https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tony betonu na trasie S7 w Krakowie. Mieszkańcy obawiają się o odwodnienie. Drogowcy uspokajają: "Powstały zbiorniki retencyjne"

Piotr Tymczak
Budowa trasy S7 na odcinku Kraków - Widoma
Budowa trasy S7 na odcinku Kraków - Widoma GDDKiA
Mieszkańcy obawiają się, że wybudowana trasa S7 (na odcinku Kraków - Widoma) w rejonie osiedli Zesławice i Kantorowice wpłynie negatywnie na odwodnienie tych terenów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uspokaja, że nie powinno być problemów i wylicza inwestycje towarzyszące, które maja służyć zapewnieniu retencji.

Mieszkańcy osiedli Zesławice i Kantorowice od lat zmagają się z zalewaniem terenów podczas gwałtownych i długotrwałych opadów. Miejska jednostka, Klimat-Energia-Gospodarka Wodna przeprowadzała udrożnienia przydrożnych rowów melioracyjnych, lecz mieszkańcy obawiają się kolejnych problemów w związku z budową trasy S7 na tym obszarze.

Mieszkańcy terenów położonych obok nowej drogi mają obawy, że w momencie wystąpienia intensywnych opadów nowa inwestycja może wpływać na stan wody w lokalnych rowach i potokach.

Pomóc mają zbiorniki retencyjne

Co na to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedzialna za budowę trasy S7 na odcinku Kraków - Widoma, czyli ostatniego fragmentu nowej dwupasmowej drogi z Krakowa do Warszawy?

- Inwestycja w zakresie odpowiedniego odwodnienia została przygotowana we współpracy m.in. Zarządem Dróg Miasta Krakowa i Wodami Polskimi. Wszystkie rozwiązania zostały zaprojektowane zgodnie z wymaganiami decyzji środowiskowej, warunkami technicznymi na odprowadzenie wód opadowych i Prawem wodnym. Odwodnienie zostało dostosowano do charakteru trasy, warunków terenowych i otoczenia drogi - wyjaśnia Kacper Michna z GDDKiA.

Wylicza, że w okolicy Zesławic i Kantorowic za odwodnienie trasy S7 odpowiadają w szczególności 4 zbiorniki retencyjne o łącznej objętości 2,8 miliona litrów. Na terenie gminy Kocmyrzów-Luborzyca jest to 17 zbiorników retencyjnych mogących pomieścić 15,8 miliona litrów wody. - Poza tymi zbiornikami zbudowaliśmy też kanały deszczowe, przykanaliki, urządzenia oczyszczające i przepompownie wód deszczowych - dodaje Kacper Michna.

Trasa S7 z Krakowa do Widomej ma być otwarta 23 grudnia

Przypomnijmy, że budowa trasy S7 na odcinku Kraków - Widoma jest na ukończeniu. Termin otwarcia tego odcinka zaplanowano na 23 grudnia 2024 roku. Realizacja tego zadania spowoduje, że od Krakowa do Warszawy kierowcy będą mogli jeździć "dwupasmówką".

Budowa 18,3 km trasy z Widomej do Nowej Huty to dwa znacznie różniące się od siebie odcinki. Pierwszy, tzw. pozamiejski, ma 11,2 km i przebiega przede wszystkim przez tereny rolnicze. Droga w tej części będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, powstają na niej dwa węzły, Łuczyce i Raciborowice.

Drugi odcinek, miejski, ma 7,1 km i biegnie w większości przez teren Krakowa. Budowa w tym miejscu przecina wiele różnych urządzeń, linii i sieci, m.in. ciepłowniczych, energetycznych i gazowych. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe, Mistrzejowice i Grębałów.

Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa odcinka Widoma - Kraków otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i niemal 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Czytaj więcej:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska