu, ok. 175 mln zł za najdłuższą linię rocznie, więc może przełożyć się to na podwyżki cen biletów i zahamowanie rozwoju sieci tramwajowej. Wynik referendum oznacza jednak, że miasto musi przygotować studium wykonalności inwestycji. Wtedy będzie można porównać alternatywne warianty rozwoju sieci komunikacyjnej i sprawdzić możliwości pozyskania środków z Unii Europejskiej.

Linia w ciągu Piastowskiej, Cichy Kącik-Podchorążych, dosyć krótka. Czy warto?
W Bronowicach i na Krowodrzy często dochodzi do wykolejeń tramwajów, szczególnie w zimie. To byłby alternatywny dojazd z tego rejonu do centrum. Linia obsłużyłaby też miasteczko studenckie, które dziś skomunikowane jest wyłącznie autobusami tkwiącymi w korkach na Czarnowiejskiej.

Punkt przeładunkowy dla aut dostawczych w centrum miasta?
To w miastach Europy działa. Dziś wiele aut dostawczych wjeżdża na Rynek czy Kazimierz. Często wiozą niewielką ilość towarów. Tymczasem tego rodzaju centrum, np. na Rajskiej albo w okolicach Zabłocia, pozwoliłoby na przeładunek towarów do mniejszej liczby aut dostawczych, a w przypadku mniejszych towarów nawet do rowerów cargo.

Edukacja. Klasy do 25 uczniów?
Okres niżu demograficznego powinniśmy wykorzystać na poprawę warunków nauczania. Poza tym powoli nadchodzi wyż, a do szkół będą teraz chodziły 6-latki. W tej chwili w Krakowie zdarzają się nawet szkoły, w których mamy ponad 40 uczniów w klasach. Zmniejszenie w przyszłości tej liczby do maksymalnie 25 uczniów na wszystkich poziomach edukacji umożliwi indywidualną pracę z uczniami i poprawi jakość pracy wychowawczej.

Wrócą publiczne stołówki, a pod szkoły zajadą dentobusy?
Jeśli chodzi o stołówki publiczne, to przywrócimy stan sprzed ich likwidacji. Stołówki to stosunkowo tania inwestycja, ok. 17 mln zł rocznie, która przekłada się na zdrowie uczniów i - co wskazują badania - wyniki nauczania. Poza tym w Małopolsce aż 91 proc. dzieci ma próchnicę, która później przekłada się na choroby serca. W Szwecji próchnicę ma ledwie 3 proc. dzieci. Dlatego studenci ze Szwecji przyjeżdżają do nas uczyć się borowania. Zakup pilotażowego dentobusa do profilaktyki dentystycznej to koszt ledwie 1,5 mln zł. Na początek sprawdzimy, ile szkół może obsłużyć ten mobilny gabinet.

Zaczął podawać Pan kwoty. W programie ich nie znajduję. Podaje np. że 1/10 kosztów stadionu Wisły Kraków przeznaczona zostanie na budowę przedszkoli. Boicie się konkretnych sum?
Mamy świadomość, ile kosztuje realizacja poszczególnych postulatów naszego programu. To łącznie ok. 2 mld zł na inwestycje i wydatki bieżące, czyli stosunkowo skromnie w porównaniu z innymi kandydatami. Np. prezydent Majchrowski szacuje koszty swojego programu na ok. 3-3,5 mld zł. Trzeba teraz rozsądnie wydawać pieniądze i skupić się na inwestycjach, na które możemy pozyskać finansowanie unijne, ale nie zaniedbywać edukacji.

Według waszego programu każdy ma mieć dostęp do usług, zieleni, transportu w odległości 15 minut pieszo.
Oczywiście mówimy tu o pewnym kierunku działania, a nie postulacie, który zrealizujemy w kadencję. Chodzi o to, aby w polityce przestrzennej miasta działać w tym kierunku, szczególnie w planach miejscowych. Wyznaczać - w miarę możliwości - nowe centra dzielnicowe, place, miejsca zielone, tereny pod usługi, szkoły i przedszkola na nowych osiedlach.

Mówicie, że miasto nie radzi sobie ze smogiem. Pieniądze pozyskało, ale jest mało chętnych do wymiany pieców.
Chcemy przeznaczać 1 proc. budżetu na termomodernizację domów i kamienic, nie tylko szkół, bo te najczęściej podłączone są do sieci ciepłowniczej. Można na to pozyskać środki zewnętrzne. W tej chwili mieszkańcy obawiają się wymiany pieca, bo wzrosną im rachunki za energię. Termomodernizacja budynku może je obniżyć nawet o 50 proc. To i szybsza rozbudowa sieci ciepłowniczej MPEC przyspieszą proces wymiany pieców.

Chcecie premie zarządu tej spółki uzależnić od liczby przyłączonych domów. W tym roku były to 32 budynki, to jaka premia?
Zero! W tej chwili premia nie zależy od skuteczności realizowanej przez spółkę polityki...

Dużo Pan obiecuje, ale nic nie mówi o zwiększaniu dochodów.
Proponujemy działania, które nie są bardzo kosztowne. Można je wykonać, lepiej organizując budżet miejski, a do tego chcemy pozyskać środki unijne i rządowe. Czas też w końcu powalczyć o to, aby rząd urealnił przekazywaną samorządom subwencję oświatową i objął nią w całości przedszkola.

Ale chcecie też np. zwiększyć kursy komunikacji. Co 6 minut w szczycie, co 12 poza nim. To kosztuje.
Do remarszrutyzacji zabrakło około 20 mln zł. Te pieniądze da się bez trudu wygospodarować w budżecie, co przełoży się na więcej pasażerów w transporcie zbiorowym, czyli mniejsze korki i czyste powietrze. Na razie tendencja jest odwrotna. Nic dziwnego, jak ciągle wybrzuszają się szyny, brakuje parkingów, a miasto przy budowie linii tramwajowych chce też wydać setki milionów na przykład na trasę Wolbromską, która będzie pompować ruch do centrum.

Wszystko będzie Pan konsultował z mieszkańcami? Czy to nie oznacza paraliżu zarządzania?
Dziś mieszkańcy dowiadują się o działaniach miasta, kiedy są one w realizacji, np. Rynek Podgórski. Chodzi o to, by włączać mieszkańców w proces konsultacji jak najwcześniej. Oczywiście ostateczne decyzje podejmują urzędnicy, ale szerokie konsultacje społeczne dają możliwość wysłuchania postulatów każdej strony i uwzględnienia ich np. przy projektowaniu konkretnej przestrzeni.

Co po wyborach, jeśli nie zostanie Pan prezydentem i nie będziecie mieli swoich radnych?
Do startu w wyborach prezydenckich podchodzę ze spokojem - to największe wyzwanie, a konkurencja jest duża. Jeśli natomiast nie dostaniemy się do rady, to zastanowimy się nad przyszłością - może przekształcimy się w stowarzyszenie lub fundację. Chcemy działać, bo mieszkańcy zgłaszają nam ciągle interwencje i problemy. Oczywiście lepiej byłoby nad nimi pracować, mając swoją reprezentację przy pl. Wszystkich Świętych. Problemy Krakowa po wyborach nie znikną, więc bez względu na wynik będziemy mieli co robić.

**Weź udział w prawyborach samorządowych "Gazety Krakowskiej":

Wybierz radnych Krakowa!.
Wybierz prezydentów i burmistrzów w najpopularniejszych miastach:
Kraków**

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 60

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jag
Metro nie jest bolączką rozwiązującą dostęp do komunikacji miejskiej. Metro nowoczesne musi być uzupełnieniem całego systemu komunikacji publicznej, a w przedstawionych projektach jawi się jako alternatywa dla tramwaju i buspasów, czyli nie zachęci do rezygnacji z samochodu, a koszty budowy i utrzymania pogrążą w długach miasto na wiele lat. Ludzie głosowali za metrem, bo kto by nie chciał metra, ale nie poinformowano przy tym jakie to niesie za sobą obciążenia. Leśniak nie ma szans na prezydenta, ale podjęcie tematu uzdrowienia planów inwestycyjnych w komunikacji publicznej jest bardzo pilne, bowiem to ostatnia szansa na powstanie zdrowego systemu z dużą dotacją. Kolejnej takiej szansy nie będzie.
j
jag
Można się śmiać i wytykać palcem, ale... w sprawie komunikacji miejskiej moje poparcie jak najbardziej. Nawet dziennikarska indolencja w pytaniu "Linia w ciągu Piastowskiej, Cichy Kącik-Podchorążych, dosyć krótka. Czy warto?" nie wyprowadziła kandydata z równowagi. Zrewidowanie planów komunikacyjnych wydaje się być najbardziej pilnym zadaniem nowego (lub starego) prezydenta i przestawienie "torów" myślenia z "miejskich autostrad" na sieć tramwajową na miarę XXI wieku.
s
spitfeuer
pewnie i zerżnął, ale ja bym mu to na plus liczył, bo to jedyny chyba kandydat, który czyta Skyscrapercity i wyciąga wnioski :) Poza tym dostęp do SSC ma każdy i nic nie stało na przeszkodzie by inni się też dokształcili lub by pomysłodawcy startowali w wyborach.
Na prezydenta nie ma szans i raczej by się nie nadawał, ale "Tomasz Leśniak - głos SSC w Radzie Miasta" to byłby krok do przodu :)
k
kr
ale muszę przyznać fakt, że na forum jesteście baaaardzo aktywni...niestety- strzał w stopę z metrem i koniec marzeń o młodym, ambitnym prezydencie...wg mnie to go CAŁKOWICIE eliminuje z gry.Pozdrawiam
g
gm
I bardzo dobrze, ze pomysły wdraża. PLM jest super, a pamiętam, jak jeszcze kilka lat temu SSC, u swojego zarania miało całkiem inne podejscie do maista, transportu, czy zycia mieszkancow w miescie. Duzo sie SSC nauczyło, i cenię. Tak samo jak to, ze Tomasz Leśniak ma odwage pomysły wdrażać. Nie wystaeczy pisać, trzeba jeszcze działać. Jeśli sie nie chce samemu działać, pozwólmy tym co potrafią i chcą. Internet to nie szuflada. Internet daje dostęp do wiedzy, inicjatyw, pomysłow. Uzywajmy tego a nie wypominajmy, że ktos korzysta, skoro to publiczne.
A swoją droga... ludzie z PLM współtworzyli program Kraków Przeciw Igrzyskom, wiele razy było o tym w prasie. Z nazwiska. Więc o co chodzi?
G
Gość
Będę na niego głosować . Młody , odważny , bezkompromisowy , uczciwy . To jedyna alternatywa dla partyjnych graczy , którzy tylko przed wyborami udają , ze słuchają mieszkańców.Dzięki takim ludziom jak Leśniak , życie w miastach staje się lepsze .
K
Kama
No już wytrzyj sobie nosek że ci postulaty z forum ukradł.
g
grzaniec
Spisal 10lat planowania krakowskiego Skyscrapercity i zgrywa mądrale. Nic to, jestem gotów zagłosować jesli Paweł Chałat tam się pojawi. Wszystko o czym tutaj kłapie - poza dentobusami i stołówkami (się wysilił chłopina) - to postulaty które można znaleźć na stronach PLM i SSC, więc ameryki nie odkrył, ale że umie wyciągać własciwe wnioski to da się zauważyć. Obawa jest co do tego, że będzie jak w życiu bywa, jak przyjdzie do podejęcia istotnych decyzji to bedzie miekki w nogach - bo że negowac umie to wiemy doskonale. Niestety obawa jest taka, ze z jego oszczedzaniem na wszystkim to wiekszosci istotnych inwestycji do dzisiaj bysmy nie mieli. Niestety ale zawładnął postulatami PLM/SSC a to oznacza że wiele pomysłów jest z głową pomyslanych. Będzie Chałat, będzie głos.
G
Gość
Pan Leśniak byłby dobry ale ma jedna wade - jest czerwonym socjalista. To naturalne, ze chce sobie przypisac poparcie ludzi, ktorzy nie chcieli igrzysk, niestety nie wszyscy go popra jako prezydenta.
w
wyborca
Koncz te remonty bo wybory za pasem czas przecinac wstegi !
k
kolka
Facet żyje w krainie baśni i czarów, ma jakieś swoje widzimisię, ale to zupełnie nie jest kompatybilne z tym, jaki jest Kraków.Chce uprawiać akwizycję po domach? A proszę bardzo, ciekawe, czy go ktoś wpuści.
k
krakowianin
Chociaż jestem starej daty , to zagłosuję na tego młodego człowieka , zwłaszcza , że jest dobrze wychowany , a to dziś. rzadkość .
s
s.
Jako wiarygodną miarę powstawania kilometra Metra przyjmij czas powstawania kilometra Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Procesy wywłaszczeniowe będą się ciągnąć grube lata, tego można być pewnym.

Roboty podziemne w centrum będą posuwały się zółwim tempem z uwagi na bogactwo archeologiczne i konieczność zabezpieczenia zabytków przed wibracjami i wszystkim co złe.

Mnóstwo stacji na trasie, ich budowa zapewne podobna do budowy podziemnego dworca.

No i rozłożenie budżetu w czasie. Miasto nie ma szans wyczarować nastu miliardów w rok czy dwa. Pieniądze - z podatków, z Unii, z budżetu centralnego - będą spływać strumyczkiem raz szerszym raz cieńszym, ale o tym, że całą kwotę uda się zgromadzić w 10 lat to raczej można sobie pomarzyć.

A swoją drogą, zamiast kończyć to metro w polach (czyli pod Kopcem Wandy) możnaby zlikwidować rozsypujące się torowisko tramwajowe do Pleszowa i dociągnąć tam metro, po trasie torowiska, po powierzchni.
s
s.
Moja pomyłka - jak byłem w Berlinie z Metra ani raz nie skorzystałem, natomiast koleją parę razy dziennie, więc się zasugerowałem.

Jeśli chodzi o linię oddaloną od osiedli - właśnie o to chodzi z "autobusami satelitarnymi". Przystanek przy Kocmyrzowskiej, i autobus (albo tramwaj!) - Kocmyrzowska (7 min). Andersa, Plac Centralny(11 min), Solidarności (16 min.), Ujastek, Łowińskiego (22 min) i z powrotem na przystanek kolejowy, 7 minut postoju, z czego 3 minuty na wysiadkę i dotarcie pasażerów do pociągu, następne 3 minuty na "wsiadkę" tych, co wysiedli z pociągu (samego postoju pociągu mniej niż minuta).

Dwa tramwaje/autobusy pokonujące te pętle w przeciwnych kierunkach sprawią, że czas dojazdu na stację nigdy nie będzie przekraczał 11 minut. Kursy co ok. 10 minut, 6 pojazdów (po 3 na kierunek) obsługujące "pętlę", pociągi również co 10 minut, i Huta ma eleganckie połączenie z koleją.

Następny przystanek koło Cmentarza Batowickiego. Pętelka - Jancarza, Piasta Kołodzieja, Powstańców i nowe połączenie między Powstańców a Kurzei wzdłuż Cmentarza Rakowickiego (plus przesiadka na tramwaj do Górki Narodowej, który możnaby przeciągnąć do końca cmentarza; aktualnie planowana lokacja pętli przy Belwederczyków jest bez sensu.)

Potem linia rozdziela się - na Bronowice przystanki Prądnik Biały (Pachońskiego, Opolska, Narutowicza, Białoprądnicka), Conrada (Stawowa [wybudować połączenie], Jasnogórska, Conrada, i zahaczyć o Azory), i Bronowice koło ul. Zielony Most. (Balicka, Lindego, Zarzecze, Armii Krajowej, albo i nic, bo to i tak o rzut beretem od pętli tramwajowej i masy przystanków autobusowych.

Druga linia - centrum - dworzec główny (bez dedykowanych "satelitów", za to z Szybkim Tramwajem), Zabłocie (Na Zjeździe, Powstańców Wlkp., Most Kotlarski, Grzegórzecka, Starowiślna ), Płaszów (bez satelitów ale z tramwajami na Kurdwanów i Lipską z nowej estakady), Prokocim pomijamy zupełnie (i tak nikt tam nie wysiada...), Bieżanów (Bieżanowska, Wielicka, Mała Góra (koło węzła albo przez Teligi)), i zmiana kierunku w okolicy stacji Kokotów, z parkingiem Park&Ride i dworcem autobusów dalekobieżnych połączonym z S7 (doskonałe połączenie z A4, zostawiając cały przyjezdny ruch samochodowy poza granicami miasta).

Bronowicką-Łagiewniki przez Dębniki, oraz Łęg (Expo) - Balice pozostawię fantazji czytelników.
k
krk
Nie za bardzo rozumiem dlaczego budowa metra miałaby powstawać tak długo?? Da się to zrobić szybciej wraz z "przepychankami" formalnymi-tylko musimy zmienić myślenie na "da się to zrobić".
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska