Wobec pytań o ocenę tej uchwały w kontekście nieuwzględnienia przez radnych konsultacji społecznych w procedurze legislacyjnej – wyjaśniam, że uchwała z 19 czerwca 2024 roku tylko zmieniła datę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z 2024 na 2025 rok. Zmiana ma zatem charakter formalny, techniczny, a nie merytoryczny. Wymóg przeprowadzenia konsultacji społecznych rzeczywiście jest zawarty w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale dotyczy on zakresu przedmiotowego. Ten zaś był już konsultowany na etapie wcześniejszym, w przypadku uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 roku – tłumaczy wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
"Ponadto wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 11 stycznia 2024 roku potwierdza stanowisko organu nadzoru, że uchwała Rady Miasta Krakowa z 2022 roku w sprawie Strefy Czystego Transportu jest obarczona istotnymi wadami prawnymi. Niemniej jednak w związku ze skargami kasacyjnymi wyrok ten jest nieprawomocny. Dlatego też aktualnie uchwała Rady Miasta Krakowa pozostaje w obrocie prawnym. Jednakże waga naruszeń prawa w uchwale pierwotnej Rady Miasta Krakowa może wskazywać na to, że wyrok WSA w Krakowie zostanie utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Oznacza to, że uchwała może zostać wyeliminowana z obrotu prawnego ze skutkiem od dnia jej podjęcia" - czytamy w komunikacie MUW.
- Podzielam stanowisko władz Miasta Krakowa, że w takiej sytuacji konieczne jest działanie formalne chroniące mieszkańców przed „chaosem informacyjnym” i „nieoczywistością” w zakresie obowiązywania zapisów uchwały. Tak właśnie uzasadniono podjęcie uchwały zmieniającej termin wejścia w życie Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Wniosek z tego jest taki, że władze Miasta Krakowa zdają sobie sprawę z konieczności uporządkowania sytuacji związanej z pierwotną – wadliwą – uchwałą. Osobną kwestią jest praca nad nową uchwałą w sprawie Strefy Czystego Transportu. Życzyłbym sobie, aby ten dokument był przemyślany, dojrzały, uwzględniający wymogi ustawy o elektromobilności oraz nade wszystko – interesy mieszkańców i niestanowiący dla nich utrudnienia – dodaje wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Polacy nadal ufają politykom KO
