Problemy dotyczące budowy linii tramwajowej Cichy Kącik - Azory wyszły na jaw podczas ostatniej sesji Rady Miasta Krakowa i debaty na temat zmian w budżecie. Radni przesunęli ponad 700 tys. zł rezerwowane na przygotowanie dokumentacji dla inwestycji.
- Dlaczego rezygnujemy z budowy linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory, zdejmując kwotę 742 tys. zł, a nie przenosimy jej na rok kolejny? De facto zdjęcie tych środków, a nie przesunięcie na kolejny rok oznacza, że temat tramwaju Cichy Kącik – Azory całkowicie jest zamrożony, o co najmniej kilka miesięcy - zwraca uwagę radny Michał Starobrat z klubu Kraków dla Mieszkańców.
Miasto nie rezygnuje z budowy linii na Azory
Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie, wyjaśnia: - Jeśli chodzi o zadanie związane z budową linii tramwajowej z Cichego Kącika na osiedle Azory to ściągamy wolne środki, które powstały po rozwiązaniu umowy z wykonawcą. To
zadanie jest planowane do kontynuacji i będzie wprowadzone do projektu budżetu na 2025 rok i do Wieloletniej Prognozy Finansowej.
Radna Aleksandra Owca (Kraków dla Mieszkańców) skomentowała: - Nie jest przypadkiem tak, że rozwiązanie umowy z wykonawcą linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory miało miejsce już w 2023 roku? Jeżeli ta linia ma zostać wykonana, mają znaleźć się na to środki w następnych okresach, to dlaczego nie zostały już teraz zabezpieczone. W 2023 roku mówiono, że ta linia tramwajowa zostanie wykonana do 2030 roku. To na co w tym momencie mogą liczyć mieszkańcy, skoro przesuwamy środki z linii tramwajowych, likwidujemy je w dokumentach finansowych, nie zapewniamy im finansowania w dalszych okresach inwestycyjnych? Jaka jest realna data, kiedy będziemy mogli pojechać tramwajem z Cichego Kącika na Azory?
W ZIM potwierdzają, że faktycznie odstąpiono od umowy w 2023 roku. - Sporo czasu zajęło wykonawcy przygotowanie całego
zestawienia dokumentacji, wszystkich opinii i materiałów, które opracował. Chodziło nam o to, aby maksymalnie wykorzystać te materiały, które już zostały wcześniej uwzględnione, stąd do faktycznego rozliczenia dopiero doszło w bieżącym roku i dlatego zwalniamy pozostałą kwotę - tłumaczy dyr. Łukasz Szewczyk.
Problemem bardzo trudne skrzyżowanie na Bronowicach
W ZIM przyznają, że jeśli pojawią się kolejne środki, to w pierwszej kolejności będzie można opracować koncepcję linii tramwajowej Cichy Kącik - Azory w 2025 roku, tak by w 2027 roku przygotować decyzję środowiskową.
- Później trzeba założyć około co najmniej 2,5 roku do 3 lat na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszystkich uzgodnień i decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. Jeżeli pojawią się środki na realizację, to wtedy będzie możliwa realizacja - poinformował dyr. Łukasz Szewczyk.
Wyliczył, że gdyby do 2030 roku można było pozyskać pozwolenie na budowę, to przez kolejne dwa, trzy lata nowa linia mogłaby być budowana.
Założenie jest takie, że w ramach tej linii w części tramwaj będzie musiał przebiegać w tunelu. - Oczywiście będziemy dopiero
wiedzieli tak naprawdę po opracowaniu dokumentacji i wszystkich uzgodnieniach, jak ostatecznie będzie przebiegała ta linia. Chodzi mi przede wszystkim o dwa skrzyżowania, czyli skrzyżowanie ulicy Piastowskiej z ulicą Armii Krajowej, Czarnowiejską, oraz drugie skrzyżowanie Piastowska, Podchorążych, Bronowickiej, Głowackiego, ponieważ to jest bardzo trudne skrzyżowanie z punktu widzenia zapewnienia relacji w ruchu tramwajowym - zwraca uwagę dyr. Łukasz Szewczyk.
Radny Grzegorz Stawowy, szef klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Krakowa, skomentował: - W przeciwieństwie do innych radnych cieszę się, że ten tramwaj wypada, po pierwsze, dlatego, że wszystkie jego projekty, które były, miały negatywne opinie rad dzielnic. Mam nadzieję, że to zadanie nie będzie realizowane, przynajmniej w tej wersji.
Linia tramwajowa na Azory planowana od 10 lat
Przypomnijmy, że w 2014 roku na zlecenie miasta opracowano studium wykonalności dla połączenia drogowego ul. Piastowska – ul. Głowackiego – ul. Weissa. Spośród kilku przygotowanych wariantów wybrano rozwiązanie, które przewiduje oparcie systemu transportowego na linii tramwajowej od osiedla Azory do pętli w Cichym Kąciku.
Zgodnie z wcześniejszymi planami nowa linia ma się zaczynać od ulicy Weissa, gdzie połączy się z planowaną trasą szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do osiedla Azory. Następnie ma przekroczyć magistralę kolejową, dojść do ul. Głowackiego i biec wzdłuż tej ulicy do skrzyżowania z ulicą Podchorążych. Tam ma powstać skrzyżowanie z już istniejącym układem torowym, w części zapewniające możliwość poprowadzenia komunikacji tramwajowej w różnych kierunkach. Na dalszym odcinku linia ma biec wzdłuż ulicy Piastowskiej aż do pętli w Cichym Kąciku.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
