FLESZ - Prawidłowo segregujesz śmieci? I tak zapłacisz karę
Niespełna trzy miesiące po bronowickim weselu Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, w listopadzie 1900 roku Stanisław Wyspiański stworzył jego literacką wizję, która 16 marca roku 1901 zyskała swoją teatralną postać sceniczną. "Wesele" już po prapremierze odczytane zostało jako metafora dziejów polskiego narodu – i tak interpretowane jest po dziś dzień.
Wystawa pt. „W chocholim tańcu” mierzy się z wizją Wyspiańskiego i realizujących jego dramat artystów teatralnych. Przedstawia w syntezie historię kolejnych reżyserskich interpretacji dramatu i społecznych reakcji na przedstawienia, proponując jednocześnie refleksję nad tym, jak Polacy widzieli i ukazywali samych siebie w "lustrze Wesela".
- To wystawa z okazji 120-lecia prapremiery "Wesela", w której spotykają się inscenizacje reżyserów ważnych dla Krakowa podejmując temat "Wesela" oraz społeczeństwa, rezonując z nim. W przestrzeń wystawy dopraszamy dzieło sztuki współczesnej, Dominiki Olszowy "Mokry sen chochoła", które powstało w 2020 roku jako rodzaj odpowiedzi na pandemię, szukania znaczenia tego symbolu, który także w naszej wystawie jest najważniejszy. Ta instalacja powoduje swego rodzaju rozsuniecie weselnych tematów, wchodząc w tę przestrzeń jako coś dzisiejszego, a jednocześnie rezonując z tymi 120 latami - tłumaczy kuratorka wystawy dr Karina Janik.
Na przestrzeni ostatnich 120 lat „Wesele” stało się także przestrzenią eksperymentu, w którym mierzyliśmy się z polską tożsamością, relacjami społecznymi, patriotyzmem, zaniedbaniami, lękami i pragnieniami. Wystawa daje wgląd w to, jak pracowali z tymi tematami reżyserzy różnych pokoleń, w odmiennych kontekstach politycznych, m.in. Lidia Zamkow w 1969 r., Jerzy Grzegorzewski w 1977 r. czy Michał Zadara w 2006 r.
Na wystawie znalazły się, m.in. replika kapliczki ze scenografii spektaklu Jana Klaty, cenna kolekcja szesnastu pocztówek z prapremiery, kostium Upiora z prapremiery, fotografie i plakaty związane z inscenizacjami "Wesela".
Wystawie towarzyszy katalog prezentujący 120-letnie sceniczne dzieje "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego w Polsce. Zgromadzone w publikacji eseje napisane zostały nie tylko z perspektywy historyczno-teatralnej – podejmują również najistotniejsze kwestie polskiej kultury i życia społecznego. Wśród autorów m.in. Piotr Augustyniak, Ewa Benesz, Dorota Buchwald, Piotr Dobrowolski, Jan Klata oraz Wiesław Komasa.
