- Przewidujemy budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka wzdłuż ulicy Opolskiej do pętli Azory o długości 2,2 km toru podwójnego wraz z infrastrukturą techniczną. Po zrealizowaniu inwestycji w miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory, powstanie nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tabor dwukierunkowy - informuje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Linia na Azory z zadaszoną pętlą i parkingiem
Plan jest taki, że pętla Azory będzie zadaszona, a w bezpośrednim sąsiedztwie powstanie budynek terminala pasażerskiego. Wzdłuż trasy nowoprojektowanej linii przewidziano: budowę 4 par przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowę ulic i skrzyżowań w niezbędnym zakresie, przebudowę i budowę chodników, przebudowę i budowę ścieżek rowerowych, budowę ekranów akustycznych oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad ul. Weissa w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu park&ride.
Linia ma zostać włączona do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem. Do istniejącej kładki pieszej nad ul. Opolską mają być dobudowane windy, co poprawi skomunikowanie z przystankiem tramwajowym.
W ramach projektu, w rejonie skrzyżowania ul. Weissa i ul. Opolskiej, w odległości ok. 190 metrów od pętli Azory i peronów tramwajowych powstanie kubaturowy, trzypoziomowy parking park&ride na ok. 200 samochodów wraz z zadaszonym parkingiem bike&ride o pojemności 60 stanowisk postojowych dla rowerów.
Kolejne 58 stanowisk postojowych zostało zaprojektowane przy pętli autobusowo-tramwajowej. W ramach parkingu przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Teraz trzeba znaleźć pieniądze
Koncepcja nowej linii tramwajowej wraz z wizualizacjami prezentuje się ciekawie. Wypada więc zadać pytanie, kiedy rozpoczną się prace, kiedy na Azory pojedziemy tramwajem?
- Realizacja robót budowlanych uzależniona jest od zabezpieczenia środków własnych i zewnętrznych w dokumentach finansowych miasta na kolejne lata - wyjaśnia Jan Machowski.
Wszystko będzie zależeć więc od tego, czy w najbliższych tygodniach, planując budżet na przyszły rok, władze miasta uwzględnią w nim budowę linii tramwajowej na Azory, a później taki projekt wydatków przegłosują miejscy radni.
Niedawno podczas sesji Rady Miasta Krakowa przedstawiono raport ekspertów Związku Miast Polskich, który pokazuje, że w Kraków pod wieloma względami jest liderem, ale problemem jest ogromne zadłużenie. Więcej na ten temat tutaj:
Wiele może zależeć od tego, czy na inwestycję znajdą się zewnętrzne środki. Przypomnijmy, że pod koniec czerwca został złożony wniosek aplikacyjny o dofinansowanie budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki na Azory ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027, Działanie FENX.03.01 „Transport miejski”.
Linia na Górkę Narodową z tunelem, estakadami i wanną
Linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. Inwestycja prowadzona była w mocno zurbanizowanym obszarze, a długość samej linii tramwajowej to 5,5 km. Wymienione zostały wszystkie możliwe sieci podziemne.
W ramach inwestycji powstał m.in. tunel drogowy w ciągu ul. Opolskiej, nad którym poprowadzono torowisko tramwajowe.
Powstały też liczne inne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białucha, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalna konstrukcja betonowa, tzw. wanna na Górce Narodowej.
Powstały również parkingi park&ride przy pętli Krowodrza Górka i ul. Pachońskiego.
Na początku 2024 roku na końcu linii uruchomiono dworzec przesiadkowy „Górka Narodowa P+R”. W przypadku parkingu park&ride na dwóch poziomach znajduje się tam ok. 460 miejsc postojowych, w tym wydzielone miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i do ładowania samochodów elektrycznych.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
