https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Tramwaj do Mistrzejowic: W Krakowie powstaje ponadkilometrowy tunel. Czy jest zagrożenie dla okolicznych budynków?

Piotr Tymczak
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W ramach budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic powstaje tunel o długości ponad 1 km. Ostatnio w Łodzi runęła część kamienicy z powodu drążenia tunelu kolejowego. Mieszkańcy zaczęli się zastanawiać, czy jest niebezpieczeństwo związane z krakowską inwestycją. Wykonawcy uspakajają, że wszystko jest pod kontrolą.

- Tunel budujemy z wykorzystaniem metody podstropowej, której głównym założeniem jest wydobywanie urobku spod konstrukcji wcześniej zabetonowanego stropu na gruncie, po uzyskaniu przez niego wymaganej wytrzymałości. Tunel nie przechodzi pod obecną zabudową - zaznaczają wykonawcy inwestycji z firmy Gülermak.

Tunel najbliżej zabudowy będzie znajdować się na ulicy Młyńskiej, mniej więcej w miejscu obecnego pasa zieleni między jezdniami. W rejonie ul. Młyńskiej do najbliższych budynków mieszkalnych jest ok. 18m.

- Tunel z uwagi na jego niewielką głębokość jest zaprojektowany z dala od zabudowań. Budowa tak płytkiego tunelu nie zagraża okolicznym budynkom, ściany szczelinowe, które pełnią funkcje obudowy tunelu są wykonywane technologią, która w żadnym stopniu nie narusza struktury gruntu poza ich obrysem, podczas głębienia usuwany jest wyłącznie urobek ze szczeliny, która po wykopaniu bezpośrednio zostaje wypełniona betonem - dodają w firmie Gülermak.

Tunel tramwajowy z dwoma podziemnymi przystankami

Gdzie powstanie podziemny przejazd? Jadąc w kierunku Mistrzejowic, tramwaj będzie zjeżdżać pod ziemię tuż przed rondem Młyńskim, pokona je w półotwartym wykopie, zatrzyma się na zagłębionym przystanku „Rondo Młyńskie”, a przed rondem Polsadu wjedzie w tunel, gdzie zlokalizowany będzie podziemny przystanek „Rondo Polsadu”. Na powierzchnię wyłoni się przed rondem Barei i dalej w stronę Mistrzejowic pojedzie już na powierzchni.

Kluczowe liczby:

  • całkowita długość odcinka tunelowego wyniesie 1230 m;
  • największa różnica poziomu główki szyny względem terenu wyniesie ok. 12 m;
  • wysokość w tunelu, po odliczeniu przestrzeni na sieć trakcyjną, wyniesie 4,5 m;
  • długość każdego podziemnego peronu wyniesie 65 m;
  • szerokość podziemnych peronów wyniesie 4,5 m.

Do przystanków podziemnych w rejonie rond Młyńskiego i Polsadu będzie można dotrzeć schodami stałymi oraz ruchomymi, a także windami. W przestrzeniach podziemnych zaplanowano perony i miejsca do wsiadania oraz wysiadania, dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami, w tym fakturowe oznaczenia nawierzchni oraz dotykowe oznaczenia w alfabecie Braille'a.

W obrębie wszystkich przystanków podziemnych zostanie zainstalowany system informacji wizualnej w formie podwieszanych tablic kierunkowych i informacyjnych, umożliwiający sprawne poruszanie się pasażerów w wybranych kierunkach podróży.

Dodatkowo podziemna stacja przy rondzie Polsadu zostanie wyposażona w ogólnodostępne toalety, w tym odrębną toaletę przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowano również pomieszczenie dla opiekunów z dziećmi, wyposażone w przewijak oraz miejsce do karmienia.

Utrudnienia prac na pętli w Mistrzejowicach

Ostatnie miesiące przyniosły zakończenie ważnych etapów budowy, takich jak betonowanie stropów na stacji „Rondo Polsadu” oraz pod estakadą na południowej stronie od ulicy Młyńskiej, czy przepięcie Sudołu Dominikańskiego do nowego koryta rzeki. Efekty z ubiegłego miesiąca znacząco wpłynęły na postęp robót.

- Wszelkie prace związane z przebudową sieci są realizowane z należytą starannością, co zapewnia bezpieczeństwo i komfort mieszkańców - podkreślają wykonawcy linii tramwajowej do Mistrzejowic.

Wiele znaczących prac zostało wykonanych w zakresie energetyki i teletechniki. Prace związane z wykonaniem fundamentów słupów trakcyjnych na pętli Mistrzejowice przebiegły pod stałym nadzorem saperskim.

Zrealizowano również kompleksową budowę kanalizacji kablowej, telekomunikacyjnej oraz kanalizacji dla potrzeb sygnalizacji drogowej na kluczowych odcinkach w rejonie pętli Mistrzejowice, ul. Dobrego Pasterza, ul. Lublańskiej, ul. Młyńskiej oraz ul. Meissnera.

- Szczególnie wymagające były prace związane z przebudową światłowodów w rejonie pętli Mistrzejowice, gdzie precyzyjne działania zespołu pozwoliły na bezpieczne i efektywne prowadzenie robót, gwarantując nieprzerwane funkcjonowanie sieci. W związku z niewybuchami nad terenem cały czas czuwają saperzy, więc płynny postęp w pracach choć spowolniony, tym bardziej jest powodem do zadowolenia - informują wykonawcy inwestycji.

Ponadto, skutecznie przebudowano kolizje elektroenergetyczne w newralgicznych lokalizacjach, takich jak ul. Lublańska, rondo Barei oraz ul. Dobrego Pasterza.

Kluczowe prace związane z budową tunelu

W sierpniu rozpoczęto prace nad wykonaniem docelowej drogi na ulicy Młyńskiej. Wykonano podbudowy drogowe wraz z warstwami konstrukcyjnymi na odcinku między wjazdem do Castoramy a ulicą Bohaterów Wietnamu. Ułożono pierwsze krawężniki „nowej” ulicy Młyńskiej. Kluczowym elementem dla dalszych prac było wprowadzenie czasowej organizacji ruchu na Rondzie Polsadu i ulicy Lublańskiej, która zakładała wprowadzenie nowej geometrii ruchu.

Na ulicy Lublańskiej wciąż trwają intensywne roboty nad głębieniem ścian szczelinowych. Są to kluczowe prace związane z budową tunelu, który będzie się kończyć przy Rondzie Barei.

Prace związane z sieciami wodociągowymi, ciepłowniczymi, gazowymi, sanitarnymi i kanalizacji deszczowej były równie intensywne oraz prowadzone na terenie całej budowy. Prowadzono działania na ulicach takich jak Meissnera, Młyńska, Lublańska, Dobrego Pasterza, Bohomolca, Jancarza. Obecnie prowadzone są intensywne prace na ulicy Krzesławickiej.

Nowa linia tramwajowa na koniec 2025 roku

Przypomnijmy, że budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.

Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu tramwajowego o długości ponad 1,2 km w rejonie ronda Polsadu.

Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska