https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co z budową linii tramwajowej na osiedle Azory w Krakowie? Początek jest już gotowy

Piotr Tymczak
Pętla Krowodrza Górka - tu zacznie się linia na Azory, początek już jest. Teraz trzeba znaleźć pieniądze na budowę całej trasy wraz z pętlą końcową.
Pętla Krowodrza Górka - tu zacznie się linia na Azory, początek już jest. Teraz trzeba znaleźć pieniądze na budowę całej trasy wraz z pętlą końcową. Archiwum/ZIM Kraków
Krakowski magistrat przypomniał, że minął rok od rozpoczęcia regularnego kursowania tramwajów po trasie do Górki Narodowej. W jej ramach, przy pętli w Krowodrzy Górce przygotowane są już rozjazdy w kierunku kolejnej linii - na Azory. Była więc okazja, by zapytać, co z tą wyczekiwaną przez mieszkańców od lat inwestycją.

- Przewidujemy budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka wzdłuż ulicy Opolskiej do pętli Azory o długości 2,2 km toru podwójnego wraz z infrastrukturą techniczną. Po zrealizowaniu inwestycji w miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory, powstanie nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tabor dwukierunkowy - informuje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Linia na Azory z zadaszoną pętlą i parkingiem

Plan jest taki, że pętla Azory będzie zadaszona, a w bezpośrednim sąsiedztwie powstanie budynek terminala pasażerskiego. Wzdłuż trasy nowoprojektowanej linii przewidziano: budowę 4 par przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowę ulic i skrzyżowań w niezbędnym zakresie, przebudowę i budowę chodników, przebudowę i budowę ścieżek rowerowych, budowę ekranów akustycznych oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad ul. Weissa w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu park&ride.

Linia ma zostać włączona do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem. Do istniejącej kładki pieszej nad ul. Opolską mają być dobudowane windy, co poprawi skomunikowanie z przystankiem tramwajowym.

W ramach projektu, w rejonie skrzyżowania ul. Weissa i ul. Opolskiej, w odległości ok. 190 metrów od pętli Azory i peronów tramwajowych powstanie kubaturowy, trzypoziomowy parking park&ride na ok. 200 samochodów wraz z zadaszonym parkingiem bike&ride o pojemności 60 stanowisk postojowych dla rowerów.

Kolejne 58 stanowisk postojowych zostało zaprojektowane przy pętli autobusowo-tramwajowej. W ramach parkingu przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Teraz trzeba znaleźć pieniądze

Koncepcja nowej linii tramwajowej wraz z wizualizacjami prezentuje się ciekawie. Wypada więc zadać pytanie, kiedy rozpoczną się prace, kiedy na Azory pojedziemy tramwajem?

- Realizacja robót budowlanych uzależniona jest od zabezpieczenia środków własnych i zewnętrznych w dokumentach finansowych miasta na kolejne lata - wyjaśnia Jan Machowski.

Wszystko będzie zależeć więc od tego, czy w najbliższych tygodniach, planując budżet na przyszły rok, władze miasta uwzględnią w nim budowę linii tramwajowej na Azory, a później taki projekt wydatków przegłosują miejscy radni.

Niedawno podczas sesji Rady Miasta Krakowa przedstawiono raport ekspertów Związku Miast Polskich, który pokazuje, że w Kraków pod wieloma względami jest liderem, ale problemem jest ogromne zadłużenie. Więcej na ten temat tutaj:

Wiele może zależeć od tego, czy na inwestycję znajdą się zewnętrzne środki. Przypomnijmy, że pod koniec czerwca został złożony wniosek aplikacyjny o dofinansowanie budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki na Azory ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027, Działanie FENX.03.01 „Transport miejski”.

Linia na Górkę Narodową z tunelem, estakadami i wanną

Linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. Inwestycja prowadzona była w mocno zurbanizowanym obszarze, a długość samej linii tramwajowej to 5,5 km. Wymienione zostały wszystkie możliwe sieci podziemne.

W ramach inwestycji powstał m.in. tunel drogowy w ciągu ul. Opolskiej, nad którym poprowadzono torowisko tramwajowe.

Powstały też liczne inne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białucha, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalna konstrukcja betonowa, tzw. wanna na Górce Narodowej.

Powstały również parkingi park&ride przy pętli Krowodrza Górka i ul. Pachońskiego.

Na początku 2024 roku na końcu linii uruchomiono dworzec przesiadkowy „Górka Narodowa P+R”. W przypadku parkingu park&ride na dwóch poziomach znajduje się tam ok. 460 miejsc postojowych, w tym wydzielone miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i do ładowania samochodów elektrycznych.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska